Harta detaliata a problemelor si datoriilor suverane din UE. Vezi in text mizele summit-ului de la Bruxelles

de Anca Ionescu, Victor Cozmei     HotNews.ro
Marţi, 6 decembrie 2011, 20:31 Economie | Finanţe & Bănci


Incepand de joi, 8 decembrie, sefii de stat si de Guvern din cele 27 de tari membre UE se vor intalni la Consiliul European de la Bruxelles pentru a decide, in esenta, reguli mai stricte pentru zona euro. Aceste noi reguli au fost anuntate, in linii mari, luni, la Paris, de presedintele francez, Nicolas Sarkozy si de cancelarul Angela Merkel, numiti de analisti Merkozy. In esenta, liderii UE vor decide daca accepta "planul Merkozy", acela de a trece de la simpla uniune monetara la guvernanta fiscala, adica la un control mai strict asupra bugetelor tarilor din zona euro. Mai trebuie stabilit cum se vor produce aceste schimbari, cat de repede si ce mecanisme de sanctionare vor fi impuse tarilor indisciplinate.
  • Intrebarea cheie a summit-ului: de unde bani pentru costurile sinucigase ale tarilor super indatorate? Vezi in text harta dinamica a datoriilor suverane din cele 27 de tari UE, plus alte informatii relevante despre fiecare tara
Click pe fiecare tara pentru a afla informatiile economice cheie


Vezi Harta Mare
Harta de baza © Bing Maps Road - Microsoft Corporation and its data suppliers este oferita prin intermediul serviciului de cloud ArcGIS.com, serviciu oferit de ESRI.



Marile intrebari ale Consiliului European de la Bruxelles de la care se asteapta un raspuns:
  • Cate tari din cele 27 membre UE accepta sa mearga cu bugetul la control la Bruxelles, sa astepte evaluarile tehnocratilor si comisarilor - nealesi prin vot democratic - si, daca nu si-au facut bine lectiile, sa ia sanctiuni decise de Curtea Europeana de Justitie?
  • Cate tari accepta, pe langa supervizarea bugetelor (ceea ce este deja prevazut prin acordul Euro-plus), pasul urmator - guvernanta fiscala - adica un sistem de impozitare si taxare unic pentru zona euro.
  • Cum sa fie aplicate aceste noile reguli bugetare ale UE - aceleasi pentru toate statele - pentru a repara defectele de constructie ale zonei euro: prin schimbari de tratat (varianta lunga, dar sigura) sau prin acordul guvernelor (varianta scurta, dar incerta)?
  • Cum sa adune UE trilionul salvarii in Fondul european de urgenta din care sa se imprumute marile natiuni indatorate in conditiile in care pietele le ofera bani la cote "sinucigase"? Prin garantii de la Banca Centrala Europeana (BCE), prin alte credite de la FMI sau prin combinatii ale celor doua.
Acestea sunt intrebarile esentiale la care liderii UE - formula integrala UE 27 sau macar cea restransa  UE 17 - trebuie sa raspunda la summitul european din 8-9 decembrie de la Bruxelles. Fara solutii la aceste probleme agentiile de rating si pietele nu se vor calma, iar statelor indatorate le va fi imposibil sa isi finanteze datoria - practic sa miste economia.

Problema 1: acordul pe regulile bugetare pentru statele UE sub sanctiuni.
Prima problema pe care sefii de stat si de guvern din cele 27 de tari UE o au de rezolvat la Consiliul European programat la sfarsitul acestei saptamani este asumarea, de statele membre, a regulilor bugetare comune, cu supravegherea Bruxellesului, sub amenintarea unor sanctiuni automate si clare pentru incalcarea limitelor deficitului bugetar, care nu poate depasi de 3% din PIB. Germania si Franta erau de acord de principiu ca ele sunt necesare dar aveau pareri diferite cu privire la sanctiuni si judecata statului indisciplinat.

  • Viziunea Germaniei. In timp ce Franta vrea ca Banca Centrala Europeana (BCE) sa joace rolul principal in tentativa de stopare a crizei datoriilor, Germania cere integrarea mai puternica a politicilor fiscale a statelor membre si se teme ca intrarea BCE in criza datoriilor ar duce la cresterea inflatiei, un tabu pentru clasa politica si pentru economia germana.  Cu toate ca Berlinul doreste o integrare fiscala mai mare, controlul asupra sanctiunilor asupra tarilor indisciplinate trebuie sa ramana tot la Consiliu. Dupa ce Comisia verifica bugetul, statele membre decid daca si ce sanctiuni ii sunt aplicate tarii care a cheltuit mai mult decat avea sau nu a respectat ce Bruxelles-ul ii dicta.  
  • Viziunea Frantei. Or, o integrare mai profunda, care sa implice pe langa mondea unica, guvernanta fiscala comuna, ar insemna cedarea de suveranitate din partea Statelor Membre - o chestiune delicata pentru electoratul francez care se teme de o crestere prea puternica a influentei germane. Sarkozy, aflat in fata alegerilor prezidentiale, este deja atacat de rivalii sai politici pe aceasta tema care ii reproseaza ca cedeaza prea usor in fata planurilor germane.

Dar problema istorica a egoismului national blocheaza in continuare solutiile la criza UE. Les Echos puncteaza in editia sa de luni: puterea Berlinului este de fapt slabiciunea Frantei, a carei credibilitate a finantelor publice este de multa vreme pusa la indoiala si are prea putine sanse in astfel de vremuri sa fie restabilita. Francezii tin insa la Europa cu conditia expresa ca aceasta sa fie "franceza", a mai scris Les Echos.

Concesiile - pe sanctiuni si compromisurile - pe eurobonduri. Atat cancelarul german Angela Merkel cat si presedintele francez Nicolas Sarkozy au facut concesii: Berlinul a acceptat faptul ca judecata Curtii Europeane de Justitie nu poate da un raspuns la bugetele nationale, dar si presedintele Sarkozy a trebuit sa accepte sanctiuni automate pentru cei care incalca regulile, scrie BBC. Un alt compromis a venit tot de la Paris de la intalnirea celor doi: euro-bondurile nu sunt acum o solutie la criza datoriilor. Sustinute de Bruxelles intr-un pachet cu trei variante si anuntate ca o victorie importanta asupra crizei de presedintele Comisiei Europene Jose Barroso, euro-obligatiunile "de stabilitate" ale Bruxelles-ului au fost trantite cu incapatinare de Merkel care le-a numit "colectivizarea datoriilor". La scurt timp a mai venit un contraatac la obligatiunile de stabilitate  cele "de elita" propuse statelor UE cu triplu A. In afara opozitiei Berlinului, la care a subscris si Parisul, eurobondurile mai au o problema: necesita o modificare "ordinara" de tratat UE - adica procedura completa - ceea ce ar dura intre unul si doi ani.

Problema 2: "Regula de aur" prin modificare limitata de tratat. Pentru ca prima chestiune sa fie rezolvata, e nevoie de un nou accord. Si mai complicat: statele sunt suverane iar ca sa le pui sa accepte alte reguli decat cele de pana acum, trebuie modificarea tratatelor prin care ele au aderat la UE.
  • Ce vor Parisul si Berlinul de la tratat. Presedintele francez Nicolas Sarkozy si cancelarul german Angela Merkel au anuntat ieri, la Paris, ca sunt de acord cu schimbarea tratatelor europene pentru a disciplina, sub sanctiuni, bugetele nationale. Prima strigare ar fi schimbarea tratatului UE numai pentru cele 17 state din zona euro. Extinderea la nivelul tuturor celor 27 de state se loveste insa de opozitia Marii Britanii.
  • Ce vrea Bruxelles-ul de la tratat. Dupa anunturile de la Paris, la Bruxelles, se stabileau detaliile tehnice ale schimbarilor de tratat. "O modificare limitata", a anuntat presedintele Consiliului European Herman Van Rompuy la Consiliul pentru Afaceri Generale pentru a evita referendumurile nationale - procedura necesara pentru astfel de schimbari si care ar dura pana la doi ani. Practic, potrivit propunerii Berlin-Paris, agreata de Bruxelles, toate tarile din zona euro ar trebui sa introduca in constitutiile nationale "regula de aur" prin care sa-si asume un anume nivel al deficitului bugetar sub sanctiuni drastice ce ar urma sa fie impuse de Curtea Europeana de Justitie.
Ce inseamna o modificare limitata de tratat. O schimbare limitata de tratat s-a produs deja la inceputul acestui an odata cu introducerea asa numitului "Mecanism de stabilitate European" prin care se poate oferi asistenta financiara statelor aflate in dificultate din zona euro. Consiliul European a motivat decizia de face schimbari "limitate" la tratat cu faptul ca noile reguli sunt necesare pentru o mai stransa coordonare a politicilor economice si bugetare ale statelor din zona euro si ca ele nu vor afecta alte parti ale tratatului sau competentele UE ori ale institutiilor sale. Consiliul European doreste sa apeleze la aceeasi formula si acum - procedura de revizuire simplificata - cu care scapa de referendumuri nationale si pentru care e nevoie doar ratificare in Parlamentele nationale ale tarilor care adopta regulile cu pricina. 

PRECEDENT: Fara o procedura simplificata, o modificare "ordinara" a tratatelor inseamna negocieri lungi si complicate care, potrivit estimarilor expertilor ar dura chiar si doi ani fiind nevoie de referendumuri nationale in toate statele membre. Incercari similare in trecutul recent s-au dovedit un esec. UE a trebuit sa renunte acum sase ani la proiectul noii Constitutii europene, dupa ce textul a fost respins la referendumurile din Franta si Olanda. 




Problema 3: De unde bani si garantii pentru tarile ingropate in datorii. Solutia la neincrederea de pe pietele financiare care a dus la situatia in care companiile reusesc sa se imprumute la dobanzi mai mici decat statele este, spun analistii, in mainile Bancii Centrale Europene (BCE), singura care poate linisti acum zona euro. BCE are joi reuniunea sa lunara pentru politica monetara. Analistii asteapta una sau mai multe actiuni care sa duca la stabilizarea sistemului financiar.  

Primul pas ar fi reducerea dobanzii pe termen scurt care este acum de 1,25%. O a doua ar fi extinderea creditarii catre banci cu pana la doi sau chiar trei ani in loc de limita actuala care este de 13 luni.

BCE ar fi dispusa sa se implice chiar mai mult si sa joace "mai direct si mai agresiv", a sugerat saptamana trecuta presedintele bancii, Mario Draghi, doar daca liderii UE sunt de acord sa puna in aplicare planurile pentru coordonarea bugetara sugerate de Merkel, Sarkozy si altii.

BCE nu poate imprumuta direct guvernele nationale si nici nu poate cumpara direct obligatiunile statelor membre. Poate actiona insa la cumparare doar pe pietele secundare, asa cum o face deja, insa la un nivel redus. Multi economisti, citati de AP, au cerut bancii sa creasca aceste achizitii care ar determina in cele din urma reducerea costurilor de imprumut pentru tarile cele mai puternic indatorate.  

BCE a rezistat pana acum sa se implice, deoarece interventia sa ar lua presiune de pe politicieni nevoiti altfel sa reduca cheltuielile si sa puna in aplicare programele de reforma. Exista de asemenea temerea BCE ca injectarea prea multor bani in economia europeana ar putea declansa inflatia.

Cine ar putea sa determine solutii decisive pentru criza euro? Gurvenul Goldman Sachs din Europa? Mario Draghi, noul presedinte al Bancii Centrale Europene (BCE), fostul comisar UE Mario Monti, noul premier italian si Lucas Papademos, noul sef al guvernului grec de uniunea nationala, au avut legaturi cu gigantul financiar american Goldman Sachs. Le monde scria, dupa ce a descris toate legaturile celor trei ca, banca americana si-a format un adevarat "guvern".

Romania si teama de Europa cu "doua viteze"

Romania a aflat de ideile pentru modificarile de tratat care vor fi in discutie pe masa consiliului. Este de asteptat o pozitie a statelor non-euro pentru ca apoi Consiliul European sa vada pe ce varianta merge mai departe: modificare limitata de tratat pentru UE27 sau un acord interguvernamental pentru zona euro  UE17.

Cartile zonei non-euro vor fi jucate in special de Marea Britanie, care e pusa pe negocieri si de Polonia, una din vocile cele mai puternice ale Europei de Est. Aceste doua variante ridica din nou problema "Europei cu doua viteze". "Nu credem intr-o Europa cu doua viteze", a declarat Boc care a adaugat, despre asteptarile europene ale Romaniei pentru perioada urmatoare, ca doreste "luarea unei decizii, cat mai curand posibil, la nivelul Consiliului European referitor la aderarea la Schengen, cu respectarea acelorasi criterii aplicate si celorlalte state membre". Putine sanse la actualul consiliu.

Blocajul in care o tine Olanda va fi pus din nou in discutie la nivelul presedintilor statelor UE insa singura speranta este legata de fortarea unui calendar care sa indice macar: la ce data va afla Romania daca intra sau nu in Schengen. Romania ar mai putea juca, cu Traian Basescu in rolul principal, cartea bancilor care retrag banii din Europa de est pentru a raspunde noilor conditii de recapitalizare.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















19543 vizualizari

  • +22 (22 voturi)    
    Intrebare (Marţi, 6 decembrie 2011, 20:56)

    nano2k [utilizator]

    Se tot vorbeste despre cati bani trebuie sa dea tarile.
    Dar nimeni nu vorbeste despre cine sunt creditorii. Cum s-a ajuns la situatia asta? Cum au reusit tarile sa se inrobeasca in asa hal si cat de mult s-au straduit si creditorii pentru asta?
    • +13 (13 voturi)    
      e simplu (Marţi, 6 decembrie 2011, 21:50)

      Denoro [utilizator] i-a raspuns lui nano2k

      E simplu. Creditorii sunt bancile si diversele fonduri de investitii. Care la randul lor, cea mai mare parte din bani o au din depozitele populatie si a diversilor investitori privati.
      La cealalta intrebare a ta e si mai simplu raspunsul. Cum au reusit tarile sa se inrobeasca in asa hal? Cat de mult s-au straduit creditorii? O populatie invatata cu un anumit nivel de trai (in cea mare parte meritat, dar nu in totalitate meritat), combinat cu un stat asistential care practic a incurajat puternic lenea si parazitismul (asta a spus-o, exact cu aceste cuvinte, chiar si prim ministrul Marii Britanii), si combinat cu o clasa politica iresponsabila si lasa. Clasa politica a caror "faruri bat" numai pana la alegerile imediat urmatoare. Mai departe nu-i intereseaza. Ori cea mai buna "arma" pentru castigarea alegerilor nu e tocmai austeritatea.... sau macar cumpatarea, nu austeritatea.
      • +6 (6 voturi)    
        Sa nu ne imbatam cu apa rece (Miercuri, 7 decembrie 2011, 0:26)

        Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Denoro

        Cine i-a votat pe politicienii populisti care au facut promisiuni fara acoperire, pe care pe urma le-au acoperit prin indatorarea statelor?
        • +2 (4 voturi)    
          Nu simplifica (Miercuri, 7 decembrie 2011, 0:54)

          nano2k [utilizator] i-a raspuns lui Eu the first

          Nu simplifica atat de tare. Eu de ex, si poate nici tu, nu i-ai votat sa faca marsavii in numele tau, nu? Nu cred ca un om normal din tara asta sau de oriunde, inclusiv Germania, Franta ba chiar Grecia a votat pentru a se indatora prin intermediul lichelelor.

          Se minimizeaza enorm de mult "lobby"-ul celor care platesc, corup politicieni. Nu ca as incerca discriminarea lor, dar cel putin moral (desi de ex bancherii nu au nimic in comun cu moralitatea, dar beneficiaza din greu de compasiunea celorlalti - ex: s-au pompat sume astronomice in banci ca sa ce? sa ne indatoreze si mai mult?) si bancherii sunt vinovati. Ah, dar Doamne fereste sa lovesti in "stâlpii" capitalismului, ca risti sa fii etichetat comunist.

          Nu domnilor, nu numai votantul prost sau votantul destept e de vina. De vina e si lacomia celor care ne cumpara pe banii nostri (deh, "baieti destepti"). Pentru ca fara milioanele lor date "pe sub masa" sigur nu se ajungea la dezastru actual.

          Ma incumet sa zic ca 10% de vina e votantul, 50% de vina e politicianul ca primeste, 30% de vina mituitorul/asasinul economic, 10% contextul mondial, interesele si sapaturile intre statele care concureaza.
          • +1 (3 voturi)    
            Comentariu sters de utilizator (Miercuri, 7 decembrie 2011, 9:05)

            [anonim] i-a raspuns lui nano2k

            • +2 (2 voturi)    
              Socialist? (Miercuri, 7 decembrie 2011, 9:51)

              nano2k [utilizator] i-a raspuns lui

              Incep cu un lucru cu care sunt de acord partial: votul universal asa cum e el azi e o mare magarie. Pe de alta parte, ingradirea dreptului la vot e o catastrofa si mai mare. Parerea mea e ca votul universal trebuie sa ramana, insa votul meu si al tau ar trebui sa fie diferentiat putin (de ex, dupa cat am contribuit fiecare la bugetul statului in ultimii x ani. Banuiesc ca nu esti nici tu multumit ca un om cumparabil cu un mic si o bere are aceeasi putere de vot ca si tine.

              Legat de socialism, oare cine e mai socialist? Eu, care cred ca si cei care mituiesc si corup politicienii au o parte din vina, sau cei care primesc mii de miliarde pomana de la state? Cei care nationalizeaza pierderile dar isi mentin profiturile? Cei care dau bonusuri imense intr-o criza pe care chiar ei au recunoscut ca au produs-o? http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-6520949-goldman-sachs-cerut-public-scuze-pentru-participat-declansarea-crizei.htm

              Tu cand votezi ce votezi? Votezi indatorarea propriei tari? In campanie mint de usuca, sustinuti din spate de diverse grupuri, insa nu le cunosti intentiile reale decat dupa ce ajung la putere.
              • +1 (3 voturi)    
                Asta vreau sa citesc (Miercuri, 7 decembrie 2011, 15:39)

                un cititor [anonim] i-a raspuns lui nano2k

                Asta e genu de comentarii care merita pastrate pe acest site.
                Fiecare vine cu argumente, fara jigniri si se discuta fara a face referiri la culorile politice.

                Tot respectu domnilor :D
        • 0 (0 voturi)    
          indatorarea (Sâmbătă, 10 decembrie 2011, 2:40)

          radical [anonim] i-a raspuns lui Eu the first

          politicienii "populisti" cum elegant te exprimi obtin puterea dupa o participare la vot de 30-40% din populatia cu drept devot si castiga cu 15-20% asadar fara reprezentativitate si legitimitate.in loc de populism as folosi termenul de imoralitate asociata cu incompetenta, lipsa de profesionalism, demagocie si tot felul de scheme de manipulare si dezinformare toate cu un puternic suport mediatic.
          promisiunile fara acoperire materializate prin indatorarea statelor, aici sper ca nu te referi la majorari de salarii, pensii bonusuri in fine promisiuni cu caracter social fiindca trebuie sa stii ca nu acestea duc la indatorarea statelor ci promisiunile catre mediul privat facute in campania electorala si in perioada mandatului.atata timp cat nu se analizeaza profund cum, cat si cu ce randament se indatoreaza guvernele iar in caz de esec singura penalitate vine din partea "electorului" care nici macar nu se prezinta la vot, nu ne putem astepta la solutii miraculoase.mai grav este cand un stat care dispune de serioase rezerve minerale, resurse energetice, sol fertil, relief echilibrat, clima temperata, etc si-a instrainat administrarea bogatiilor adica devine sclav in propria tara dupa care prin indatorare devine sclavul bancilor.
      • 0 (0 voturi)    
        Criza este generata de bani, (Miercuri, 7 decembrie 2011, 10:33)

        Constantin [anonim] i-a raspuns lui Denoro

        iar solutia trebuie sa vine tot din domenul financiar.

        Rolul banului s-a diversificat foarte mult de-a lungul timpului. La inceput banul era perceput ca simplu mijloc de schimb, iar acum are asa de multe functii: de economisire, de dezvoltare, de purtator de informatii, de putere, etcetera, incat societatea moderna depinde aproape in totalitate de bani, fiecare entitate a societatii, de la familie pana la corporatii, isi modeleaza existenta in functie de bani.

        Banul pur si simplu este sufocat de multitudinea de functii pe care o are in societate si nu prea mai reuseste sa-si indeplineasca cum trebuie pana si cea mai simpla functie a sa, cea de schimb.
        Solutia ar trebui sa micsoreze dependenta societatii de bani.
    • +3 (3 voturi)    
      e simplu (Marţi, 6 decembrie 2011, 21:50)

      Denoro [utilizator] i-a raspuns lui nano2k

      E simplu. Creditorii sunt bancile si diversele fonduri de investitii. Care la randul lor, cea mai mare parte din bani o au din depozitele populatie si a diversilor investitori privati.
      La cealalta intrebare a ta e si mai simplu raspunsul. Cum au reusit tarile sa se inrobeasca in asa hal? Cat de mult s-au straduit creditorii? O populatie invatata cu un anumit nivel de trai (in cea mare parte meritat, dar nu in totalitate meritat), combinat cu un stat asistential care practic a incurajat puternic lenea si parazitismul (asta a spus-o, exact cu aceste cuvinte, chiar si prim ministrul Marii Britanii), si combinat cu o clasa politica iresponsabila si lasa. Clasa politica a caror "faruri bat" numai pana la alegerile imediat urmatoare. Mai departe nu-i intereseaza. Ori cea mai buna "arma" pentru castigarea alegerilor nu e tocmai austeritatea.... sau macar cumpatarea, nu austeritatea.
      • 0 (0 voturi)    
        banci (Miercuri, 7 decembrie 2011, 9:55)

        goldman [anonim] i-a raspuns lui Denoro

        bancile au bani din depozite, investitori si .... de la statele care le-au finantat masiv in 2008 cu bani de la buget (adica din impozitele populatiei)!
        si cercul e inchis, castigatorul a fost desemnat in unanimitate
  • +2 (4 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Marţi, 6 decembrie 2011, 20:57)

    [anonim]

  • +1 (3 voturi)    
    Ungaria (Marţi, 6 decembrie 2011, 20:57)

    Luci [anonim]

    De cand e ungaria in zona Euro?
  • +12 (12 voturi)    
    hmmm (Marţi, 6 decembrie 2011, 21:03)

    Nicolae Kidman [utilizator]

    Una dintre regulile/condiţiile zonei Euro era parcă de max 60% datorie publică; de la Polonia în sus niciuna nu respectă asta.
    • +7 (7 voturi)    
      Culmea e ... (Marţi, 6 decembrie 2011, 22:12)

      nicu [anonim] i-a raspuns lui Nicolae Kidman

      ca tarile care au depasit 60% is asa zisele tari dezvoltate. Apai cu inca vreo 50 de miliarde (bani imprumutati) cheltuite cu cap ... Romania avea si infrastructura si reusea sa isi dezvolte si agricultura.


      Bineinteles ... cheltuite cu cap.
      • 0 (0 voturi)    
        ... (Joi, 8 decembrie 2011, 9:36)

        lucian [anonim] i-a raspuns lui nicu

        cea mai buna observatie, asta ar trebui sa ne dea de gandit mai mult...
        cat priveste cele 50 de miliarde, hm... denota ca observatia este buna dar concluziile lipsesc...
        intotdeauna cineva plateste factura si de cele mai multe ori nu cei care traiesc bine, "meritat sau nemeritat", cum zicea cineva mai sus...
    • +3 (3 voturi)    
      Da, asa e ... (Miercuri, 7 decembrie 2011, 0:27)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Nicolae Kidman

      ... dar asta doar pana intri, dupa aia nu te mai controleaza nimeni. Cand a incercat acu mai multi ani o cucoana contabila sa atraga atentia asupra mizeriei financiare de la Burxelles, a fost pusa instantaneu pe liber.
  • +11 (11 voturi)    
    Si daca nu... atunci ce? (Marţi, 6 decembrie 2011, 21:07)

    Scenariuk [anonim]

    UE este o utopie prin definitie, fiindca reprezinta expresia unei Uniuni intr-o mica masura, preponderent politica. Economic, fiecare incerca sa traga jarul spre propria turta, si ma opresc la exemplificarea cu Marea Britanie, initiator si beneficiar al multor exceptii de la regulile aplicabile altor membri. Ca un balaur cu mai multe capete, UE e departe de Statele Unite ale Europei, chiar daca si statele americane au destula autonomie, inclusiv bugetara, fata de Statele Unite ale Americii, ca stat.
    Inca sunt in cautarea unor scenarii posibile pentru ipotezele emise si propagate prin presa: ce inseamna caderea Euro si revenirea la monede nationale? La ce paritate? In cat timp? Maine la ora 7.oo dispare moneda Euro si reapar francul si marca, la paritate de 1:1 fata de fosta moneda? Sau va disparea intr-un an, fiind inlocuit treptat, circuland o vreme in paralel cu moneda nationala nou emisa? Care sunt pericolele reale pentru moneda Euro - o revenire la cursul de schimb in care 1 USD = 1, 3 Euro? Si, mai ales, ce ar insemna acest lucru pentru romanii platiti in lei, ca va creste pretul benzinei la 7 lei litrul? Sau va scadea la 4 lei?
    • +1 (1 vot)    
      De acord cu matale, ... (Miercuri, 7 decembrie 2011, 0:30)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Scenariuk

      ... dar aplicand sistemul din SUA ajungi la alte probleme, care pana la urma duc la aceleasi efecte. In SUA, in momentul de fata, politica e facuta de corporatii pt. corporatii, nu pt. cetateni. In Europa, statele sunt in momentul de fata datoare vandute la banci. Io nu vad vreo mare diferenta.

      Solutia e una singura, dar pe aia tre' so implementeze fiecare cetatean in parte: sa fie constient de deciziile lui, sa nu mai puna botu' la orice promisiune aiuristica, sa voteze responsabil, si sa nu se oftice cand are de suferit in urma deciziilor sale.
  • -6 (12 voturi)    
    Gata (Marţi, 6 decembrie 2011, 21:27)

    Gabriel [anonim]

    Gata cu minciunile, sa iesim de urgenta din UE, sa trecem la nationalizare si etatizare apoi LA RECONSTRUCTIA TARII !
  • -3 (7 voturi)    
    Valea,se scufundă UE,iar România odată cu ea! (Marţi, 6 decembrie 2011, 21:44)

    Ei și?Plecăm,să lăsăm fraierii să muncească în UE! [anonim]

    Ei și?Ca la bancă,biroul credite.Cine a luat bani să plătească.Afară cu bugetarii,mai puțini,armată mai puțină,servicii care fac mai mult deservicii,reduse și în rest la muncă.Noi,populația,avem picioare și valea din UE.Să-i lăsăm pe politicieni să-și bată capul,doar ei au profitat și firmele controlate de ei,cu contracte cu statul.
  • +3 (5 voturi)    
    Verificati va rog datele!!! (Marţi, 6 decembrie 2011, 21:48)

    gabe2006 [anonim]

    "Romania

    PIB (2010) - 122 miliarde euro
    Procent PIB national din PIB-ul UE - 1.00%
    Datoria Guvernamentala - 31.00% din PIB
    Deficitul Guvernamental - 37 miliarde euro
    Inflatia (august 2011) - <b>122%</b>"

    Inflatia in Romania e sub 10% de cateva luni si nu a mai fost 122% de vreo 15 ani.

    N.r. - Am corectat. A fost o problema cu bazele de date. Pentru campul "Inflatie" erau preluate datele de la PIB. Va multumim.
  • +4 (8 voturi)    
    Super articol (Marţi, 6 decembrie 2011, 22:01)

    GeorgeN [anonim]

    Inca o data, felicitari HN!
    • +3 (3 voturi)    
      nota 10 (Miercuri, 7 decembrie 2011, 2:00)

      cvi [utilizator] i-a raspuns lui GeorgeN

      De acord, o prezentare excelenta.
      Am cautat de multe ori date despre anumite tari in parte si mi-ar fi fost de ajutor o astfel de prezentare.
      La cat mai multe astfel de articole autorilor.
  • -2 (8 voturi)    
    mda (Marţi, 6 decembrie 2011, 22:02)

    eu [anonim]

    ok, au incercat, nu le-a iesit o moneda unica.. nu le-a iesit pentru ca spre deosebire de statele unite ale americii, in europa fiecare trage pentru el, nu-l intereseaza pe neamt ca romanul moare de foame desi lucreaza la fel de mult ca si el

    ar fi trebuit ca odata cu aderarea la UE, statul in cauza sa cedeze suveranitatea, practic eu as fi fost si inca sunt de acord sa vina sa ne conduca nemtii, francezii si olandezii, dar nu sa ne conduca in sensul cum au exploatat englezii pe indieni sau pe africani

    in sensul, hai sa multumim populatia cu salarii si trai de viata, ca apoi vor munci inapoi si vor produce pentru toata europa

    eu unul ca si tanar, putin imi pasa mie de suveranitate sau stat national, ca si asa suntem o natie de robi
    dati-ne salarii sa muncim, ca nu vreau sa muncesc pe degeaba, sa ma frustrez si sa-mi bag picioarele in el 150 euro salar minim pe economie.

    du-te in germania, neamtul pentru ca este si platit, si traieste decent, isi schimba masina, mobila, isi face concedii.. lucreaza si pentru asta, nu asteapta sa-i dea statul mura in gura (in marea lor masura, ca au si ei lenesii lor)

    asta vreau si eu, salar minim de 1000 euro, si muncesc tata si 10 ore pe zi, asta e, sunt constient ca numai prin munca poti avea ce iti trebuie, si poti trai macar 80 ani pe acest pamant nenorocit
    • -3 (7 voturi)    
      da (Marţi, 6 decembrie 2011, 22:16)

      Gabriel [anonim] i-a raspuns lui eu

      Fata sa-ti dai seama, cred, esti un tradator e neam sitara !
    • 0 (2 voturi)    
      nu-si schimba nimic neamtul (Miercuri, 7 decembrie 2011, 1:58)

      alex [anonim] i-a raspuns lui eu

      sunt destui ratati si prin germania. salariul mediu e vreo 500E (in orase semnificativ mai mare), daca tu iei 150 de euro e pt ca probabil atata esti in stare, nu-s altii de vina, stai linistit.
      • +2 (2 voturi)    
        mda (Miercuri, 7 decembrie 2011, 9:04)

        eu [anonim] i-a raspuns lui alex

        stai linistit ca eu am salariu de 1800 lei net, nu-s muritor de foame, dar nici nu-mi permit orice

        iar cei care zic de tradatori de tara, aia sunt adevaratii oameni problema,
        chiar nu pricepeti ca in romania capitalismul (adica fiecare se descurca cum poate) NU FUNCTIONEAZA ????

        la noi functioneaza sistemul socialist, adica populatia asteapta ca STATUL sa le dea casa, masa, bani, masina etc... pentru asta ei nu vor si nu inteleg ce este capitalismul

        iar politicienii stiu un singur lucru, sa ajunga la ciolan sa-si umple buzunarele si sa se aranjeze ei si neamurile lor pe viata

        de aceea as prefera cedarea suveranitatii cu, conditia ca cei care vin sa ne "administreze" sa o faca ca si cum ar fi o firma privata, angajatii sa fie motivati si multumiti ca sa produca cat mai mult......
        • 0 (0 voturi)    
          subiectivism (Miercuri, 7 decembrie 2011, 11:17)

          Tu [anonim] i-a raspuns lui eu

          Daca eu muncesc si in mod normal astept retributia muncii mele, indiferent de unde vine, stat sau privat, inseamna ca sunt socialist? Terminati cu generalizarea. Asistatii social trebuie verificati si triati dar in rest puneti in carca celor care muncesc asteptari directionate gresit. Si sa stii ca e normal sa imi doresc o casa, DAR SA AM POSIBILITATEA SA MI-O CUMPAR DIN SALARIU si nu din pomeni.
          Ultima ta fraza, cu angajatii care sunt motivati... Cred ca visezi. In Romania de azi motivatia suprema este sa ai un loc de munca, nu sa primesti bani in plus pentru o prestatie mai buna.

          Sa stii ca nu toti au sansa sa castige peste 1000 lei pe luna. Sunt tineri care nu au avut posibilitatea sa mearga la scoala. Mai vorbim de egalitate de sanse! Vad ca unii iau in deradere pe cei care castiga putin. Probabil ei insisi au beneficiat de o anumita conjunctura, pentru ca daca erau intr-adevar valorosi aveau decenta sa recunoasca dificultatile vietii. Probabil sunt acei "area sales manageri" care mai au o paine de mancat pana la 40 de ani, pentru ca dupa aceea firmele se orienteaza spre cei tineri.
        • 0 (0 voturi)    
          Felicitari pentru salariul pe care il ai! (Miercuri, 7 decembrie 2011, 19:15)

          el si ea, noi toti [anonim] i-a raspuns lui eu

          Mici completari postului "Tu", prea-capitalistule mda!
          La noi nu functioneaza nici un sistem, pentru ca in acest moment nu mai exista un sistem concret in intreaga lume. Ce vrei sa functioneze? Tocmai ai postat la un articol, care ti-a pus maaaaaaaaare in fata ochilor, cum stam noi sub tarile superdezvoltate, si care este motivul pentru care ele au ajuns acolo sus, dar acum, in pericol de cadere. Capitalismul real era bazat pe clasa bogata, care s-a nascut din cei cu "sange albastru" si clasa saraca, adica sclavia. Intre timp, acest sistem, a nascut dupa cel de-al doilea razboi mondial, un altul. Cei bogati prin furt si inselaciune, dar la nivel de natiuni. Clasa politica! Cine a sustinut aceasta clasa? Sistemul Bancar, fie el orice ar fi!
          Chiar crezi ca pasa cuiva ca ai 1800 de lei? Cand in tara sunt o multime de romani care nu isi gasesc de munca, decat tot pe la cei cu firme facute prin furat? Cu Codul Muncii existent?
          Exact ce a spus si persoana care a postat mai jos. Azi, motivatia suprema este sa ai un loc de munca, un salariu decent. In RO, sunt milioane de firme mici si mijlocii, care, nu doar inseala Fiscul, dar si pe salariatii pe care ii exploateaza. Motivul? Legislatia capitalista, le permite asta! Nu cred ca daca vreau un loc de munca, cersesc de la Stat. In plus, Statul este cel care cerseste, iar daca nu obtine, ia cu forta!

          PS vad ca se dau multe plusuri celor care au laudat articolul si graficul prezentat! Ce penibil! Cu atati experti, se asteapta mult mai mult de la Hotnews.
          • 0 (0 voturi)    
            Wrong (Miercuri, 7 decembrie 2011, 19:45)

            Candia [anonim] i-a raspuns lui el si ea, noi toti

            Vezi Canada, Australia....sisteme care functioneaza, cu clase de mijloc puternice, fara datorii sa ingrijoreze, care mai si bubuie de resurse.
            • 0 (0 voturi)    
              Dap! (Miercuri, 7 decembrie 2011, 22:10)

              el si ea, noi toti [anonim] i-a raspuns lui Candia

              Bine ca ai exclus-o pe Noua Zeelanda! Mai este si sora geamana a Terrei, nou descoperita.
              Probabil ai perfecta dreptate! Cand s-o separa RO de Europa si se deplaseaza catre Canada sau Auatralia, care o fi mai aproape... :) Pana nu demult si sistemul japonez era strong. I-a lovit Haarp-ul sau cine stie ce meteorit si gata! M-am prins! HAARP vine de la harpon. Harponul american este lasou. Ce dastepti suntem! :)
  • +3 (5 voturi)    
    asa da (Marţi, 6 decembrie 2011, 23:04)

    liviutzubmf_20 [utilizator]

    Frumos grafic...la cat mai multe...ati putea face unul cu bugetul ROMANIEI incepand cu acelasi an...
  • +3 (3 voturi)    
    Despre grafic (Marţi, 6 decembrie 2011, 23:07)

    calin [anonim]

    as dori sa-mi spuneti in ce e facut ca nu e in office 2010 Va rog mult !
    E foarte frumos realizat e de calitate ! Multumesc.

    N.r. - Graficul este facut in Google Public Data Explorer ( http://www.google.com/publicdata/directory ) si codul embed al graficului este introdus in pagina
    • +1 (1 vot)    
      Despre grafic (Miercuri, 7 decembrie 2011, 0:01)

      calin [anonim] i-a raspuns lui calin

      Multumesc mult !
    • 0 (0 voturi)    
      harta (Joi, 8 decembrie 2011, 10:36)

      Gabriel [anonim] i-a raspuns lui calin

      Si harta are un design dragut. Daca ati putea sa ne spuneti cu ce a fost creata. Multumesc anticipat. Gabriel
  • -2 (4 voturi)    
    harta voastra e in urma tare (Miercuri, 7 decembrie 2011, 0:43)

    Ovidiu [anonim]

    Dragilor, prezentati cifre Eurostat de la sfarsitul anului 2010.
    Suntem in decembrie 2011, iar intre timp s-au schimbat multe (a se citi cifrele sunt mult mai ingrijoratoare).

    Stiu ca sunt ultimele statistici publicate de Eurostat, dar decat sa prezentati niste cifre neactualizate, mai bine nu o mai faceti deloc.
  • 0 (2 voturi)    
    am incredere (Miercuri, 7 decembrie 2011, 2:48)

    io [anonim]

    Oribil. Insa, pentru a schimba tonul, am toata increderea ca Europa isi va reveni.
  • 0 (0 voturi)    
    Defapt (Miercuri, 7 decembrie 2011, 10:15)

    GOFO [anonim]

    Defapt o miscare premeditata , adica sa fie practic preluate guvernele tarilor membre UE .
    Adio independenta, suveranitate, etc.
    Candva deciziile cu privire la Romania se hotarau la Viena de catre Imperiul Austro-Ungar.
    Cam asta urmeaza acum; diferenta fiind ca inca NU stim cum se numeste Imperiul; cumva Imperiul Bancar ? sau Cumva imperiul Franco-German sau .....
  • +1 (1 vot)    
    Bulgaria (Miercuri, 7 decembrie 2011, 10:48)

    instabil [utilizator]

    A observat cineva evolutia Bulgariei? Astia cum au reusit sa isi scada datoria in 2-3 ani la mai putin de jumatate?
    • 0 (0 voturi)    
      da (Miercuri, 7 decembrie 2011, 14:05)

      hehe [anonim] i-a raspuns lui instabil

      prin foame...si sacrificii mari.
  • -1 (1 vot)    
    E de rau (Miercuri, 7 decembrie 2011, 12:58)

    Gino [anonim]

    Multi cam iau in deridere....situatia...care este foarte grava....in functie ce se va rezolva in citeva
    zile...depinde viitorul nostru in urmatorii ani.....ca sa accepte cineva politicile financiare dictate de la
    Bru... un punct de plecare este stergerea tuturor datoriilorde pina acum...dar acest lucru pare imposibil..
    dupa aceea plecind de la... zero....poti face alte reguli....pentru ca fiecare guvern vede alfel lucrurile si
    oare populatia va fi de acord...cu ce se impune acolo....cine se va lupta cu populatia rasculata....?
    o solutie matematica...este ca fiecare tara plecind de la punctul... zero.... sa primeasca in functie de populatie
    si un punctaj....o suma de bani la dobinda de 0,5 %...dupa acesta suma initiala ...sa se poata imprumuta la
    o dobinda mai mare...si daca nu va putea plati la o anumita data...dupa ce a tot...rostogolit datoria sa ajunga sclavi in UE....In orice caz bancheri joaca la 2 capete....daca nu primesc finantare sa-si faca treaba cu euro...
    fiecare tara va trece la moneda lor si atunci vor primi finantare in moneda respectiva....si vor cistiga imens din ratele de schimb...si din comisioane....alti fondurile speculative deabia astepta o asfel de miscare...sa speculeze si sa distruga financiar pe ce mici mai slabi....iar alti....vor sta la pinda....sa cistige...din problemele Europei....cum sunt sua...china...rusia....etc...prima miscare pina la sfirsitul saptamini chiar daca pierdeti ceva bani este sa schimbati bani in alte monede...o parte in ...lei.....dolari....yuani...dolari canadieni....
    sau cumparati ceva ...viitorul euro se decide pina luni....dupa ,,furtuna'' va fi prea tirziu....daca nu aveti economi in bani imprumutativa rapid si va luati macar alimente in camara...pentru 6 luni....,,constructia''
    Europeana seamana...tot mai mult cu o ,,casatorie din interes''....
    • +1 (1 vot)    
      @gino (Miercuri, 7 decembrie 2011, 14:07)

      hehe [anonim] i-a raspuns lui Gino

      mai omoara din punctele alea.daca citesti pina la capat te ia durerea de ochi.


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by