Un proiect de ordonanata de urgenta propus pentru dezbatere de Ministerul Afacerilor Europene (MAEur) prevede ca ministerele care au in subordine structuri insarcinate cu gestionarea fondurilor structurale si de coeziune sa primeassca dreptul de a face angajari cu titlu temporar, salariatii urmand sa fie remunerati din fonduri europene, informeaza Mediafax.

Potrivit proiectul de OUG, angajarea de personal se va putea face numai in cadrul respectivelor autoritatilor insarcinate cu gestionarea fondurilor structurale si de coeziune si exclusiv pentru realizarea atributiilor referitoare la gestionarea acestor fonduri.

Angajarea personalului suplimentar ar urma sa se faca in afara numarului maxim de posturi aprobat si bugetat pentru institutia angajatoare si nu este conditionata de existenta unui post vacant, se arata in proiect.

Reprezentanti ai MAEur au declarat pentru agentia de presa citata ca institutiile care vor putea face angajari sunt Ministerul Muncii, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, Ministerul de Interne, Ministerul Economiei, Ministerul Mediului, Ministerul Transporturilor, acestea in calitate de institutii la nivelul carora functioneaza Autoritatile de Management pentru diferitele programe operationale.

Potrivit surselor citate, angajari se vor putea face si la:

  • Ministerul de Finante (Autoritatea de Certificare si Plati);
  • Ministerului Muncii, posibilitatea de angajare fiind valabila si pentru o serie de institutii subordonate precum ANOFM, CNDIPT si pentru organisme intermediare regionale (OIR la nivel regional);
  • Ministerul Mediului, in cadrul unor structuri subordonate la nivel regional;
  • Ministerul Educatiei, in calitate de organism intermediar pe resurse umane de educatie si de organism intermediar in cadrul programului de competitivitate pe partea de cercetare;
  • Ministerul Comunicatiilor va putea recruta personal, fiind organism intermediar in cadrul programului pentru competitivitate;
  • Ministerul Afacerilor Europene (MAEur) va putea face de asemenea angajari, deoarece are o parte de structuri de gestiune, respectiv in cadrul ACIS;
  • Autoritatea de audit va putea face recrutari de personal, chiar daca functioneaza pe langa Curtea de Conturi.

Potrivit proiectului de OUG, personalul va fi angajat cu contract pe perioada determinata, "de preferinta prin modalitati care sa nu greveze cheltuielile de personal ale institutiilor publice".

Modalitatea gasita in acest sens este asistenta tehnica, acordata din fonduri europene Romaniei prin intermediul Programului Operational Asistenta Tehnica.

Astfel, personalul va fi angajat in afara schemei de personal aprobata si bugetata, prin intermediul unor proiecte finantate din fondurile de asistenta tehnica ale programului operational in cadrul caruia institutia este beneficiar eligibil.

Potrivit proiectului de ordonanta de urgenta, angajarea personalului se va face prin contract individual de munca pe durata determinata de 12 luni, cu posibilitatea prelungirii contractului in cadrul aceleiasi autoritati si dupa expirarea termenului. Totusi documentul precizeaza ca durata cumulata a contractelor individuale de munca ale unei persoane in cadrul respectivei institutii nu va putea fi mai mare de 3 ani.

Angajarea personalului se va face prin concurs, iar participantii trebuie sa aiba diploma de absolvire a unei institutii de invatamant superior.

Potrivit proiectului, "angajarea persoanelor se va face exclusiv pe o functie publica de executie, similara celei existente in autoritatea responsabila cu gestionarea instrumentelor structurale, cu grade stabilite in functie de vechimea in munca dobandita dupa absolvirea studiilor". Astfel, persoanele cu o vechime de minim un an vor putea avea doar gradul asistent, cele cu o vechime de cel putin 5 ani vor primi gradul principal, iar cei cu minim 9 ani vor primi "gradul superior".

Salarizarea va fi in functie de gradul obtinut, dupa cum urmeaza: maxim lunar brut - 5.000 de lei pentru gradul asistent, maxim 7.000 de lei pentru gradul principal si 10.000 de lei pentru gradul superior.

Nota de fundamentare a proiectului de OUG precizeaza ca, la 30 septembrie 2011, totalul posturilor ocupate era de 1941, dintre care 1796 reprezinta posturi active (persoane care lucreaza efectiv si nu se afla in diverse situatii de suspendare a raportului de munca), rata medie de personal activ fiind astfel de 83,15%. Potrivit documentului citat, insuficienta personalului activ in raport cu volumul de activitate se datoreaza atat migrarii personalului cu expertiza catre mediul privat, precum si neocuparii posturilor vacante si a celor suspendate temporar in contextul constrangerilor bugetare.