Cea mai mare problema pe care angajatorii o "reproseaza" absolventilor economisti este lipsa de experienta. Pentru a raspunde acestei nevoi certe a pietei fortei de munca, trei universitati partenere - Universitatea din Oradea, Facultatea de Stiinte Economice - lider de proiect, impreuna cu Universitatea de Vest din Timisoara, Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor si Universitatea "Stefan cel Mare" din Suceava, Facultatea de Stiinte Economice si Administratie Publica, implementeaza proiectul "Practica studentilor economisti. Parteneriat inter-regional pe piata muncii intre universitati si mediul de afaceri", proiect cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 - 2013 - "Investeste in oameni!"; Axa prioritara 2 "Corelarea invatarii pe tot parcursul vietii cu piata muncii"; Domeniul major de interventie 2.1 "Tranzitia de la scoala la viata activa", Contract: POSDRU/90/2.1/S/64150, Valoarea totala a proiectului: 20.941.500 lei, Perioada de implementare: 01.10.2010 - 30.09.2013, Manager de proiect - Prof. univ. dr. Anca Dodescu de la Universitatea din Oradea.

PRACTeamFoto: www.practeam.ro

Aflat in al doilea an de implementare, proiectul incearca sa raspunda cat mai bine nevoii de organizare a activitatilor de practica si internship pentru studentii economisti.

Astfel, in perioada februarie - martie 2012, la nivelul fiecarui partener PRACTeam s-au desfasurat focus grupuri care i-au avut ca protagonisti pe studentii facultatilor implicare. Scopul acestor intalniri a fost de a identifica punctele forte si vulnerabilitatile stagiilor de practica si de a prezenta rezultatele acestor intalniri in cadrul workshop - urilor PRACTeam la care au participat membrii echipei de proiect, studenti, tutori angajati ai organizatiilor gazda de practica implicati in proiect.

Cele trei focus grupuri realizate la nivelul fiecarui partener au avut ca participanti trei categorii de studenti: absolventi PRACTeam (studenti economisti care au beneficiat de activitatile proiectului in primul an de implementare), absolventi non - PRACTeam (studenti economisti care nu au beneficiat de activitatile proiectului PRACTeam), candidati PRACTeam (studenti care s-au inscris in proiect pentru a face parte din grupurile tinta ale proiectului in acest an).

Rezultatele acestor focus grupuri au fost sintetizate urmarind categoriile importante de raspunsuri obtinute din partea studentilor participanti si au fost grupate pe urmatoarele dimensiuni considerate relevante:

  • modele de bune practici in ceea ce priveste stagiile de pregatire practica a studentilor nivel licenta, cuprinzand si punctele tari rezultate in urma discutiilor;
  • amenintari cu privire la organizarea stagiilor PRACTeam, facand referire aici la toate tipurile de probleme aparute in desfasurarea stagiilor.

Modelele de bune practici din partea unitatilor de practica au fost evidentiate de studentii economisti facand referire si la experientele colegilor lor care nu au participat direct la discutiile noastre.

  • Invatarea prin implicare - Studentii au apreciat in mod deosebit oportunitatea pe care au avut-o de a participa efectiv la activitatile curente ale unitatii de practica, oportunitatea de a isi forma o idee de ansamblu asupra muncii propriu-zise din cadrul institutiilor, a provocarilor curente si a modalitatilor de solutionare;
  • Interactiunea cu alti angajati- In cadrul activitatii de practica desfasurate de studenti, acestia au avut ocazia sa interactioneze cu angajatii din diverse departamente din cadrul unitatilor de practica.
  • Interactiunea cu responsabilul de practica si cu tutorele - Tutorele si responsabilul de practica au fost amintiti de fiecare data de catre studenti atunci cand au fost discutate avantajele activitatii de practica prin proiectul PRACTeam.
  • Atmosfera - De asemenea, atmosfera favorabila invatarii si colaborarii a fost amintita frecvent ca avantaj al practicii prin proiectul PRACTeam.

Modele de bune practici din partea studentilor

Implicare - Studentii, atat cei care au desfasurat activitatea de practica prin proiect cat si cei care nu au desfasurat practica prin proiect, au apreciat din experienta lor si a colegilor lor ca implicarea este o componenta foarte importanta a procesului de invatare practica si nu numai. Din interventiile studentilor rezulta ca toate activitatile, indiferent de gradul lor de complexitate trebuie tratate cu seriozitate si responsabilitate: "administratoarea era plecata 2 zile si atunci lucram la calculatorul ei si 3 zile la laptop, deci practic ce faceam eu chiar nu era in zadar, deci chiar lucram si dupa aceea eram verificata. Practic, faceam lucrul in locul ei, deci chiar am avut de invatat multe, am avut firme de productie, de transport, comercializare, persoane fizice autorizate, absolut de toate" (student internship PRACTeam); "Practica ar putea fi imbunatatita daca studentii si-ar da interesul mai mult pentru activitatea de practica" (student non-PRACTeam); "Pentru ca studentii din ziua de astazi nu prea pun accent, prea putini chiar tin la ceea ce fac, si poate un control mai intens din partea indrumatorilor de practica, chiar daca nu este foarte usor dar ar ajuta si asta macar prin prezenta studentilor la practica, daca nu mai mult"(student non-PRACTeam).

Punctele slabe ale activitatii de practica

  • Alegerea facuta de studenti privind firmele/institutiile pentru desfasurarea practicii - Unii studenti, referindu-se si la experienta colegilor lor, pe care ii reprezentau in cadrul acestor discutii, au aratat ca repartizarea a fost facuta prin alegerea unei firme si ca o modalitate mai potrivita ar fi prin repartizarea lor de catre responsabilul de practica.
  • Indisponibilitatea unor firme de a trata studentii ca potentiali angajati  - Studentii, in special non-PRACTeam s-au plans ca in unele unitati de practica studentii nu erau lasati sa faca nimic deoarece unitatea de practica nu era motivata sa-i ajute.

Concluziile generale si recomandarile rezultate, prezentate in cadrul Workshop-urilor PRACTeam organizate la Oradea, Timisoara si Suceava reliefeaza faptul ca proiectul PRACTeam, este foarte bine apreciat de catre toti studentii atat cei care au urmat stagiile de practica prin proiect, colegii lor care au urmat stagiile de practica separat de proiect si este asteptat cu entuziasm de candidatii PRACTeam din acest an. Astfel cele mai multe informatii ce au fost evidentiate prin aceste focus grupuri au fost aspectele pozitive, calitatea buna a organizarii si a materialelor, relatiile bune dintre terti.

Ceea ce consideram important de retinut in urma acestui studiu este in primul faptul ca studentii trebuie sa isi perceapa rolul activ pe care il au in acest proces: este important ca ei sa intrebe, sa ceara, sa isi urmareasca telurile, si de asemenea sa semnaleze orice problema sau neintelegere astfel incat problemele sa poata fi remediate pe parcurs. Dialogul deschis si constant dintre organizatorii proiectului prin intermediul responsabililor, tutori si studenti trebuie sa devina o obisnuinta derulandu-se natural atat in cadrul formal al proiectului cat si informal prin relatiile stabilite.

Pentru mai multe informatii despre proiectul PRACTeam viziteaza: www.practeam.ro.