La o saptamana de la publicarea draftului oficial al Acordului de Parteneriat pentru absorbtia fondurilor europene din exercitiul financiar 2014-2020, au reaparut disensiunile intre Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR), pe de-o parte, si Ministerul Fondurilor Europene (MFE) si Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP), de cealalata parte. Unii sefi de la Agricultura se plang ca Ministerul Fondurilor Europene nu a tinut cont de observatiile facute in aprilie de Ministerul Agriculturii privind arhitectura institutionala 2014-2020, care ii confera MDRAP puteri peste fondurile europene gestionte de MADR. Ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, a sustinut ca institutia sa discuta in continuare cu celalelte doua ministere implicate, pentru a "elimina orice risc" asupra viitoarei absorbtii a fondurilor UE.

Fragment din Memorandumul celor 3 ministri, din aprilie 2013Foto: Hotnews

Potrivit unor surse guvernamentale, sefii din Ministerul Agriculturii se plang ca Ministerul Fondurilor Europene nu le-a acceptat nicio propunere pentru noul draft de Acord de parteneriat 2014-2020, publicat la 1 octomrbie 2013, in baza caruia Romania isi pregateste arhitectura institutionala pentru absorbtia fondurilor europene in ciclul financiar urmator.

Concret, cei de la Agricultura reclama faptul ca si in noul proiect al schemei institutionale, o Autoritate de Management a Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, condus de Liviu Dragnea (PSD), intervine in absorbtia fondurilor europene pentru Programul National de Dezvoltare Rurala, gestionat de Ministerul Agriculturii, condus de Daniel Constantin (PC). Mai mult, in structura de institutii pentru absorbtia banilor europeni pentru dezvotare rurala intra si Agentiile de Dezvoltare Regionala (ADR), controlate de presedintii de consilii judetene si de catre primari.

Aceste ADR vor fi organisme intermediare (OI) care preiau din atributiile Autoritatii de Management. Practic, in noua schema institutionala publicata de Ministerul Fondurilor Europene, autoritatea Ministerul Dezvoltarii intervine intre Ministerul Agriculturii si aceste ADR-uri, pe fluxul de bani pentru proiectele europene.

"Alta nenorocire: a vrut domnul Dragnea sa aiba un cuvant de spus in ceea ce priveste executarea unor structuri. Si atunci a introdus autoritatea de management de la dansul ca fiind intermediara. Si atunci, noi cu munca si dansii cu profitul. Noi nu avem niciun sprijin politic", a declarat, pentru HotNews.ro, un oficial din Ministerul Agriculturii. El s-a plans si de faptul ca agentiile de dezvoltare regionala vor capata atributii de verificare a proiectelor si de plata a beneficiarilor.

Astfel, ADR-urile, controlate de primari, in mare masura, vor face verificari si vor efectua plati tot pentru primari, primariile fiind principalele beneficiare ale fondurilor pentru dezvoltare rurala. "Noi le dam banii si ei vor face ce vor si apoi vine Comisia Europena sa aplice corectii", a mai reclamat oficialul de la Agricultura, sub protectia anonomatului.

De unde a pornit conflictul dintre ministere: "MADR considera cadrul institutional propus ca fiind neadecvat"

Figura 1-Schema institutionala propusa in aprilie 2013 in Guvern

Figura 1-Schema institutionala propusa in aprilie 2013 in Guvern

Foto: Hotnews

In aprilie 2013, Guvernul a adoptat un memorandum prin care a fost propus cadrul institutional pentru absorbtia fondurilor europene in perioada 2014-2020 , iar Ministerul Fondurilor Europene a fost mandatat expres sa stranga de la toate celelalte ministere informatii in vederea redactarii draftului de Acord de parteneriat care sa intre in negociere cu Comisia Europeana. Memorandumul a fost semnat de vicepremierul Liviu Dragnea, ministru al Dezvoltarii Regionale, si de colegul sau de partid, Eugen Teodorovici, ministrul Fondurilor Europene.

Si ministrul Agriculturii, conservatorul Daniel Constantin, a semnat memorandumul, insa cu observatii in care desfiinteaza practic arhitectura institutionala pentru absorbtia fondurilor UE 2014-2020 in forma pusa la cale de Dragnea si Teodorovici. Inca de atunci, cadrul institutional prevedea ca la Programul National de Dezvoltare Rurala Ministerul Agriculturii sa-si delege atributiile privind selectarea si aprobarea proiectelor, semnarea contractelor si monitorizarea implementarii tehnice si financiare catre Centrele regionale de plati pentru dezvoltare rurala (catre Agentiile de Dezvoltare Regionala, in prezent) si catre Organismul Intermediar pentru infrastructura publica in mediul rural, detinut de Ministerul Dezvoltarii.

"Fata de aceasta propunere, MADR considera cadrul institutional propus ca fiind inadecvat", scria ministrul Daniel Constantin, in observatiile la memorandumul din aprilie 2013.

Ministrul Agriculturii a invocat urmatoarele motive in sustinerea criticilor sale:

  • "Modificarea actualului cadru institutional va atrage intarzieri majore in aprobarea Programului National de Dezvoltare Rurala 2014-2020, deoarece viitorul program trebuie sa cuprinda si descrierea mecanismului si institutiilor responsabile de implementare. In plus, intarzierile se vor reflecta si in acreditarea agentiei de plata pentru PNDR si, implicit, in lansarea si implementarea programului".
  • "Delegarea anumitor functii catre mai multe entitati va crea un risc major pentru autoritatile de management in gestionarea programului (AM de la Ministerul Agriculturii - n.r.)".
  • "Propunerea din memorandum conduce spre o ingreunarea" a procesului de implementare "in special in relatia cu beneficiarii programului", intrucat in structura institutionala "nu se mentioneaza agentia de plata (actuala APDRP) care este obligatorie prin prevederile propunerii de regulament FEADR (Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala - n.r.)".
  • "Cerintele regulamentului de dezvoltare rurala solicita ca pentru gestiunea FEADR sa existe o Agentie de Plati acreditata in baza unor criterii prevazute in regulament. Agentia de Plati trebuie sa indeplineasca anumite criterii de acreditare, iar functia de plata nu poate fi delegata catre alte entitati".
  • "Propunerea din memorandum birocratizeaza procesul de implementare prin cresterea numarului de structuri implicate, ingreunand activitatea beneficiarilor care sunt nevoiti sa interactioneze cu mai multe entitati. Spre exemplu, un fermier care beneficiaza de plati directe si intentioneza sa elaboreze un proiect de investitii prin PNDR trebuie sa relationeze cu Agentia de Plati si Interventii in Agricultura - APIA (pentu solicitarea platilor directe), iar in ceea ce priveste proiectul de investitii este nevoit sa lucreze atat cu organismul intermediar, cat si cu agentia de plata pentru acelasi proiect".
  • "Birocratizarea la care facem refereire mai sus va conduce inclusiv la cresterea costrurilor administrative la nivel regional".
  • "Mentionam ca functia de plata, detinuta in prezent de APDRP, inclusiv pentru acest tip de investitii, nu poate fi delegata catre organismele intermediare (care sunt agentiile de dezvoltare regionala, in structura curenta a draftului de Acord de parteneriat - n.r.) iar o delegare partiala, respectiv a functiei de implementare pe un domeniu, complica si birocratizeaza excesiv si nejustificat procedurile de contractare si plata".
  • "Mai mult, trebuie avut in vedere ca Programul National de Dezvoltare Rurala va include, in mod obligatoriu, si masuri compensatorii cu plata pe suprafata, a caror gestinare este realizata prin Sistemul Integrat de Administrare si Control (IACS), sistem gestionat de APIA; astfel, pe sistemul descris anterior va interveni si APIA, ceea ce nu este prevazut in propunerea din Memorandum, complicand si mai mult sistemul de implementare".
  • Observatiile Ministerului Agriculturii critica si faptul ca structura institutionala propusa de Ministerul Fondurilor Europene pune accentul pe proiectele de infrastructura din mediul rural, desi Comisia Europeana intentioneaza sa canalizeze fondurile pentru agricultura catre proiectele privind tehnologizarea productiei efective agricole."In ceea ce priveste finantarea prin PNDR a infrastructurii, din documentul de pozitie realizat de serviciile Comisiei, reiese ca aceasta nu mai reprezinta o prioritate de finantare, ceea ce va determina ingreunarea procesului de negociere. Totodata, alocarea bugetara pentru aceste tipuri de investitii, din discutiile informale cu Comisia Europeana, va fi semnificativ diminuata. Astfel, fata de retinerea manifestata de Directoratul General AGRI (al Comisiei Europene - n.r.) in finantarea proiectelor de infrastructura publica de baza (drum, apa, canalizare) in PNDR 2014-2020, propunerea din memorandum determina un efort disproportionat intre constructia institutionala pentru Organismul Intermediar al Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice si resursele financiare preconizate a fi alocate acestui domeniu", mai arata ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, in observatiile din aprile 2013.

Ministrul Constantin: Lucram pentru a acomoda toate riscurile

Figura 2 - Schema institutionala din Acordul de parteneriat din octombrie

Figura 2 - Schema institutionala din Acordul de parteneriat din octombrie

Foto: Hotnews

Asa cum se observa din Figurile 1 si 2 (click pentru a mari), dupa discutiile dintre Ministerul Agriculturii si Ministerul Fondurilor Europene (MFE), din aprilie si pana in octombrie, MFE a pastrat Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice in structura absorbtiei fondurilor UE de la Ministerul Agriculturii.

In aprilie, arhitectura institutionala introducea in fondurile europene de dezvoltare rurala de la Ministerul Agriculturii Organismul Intermediar pentru Infrastructura Publica in Mediul Rural al lui Dragnea, precum si o serie de Centre regionale de plati pentru dezvoltare rurala.

Si in octombrie, schema prezentata de Ministerul Fondurilor Europene prevede, in absorbtia gestionata de Ministerul Agriculturii, interventia Ministerului Dezvoltarii Regionale, precum si cele 8 agentii pentru dezvoltare regionala - structuri asociative care reunesc reprezentantii consiliilor judetene si ai primariilor din fiecare regiune de dezvoltare a Romaniei.

Contactat joi de HotNews.ro, ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, a recunoscut ca in schema prezentata pe 1 octombrie de Ministerul Fondurilor Europene, in draftul de Acord de parteneriat 2014-2020, nu s-a tinut cont de observatiile din aprilie, insa cele doua ministere lucreaza pentru "acomodarea" riscurilor la adresa absorbtiei fondurilor europene, iar lucrurile s-au imbunatatit deja pe "modalitatea de lucru" in cadrul viitorului Program National de Dezvoltare Rurala.

"Pe schema nu s-a tinut cont de observatii, dar pe modalitatile de lucru, care, probabil, nu sunt cuprinse in acord, lucrurile s-au imbunatatit. (...) Da, s-a mers pe forma veche, dar s-a lucrat pentru a se acomoda si pentru a nu exista riscuri. Eu am spus atunci (in aprilie - n.r.) ca exista un risc vizavi de absorbtie, avand in vedere ca mai este o institutie pentru proiectele gestionate. Dar s-a lucrat si se lucreaza mai departe pentru a acomoda toate riscurile. Ca principiu, ramane acest organism intermediar la Ministerul Dezvoltarii, ramane doar sa negociem pe modalitatile de lucru, sa ne asiguram ca nu exista niciun fel de risc pe accesarea fondurilor europene", a declarat Constantin, pentru HotNews.ro.

In context, el si-a exprimat speranta ca agentiile de dezvoltare regionala, care vor capata prerogative de verificare si plati pentru proiectele derulate de primari, nu vor fi controlate tot de primari si de presedintii de consilii judetene.

"Agentiile de dezvoltare regionala nu sunt in subordinea presedintilor de consilii judetene. Sunt organisme separate, de sine statatoare. Sper sa nu fie asa cum spuneti dumneavoastra (controlate de sefii de consilii judetene si primari - n.r.)", a mai spus ministrul conservator.