Conferinta de incheiere a proiectului, organizata in perioada 18-20 octombrie 2013, a reprezentat ocazia de a onora reusitele, dar si de a face o analiza privind modul in care a fost implementat proiectul si in care au fost indeplinite obiectivele acestuia.

La conferinta au participat 120 de persoane, oficiali ai Ministerului Educatiei Nationale, reprezentanti ai echipei de proiect, studenti din cadrul celor 32 de Intreprinderi Simulate infiintate in cadrul proiectului, reprezentanti ai companiilor private partenere in proiect si colegi din proiecte cu obiective similare sau complementare.

In deschiderea conferintei, domnul Gigel Paraschiv, Secretar de Stat in cadrul Ministerului Educatiei Nationale, a pus accent pe faptul ca proiectul „De la teorie la practica prin Intreprinderea Simulata" este unul care se incheie cu rezultate cuantificabile si remarcabile. De asemenea, Secretarul de Stat a relevat faptul ca implementarea proiectului a reprezentat o oportunitate de apropiere intre studenti si cadre didactice, o reala baza de pornire pentru o altfel de scoala romaneasca. O scoala in care studentii pot castiga experienta inca de pe bancile facultatii, prin participarea la astfel de proiecte, facand in acest mod dovada disponibilitatii la efort. Dar si o scoala in care, de ce nu, poate intr-un viitor nu foarte indepartat, munca de voluntariat din timpul facultatii sa fie recunoscuta prin obtinerea de credite suplimentare.

Tot in deschiderea conferintei, domnul Gabriel Ispas, Secretar General Adjunct in cadrul Ministerului Educatiei Nationale, a pus accentul pe faptul ca invatamantul superior romanesc a fost, pana nu de demult, unul foarte teoretic si unul in care nu se punea indeajuns acccentul pe incurajarea si sustinerea spiritului antreprenorial, pe partea aplicata a invatarii si nici pe voluntariat. De asemenea, oficialul a subliniat faptul ca trebuie stimulata creativitatea studentilor, dar si ca este nevoie de o crestere a ponderii practicii in perioada de invatare.

Domnul Florin Popa, Managerul proiectului „De la teorie la practica prin Intreprinderea simulata", a tinut sa sublinieze faptul ca proiectul este unul de succes, unul care s-a bucurat de un start foarte bun, fiind printre cele care au obtinut un punctaj foarte mare in perioada de evaluare/aprobare a dosarului. Managerul proiectului a admis insa ca, oricat de bine scris a fost proiectul si oricat de corect au fost anticipate toate etapele proiectului, nu s-a reusit anticiparea corecta a potentialului creativ al studentilor. In acest sens, Domnul Florin Popa a tinut sa le multumeasca studentilor prezenti la conferinta si, prin intermediul acestora, tuturor studentilor din proiect, si sa le spuna ca lor li se datoreaza in primul rand reusita proiectului.

Studentii, au fost cei care au reusit, in cadrul conferintei, sa aduca in prim plan efervescenta, emotiile, valoarea adaugata si tot pozitivul, prin interventiile si prezentarile sustinute. Ce a reprezentat IS pentru acestia? Echipa, performanta, operationalizarea conceptelor teoretice, bucuria pentru succesele IS din care au facut parte, dar si o altfel de scoala.

In ceea ce priveste cadrele didactice participante la conferinta, acestea au tinut sa precizeze ca, desi Intreprinderea Simulata pare o joaca, este o joaca serioasa. Intreprinderea Simulata reprezinta, in acceptiunea cadrelor didactice, un exercitiu cat se poate de serios de formare a tanarului student. Formare pe toate planurile: profesional, personal, comportamental, social etc. De asemenea, a fost pus accent pe faptul ca, in viitor, trebuie gasite noi surse si metode de motivare a studentilor la inceput, atunci cand acestia sunt inca sceptici asupra utilitatii implicarii intr-un astfel de proiect. Totodata, cadrele didactice au tinut sa precizeze un lucru extrem de important: ca au avut la fel de mult de invatat in cadrul si de la proiect pe cat au avut studentii. Exemplu evident de formare continua, dar si de daruire.

Doamna Cristina Tanislav, Expert Intern intreprinderi Simulate ÖSB Consulting GmbH Austria - Sucursala Romania, partener transnational din cadrul proiectului, a tinut sa precizeze ca proiectul „De la teorie la practica prin intreprinderea simulata" este, in fapt, promotorul real al implementarii conceptului de Intreprindere Simulata in Romania. Dupa ce timp de 3 ani expertii interni si externi pentru intreprinderi simulate au fost cei prin intermediul carora a fost transferat know-how-ul necesar pentru implementarea acestei metode noi de invatare, dar si analisti si „controlori" al modului in care isi desfasoara activitatea Intreprinderile Simulate infiintate in proiect, acum, la final de proiect, doamna Cristina Tanislav i-a felicitat pe studenti pentru activitatea depusa si pentru implicare. Le-a urat acestora succes pe mai departe, dorindu-le sa faca o trecere cat mai rapida si lina de la virtual in real si reamintindu-le ca, acum, gratie implicarii in activitatea unei Intreprinderi Simulate, ei au capacitatea de a spune, in cadrul unui interviu de angajare intr-o companie reala: „Eu asta STIU SA FAC si nu numai ... Eu asta STIU!".

Domnul Catalin Hantulie, reprezentant al ROCT (Centrala Retelei Firmelor de Exercitiu/intreprinderilor Simulate din Romania) a tinut sa ii felicite pe studentii din cadrul Intreprinderilor Simulate din proiect pentru activitatea depusa si sa reaminteasca faptul ca, dintr-un total de aproximativ 100 de intreprinderi simulate existente la momentul actual in Romania, 32 sunt cele infiintate in cadrul proiectului „De la teorie la practica prin intreprinderea simulata", ceea ce denota in mod clar rolul de deschizator de drumuri pe care l-a avut proiectul.

Cum a fost perceput proiectul „De la teorie la practica prin intreprinderea simulata" de catre cei din conducerea unei universitati, din perspectiva celor care stabilesc politicile in materie de curricula universitara? Domnul Eugen Horoba, Vicepresedinte al Senatului Universitatii „Gheorghe Asachi" din Iasi, a recunoscut ca, la inceput, facea parte din grupul scepticilor in privinta utilitatii reale a implementarii unui astfel de concept/proiect. Ulterior insa, pe masura ce rezultatele au inceput sa apara, pe masura ce a vazut nivelul de implicare al studentilor si daruirea acestora, a trecut in grupul entuziastilor si al sustinatorilor. Astfel, au fost gasite solutii atunci cand au existat probleme, au fost deschise canale de comunicare eficienta si reala intre studenti si conducerea universitatii, a existat sprijinul conducerii universitatii peste tot acolo unde acest lucru a fost posibil. Nu in ultimul rand, Domnul Eugen Horoba a tinut sa puna accentul pe faptul ca, dincolo de rezultatele palpabile obtinute, proiectul a fost deschizator de drumuri si in materie de relatii umane, prietenie, maturizare si evolutie personala.

Domnul Bogdan Olac, reprezentant al SC IPSO SRL, companie reala partenera in proiect, le-a transmis studentilor mai multe mesaje: primul mesaj este legat de faptul ca implicarea sa in acest proiect a fost una dubla: la conferinta de lansare a proiectului se afla in sala ca student, deci public tinta al acestuia, iar acum, la conferinta de incheiere, se afla in sala de conferinte in calitate de reprezentant al unei companii reale partenere in proiect. Deci, a avut ocazia sa observe si sa analizeze implementarea conceptului din doua perspective total diferite. De aici deriva cel de-al doilea mesaj, anume importanta unei astfel de experiente, munca intr-o intreprindere simulata, pentru viitoarea cariera profesionala a studentilor: „Eu am schimbat doua locuri de munca pentru a ajunge acolo unde sunteti voi astazi, dupa numai un an de intreprindere simulata". De asemenea, Domnul Bogdan Olac a reamintit o alta valoare adaugata adusa de catre proiect pentru viitoarea cariera a studentilor: experimentarea muncii in echipa si realizarea importantei acesteia in economia activitatii unei companii.

S-a pus accentul pe faptul ca sustenabilitatea proiectului presupune, inainte de toate, o activitate de voluntariat, atat din partea cadrelor didactice cat si din partea studentilor ce au fost implicati in activitatea intreprinderilor Simulate din proiect. Acestea insa, intr-adevar, cu sprijinul conducerii universitatilor. De asemenea, au mai fost mentionate, ca posibile masuri de sustenabilitate si introducerea in curricula universitatilor a unui stagiu de lucru in intreprinderea Simulata, organizarea de cursuri (optionale) de antreprenoriat, efectuarea de practica, de catre studenti, inca din anul al III-lea de facultate si participarea studentilor la Targuri de intreprinderi Simulate.

Proiectul „De la teorie la practica prin intreprinderea simulata”, cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013, a fost implementat in perioada noiembrie 2010 – octombrie 2013, de catre Ministerul Educatiei Nationale in parteneriat cu Universitatea Politehnica din Bucuresti, Universitatea Petrol-Gaze din Ploiesti, Universitatea Tehnica „Gheorghe Asachi” din Iasi, Universitatea Valahia din Targoviste si ÖSB Consulting GmbH Austria.

Pentru mai multe detalii despre proiect si rezultatele obtinute, vizitati www.intreprinderesimulata.ro. Proiectul in imagini poate fi vizualizat accesand http://www.youtube.com/watch?v=N1-b70mtSU4&feature=youtu.be