Comisia Europeana nu va aproba programele operationale legate de transport, daca Guvernul Romaniei nu face progrese clare si relevante in procesul de redactare a Masterplanului pentru transport, a declarat, pentru HotNews.ro, Shirin Wheeler, purtatorul de cuvant al lui Johannes Hahn, comisarul european pentru politica regionala. Masterplanul este un plan general de investitii in infrastructura de transporturi care arata prioritatile Romaniei in concordanta cu liniile de finantare europene.

Johannes HahnFoto: Comisia Europeana

"Nu vom aproba programele operationale legate de transport, daca nu vedem niciun progres clar si relevant in elaborarea Masterplanului pentru transport. Noi nu am bloca plata fondurilor europene din motive disproportionate, dar in acest caz Masterplanul este o conditie esentiala pentru investitii europene de durata, cu impactul maxim posibil, concentrat in mod strategic", a afirmat ea.

Executivul European nu a primit, insa, pana acum un proiect de Masterplan din partea Guvernului Romaniei, a mai afirmat Shirin Wheeler.

"Noi nu am primit un Masterplan pentru transport din partea Guvernului roman, dar pana la urma autoritatile romane sunt cele indrituite sa aiba documentul, la drept vorbind este documetul lor, care acopera toata strategia de transport a Romaniei, care nu priveste numai fondurile europene. De fapt, autoritatile romane sunt cele care au nevoie de acest document", a afirmat oficialul european.

"Dar vrem sa fim siguri ca documentul va exista", a completat ea.

Wheeler a mentionat ca executivul european va opri fondurile UE privind transportul pentru Romania, daca Guvernul nu va avea un Masterplan in acest domeniu pana cel tarziu in anul 2016.

"Regulile noastre spun ca Masterplanul ar trebui sa fie adoptat in totalitate de catre Romania pana in 2016, cel tarziu. In caz contrar, Comisia Europeana va opri platile. Dar obiectivul nostru este ca Masterplanul sa fie adoptat in anul 2014", a mai spus purtatorul de cuvant al comisarului european Johannes Hahn.

Ministerul Transporturilor, printr-un consultant de specialitate privat, AECOM, are in derulare realizarea Masterplanului pentru transport, insa Comisia Europeana cere ca documentul sa fie asumat de Romania la nivelul intregului Guvern.

Potrivit Ministerului Fondurilor Europene, viitorul Program Operational Infrastructura Mare, care va cuprinde si banii europeni pentru transport, va avea la dispozitie circa 9 miliarde de euro de la Comisia Europeana in perioada de programare 2014-2020.

De asemenea, Programul Operational Regional, care cuprinde si componente de infrastructura de transport, va avea la dispozitie peste 6 miliarde de euro.

Ministerul Fondurilor Europene a publicat, saptamana aceasta, o noua versiune a celui de-al doilea draft al Acordului de parteneriat pentru fondurile europene 2014-2020.

Odata cu iesirea PNL de la guvernare, strategia Guvernlui pentru atragerea de fonduri europene in perioada de programare 2014-2020 s-a modificat in ceea ce priveste propunerea de schema institutionala. A fost eliminat astfel Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura din schema privind Programul Operational Infrastructura Mare, care ar urma sa fie gestionat de Autoritatea de Management de la Ministerul Fondurilor Europene.

Modificarea a survernit dupa ce Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura a fost practic eliminat si din structura Cabinetului Ponta, fostul ministru delegat Dan Sova devenind ministru al Transporturilor.

De asemenea, din noua schema propusa pentru fondurile UE 2014-2020 a fost eliminat organismul intermediar pentru turism, de la Autoritatea Nationala pentru Turism. ANT-ul se afla in subordinea ministrului delegat pentru IMM-uri si turism din cadrul Ministerului Economiei, post preluat de tehnocratul Florin Jianu, sustinut de PC, dupa demisia Mariei Grapini. Organismul intermediar pentru turism ar fi urmat sa gestioneze activitati in Programul Operational Regional, de la Ministerul Dezvoltarii Regionale.

In 18 martie 2014, ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, a avut o întrevedere cu Vittoria Aliatta di Villafranca, director în cadrul DG Regio, oficialul roman afirmand ca autoritatile nationale vor sa transmita formal Acordul de parteneriat pentru fondurile UE 2014-2020 "cat mai curand posibil".

"În această perioadă, a avut loc un schimb continuu de informații între autoritățile române și reprezentanții Comisiei Europene, axat pe îmbunătățirea documentului. Propunerile primite in timpul consultarii publice și comentariile Comisiei Europene au fost analizate și integrate în mare măsură în ultima versiune. Autoritățile române doresc să transmită formal acest document Comisiei Europene cât mai curând posibil şi sperăm că vom avea același dialog constructiv cu Comisia și în timpul procesului de evaluare a Acordului de Parteneriat", a spus Eugen Teodorovici, potrivit unui comunicat al MFE.

Comisia Europeana asteapta sa primeasca formal propunerile statelor membre de acorduri de parteneriat pana in 22 aprilie 2014, pentru ca apoi sa fie supuse procesului de aprobare si programele operationale prin care se va face absorbtia fondurilor UE.

Pana in prezent, 12 state-membre, printre care Polonia, Slovacia, Estonia, Letonia, au depus proiectele de acord de parteneriat la Comisia Europeana.