​Comisia Europeana critica Guvernul Romaniei pentru lipsa progreselor in realizarea Master Planului pe transport si a conditionalitatilor ex-ante, inclusiv privind sistemul de achizitii publice, pentru viitoarea absorbtie a fondurilor europene din perioada de programare 2014-2020. Intr-un interviu acordat HotNews.ro, Vittoria Alliata di Villafranca, director pentru buget in cadrul Directoratului general pentru Politica regionala (DG REGIO) al Comisiei Europene, a detaliat noile observatii ale executivului comunitar la draftul oficial al Acordului de parteneriat transmis de Guvernul Romaniei la Bruxelles. Potrivit acesteia, in ansamblu, draftul avansat in aprilie de catre autoritatile romane este mai bun decat anteriorul proiect de Acord de parteneriat, de anul trecut, insa "mai sunt inca multe observatii". Directoarea de la Bruxelles a estimat astfel ca Romania nu va putea atrage primii bani europeni din perioada de programare 2014-2020 pana la sfarsitul acestui an. Comisia Europeana a aprobat deja acordurile de parteneriat cu Polonia, Grecia, Germania, Danemarca.

Vittoria Alliata di Villafranca, alaturi de comisarul european Johannes HahnFoto: Comisia Europeana
  • Niciun progres pe Master Planul de transport.

Rep: Comisia Europeana a transmis deja Ministerului Fondurilor Europene observatiile la draftul de Acord de parteneriat care va fusese trimis de autoritatile romane. Care este evaluarea dumneavoastra generala?

Vittoria Alliata di Villafranca: Am trimis observatiile ieri, Acordul de parteneriat pe care il avem acum in fata este deja intr-o versiune mult imbunatatita fata de cel primit inainte, dar mai sunt inca multe observatii, ca de altfel pentru multe alte tari. De ce observatiile acestea? Pentru ca Acordul de Parteneriat este modificat, pentru a fi o umbrela adevarata pentru perioada de programare 2014-2020.

Primul lucru de care suntem ingrijorati si unde am vrea sa vedem mai mult efort este o mai buna formulare a rezultatelor asteptate. Stim ca este o orientare mai buna asupra rezultatelor in acest nou program. Deci, care sunt exact rezultatele care trebuie atinse prin strategia Europa 2020, asadar crestere sustenabila, crestere incluziva si locuri de munca.

In al doilea rand, noi consideram ca alocarile financiare, fondurile care sunt alocate obiectivelor nu sunt suficient echilibrate. In opinia noastra, ar trebui sa fie mai mult pe partea de masuri sociale si economice. Am dori sa vedem mai mult pe partea de sprijin pentru IMM-uri, pentru servicii sociale ca sanatate, educatie, pentru cercetare si inovare. Deci toate acestea ar trebui sa devina motor pentru crestere economica si crearea de locuri de munca. Si am mai dori sa vedem alocari mai mici pe infastructura locala, in special in transport. Credem ca in domeniul infrastructurii, mediul ar trebui privilegiat, pentru conformarea la acquis.

Rep: Asadar, in interiorul Programului Operational pentru Infrastructura Mare, mediul ar trebui sa ia mai multi bani decat transportul?

Vittoria Alliata di Villafranca: Exact, mai multi bani pentru mediu decat pentru transport.

Alocarile de fonduri UE pe obiective tematice propuse de Guvern

Alocarile de fonduri UE pe obiective tematice propuse de Guvern (Click pentru a deschide)

O alta chestiune este ca am vrea sa vedem mai mult accent pe continuarea sprijinirii asa-numitei strategii pentru crearea de poli urbani de crestere. Bucurestiul este un pol de crestere, dar mai sunt si alti poli, precum Cluj, care trebuie sa devina centre pentru cercetare si inovare pentru a putea ajuta la dezvoltarea zonelor din jurul lor. Aici noi nu vedem vointa si focus clare pe acestea. In draftul de Acord de parteneriat vedem posibilitatea de a finanta dezvoltarea urbana, dar este prea rasfirata. Documentul vorbeste despre sprijinirea a maximum 300 de orase. Or, cu fondurile pe care le avem si cu capacitatea disponibila, 300 de orase sunt prea multe. Deci vrem mai multa concentrare aici, mai putine orase, alocari mai mari pentru acele orase si arii urbane deja identificate ca fiind capabile sa aiba crestere.

Apoi, un punct extrem de important este indeplinirea asa-numitelor conditionalitati ex-ante. Fiecare tara, inainte de aprobarea programelor si a inceperii platilor, trebuie sa indeplineasca unele conditii de baza, legate de achizitiile publice sau legislatia de mediu. Daca aceste conditionalitati nu sunt indeplinite, cerem tarii un plan de actiune pentru a le implementa pana in 2016. Si mai este mult de lucru la conditionalitatile ex-ante in Romania, ca si in alte tari.

Rep: Este o situatie critica in cazul Romaniei?

Vittoria Alliata di Villafranca: Este critica in anumite sectoare. De exemplu, noi am vrea categoric sa vedem o strategie pe sanatate, o strategie pe infrastructura inainte de inceperea investitiilor, in spitale, de exemplu, vrem sa vedem care este planul, care spitale (sa fie finantate -n.r.) - pentru ca nu putem sa investim in toate spitalele. De asemenea, e nevoie de o strategie nationala pentru romi, o strategie anti-saracie, Master Planul de Transport. Deci, inainte sa incepem sa investim aici sau acolo, trebuie sa fim siguri daca se potriveste intr-un plan de ansamblu sau nu. Iar acestea inca lipsesc. Dar, inca odata, nu e dramatic. Aceeasi discutie am avut-o si cu Polonia.

Rep: Da, dar Poloniei i-a fost deja adoptat Acordul de parteneriat de catre Comisie.

Vittoria Alliata di Villafranca: Da, dar cu multe observatii. A avut observatii, dar a fost adoptat. Aceasta este principala diferenta.

Rep: Aceasta este diferenta care conteaza...

Vittoria Alliata di Villafranca: Da. Dar suntem inca in grafic. Polonia a fost inainte. Bine, acum putem sa lucram pe programe, dar inca suntem in grafic si, daca termenul este respectat, noi spunem ca vrem calitate inaintea rapiditatii. E important sa avem un Acord de parteneriat de calitate.

Am uitat sa mentionez o conditionalitate ex-ante - strategia de specializare inteligenta.Este nevoie de o strategie pentru cercetare si inovare, sa vedem care sunt planurile pentru imbunatatirea inovarii in aceasta tara. Aici este nevoie de munca. De asemenea, Romania lucreaza la programele operationale si vrem sa fim siguri ca programele operationale se potrivesc cu Acordul de parteneriat.

Rep: Ati mentionat programele operationale. Ati primit vreun program operational pana acum?

Vittoria Alliata di Villafranca: Nicio transmitere oficiala de programe operationale, doar unele drafturi.

Rep: Ati pomenit Master Planul pentru transport. Care este situatia actuala a Master Planului , pentru ca in martie Comisia Europeana a spus deja ca nu va aproba programul pentru transport pentru Romania, fara Master Plan?

Vittoria Alliata di Villafranca: Nu am primit Master Planul de transport. Deci vor fi dificultati pentru noul program. Singurele proiecte pe care le vom putea finanta chiar si fara Master Plan sunt cele prioritare, de pe reteaua trans-europeana TEN-T, pentru ca acestea sunt incluse deja in master planul european. Acestea care sunt identificate drept "core" (principale) vor putea fi finantate fara Master Planul pe transport (al Guvernului - n.r.).

Rep: Vreun progres pana acum in situatia Master Planului pe transport? Ati primit vreun document?

Vittoria Alliata di Villafranca: Niciun progres pe Master Plan. Vom avea maine o discutie tehnica.

Rep: Cum evaluati prioritatile Romaniei, asa cum au fost prezentate, sunt suficient de clare? Pentru ca in observatiile Comisiei Europene la precedentul draft de Acord de parteneriat ati spus ca prioritatile nu au fost suficient de clar prezentate.

Vittoria Alliata di Villafranca: Sunt prioritati clare, Romania avand anumite caracteristici, au putut selecta toate cele 11 obiective tematice. Deci Romania a respectat toate cerintele legislatiei. Prioritatile sunt clare. Discutia se poarta pe faptul ca noi consideram ca anumite prioritati trebuie sa creasca in raport cu celelalte: mediul fata de transport, sprijinul pentru IMM-uri in comparatie cu infrastructura. Draftul este mult mai clar acum.

Rep: Cand estimati ca Romania va putea sa absorba primii bani din aceasta perioada de programare 2014-2020?

Vittoria Alliata di Villafranca: Speram foarte mult sa putem adopta programele operationale inainte de finele anului, deci hai sa spunem la finalul anului 2014.

Rep: Au invatat autoritatile romane lectia absorbtiei scazute din perioada de programare 2007-2013?

Vittoria Alliata di Villafranca: Au invatat-o si cred ca dovada este ca in anul 2013 absorbtia a crescut cu 100%. Este inca foarte redusa, dar este uimitor ceea ce au reusit. Nu este simplu sa folosesti fondurile noastre.