Romania investeste 50 de milioane de euro de la bugetul de stat si 53 de milioane de euro din fonduri europene in proiecte de imbunatatire a navigatiei pe Dunare, derulate de Regia Autonoma Administratia Fluviala a Dunarii de Jos Galati si Autoritatea Navala Romana, insa specialistii se plang ca in acest moment traficul fluvial romanesc este impiedicat de lipsa conexiunilor rutiere si feroviare cu fluviul.

Dunarea romaneascaFoto: Hotnews

Lucrarile finantate din bani nationali si europeni prin proiectele derulate de AFDJ Galati au vizeaza imbunatatirea conditiilor de navigatie pe sectorul Calarasi - Braila, pe sectorul comun romano-bulgar, constructia de aparari de maluri pe canalul Sulina, precum si realizarea unei retele geodezice de sprijin de-a lungul Dunarii. Pana in prezent, suma a fost cheltuita aproape in totalitate, iar investitiile au fost certificate, potrivit reprezentilor AFDJ Galati.

Prin doua proiecte derulate de AFDJ Galati si Autoritatea Navala Romana, IRIS Europe 3 si NEWADA Duo, in valoare de 2,4 milioane de euro, Romania isi dezvolta prima harta electronica a sectoruluir romanesc de Dunare, care se actualizeaza permanent, in functie de nivelul apei.

Potrivit proiectului, harta este accesata gratuit, pe internet, de catre navele din sectorul romanesc de Dunare, pentru ca navigatorii sa nu patrunda in zonele in care exista risc de accident sau blocaj, ca urmare a scaderilor de nivel.

Managerul celor doua proiecte, Romeo Soare, recunoaste, insa, ca transportul pe sectorul romanesc de Dunare nu este exploatat la potentialul sau, din cauza lipsei soselelor si cailor ferate care sa faca legatura cu porturile fluviale.

"Dezvoltarea nodului intermodal este esentiala pentru traficul pe Dunare. Reteaua de sosele si de cai ferate care fac legatura cu Dunarea este proasta", a declarat Soare, joi, intr-o conferinta, la Bucuresti.

El a sustinut, insa, ca situatia se va ameliora, iar traficul pe Dunare va creste, daca se va aplica viitorul Master Plan General de Transport al ministerului de resort, aflat inca in consultare.