Comisia Europeana a hotarat sa acopere costurile de constructie a tronsonului Cernavoda - Constanta din Autostrada Soarelui, finantat initial de statul roman printr-un imprumut, a anuntat, marti, executivul comunitar intr-un comunicat de presa emis de cabinetul comisrului european pentru Politica Regionala Corina Cretu.

CNADNR se ocupa de construirea si intretinerea autostrazilorFoto: Agerpres

Prin decizia semnata luni de Corina Cretu, statul roman nu mai returneaza acest imprumut care este astfel acoperit de Fondul de Coeziune. Suma de 305,7 milioane euro acordata de Fondul de Coeziune acopera 85% din costurile de constructie ale celor 51,3 kilometri de autostrada dati in folosinta deja in noiembrie 2012, a mentionat sursa citata.

Pentru a construi Autostrada Soarelui, statul roman a contractat in 2005 un imprumut de la Banca Europeana de Investitii.

Pe 2 septembrie 2014, Romania a cerut Comisiei Europene sa finanteze retroactiv construirea acestui tronson, ale carui beneficii sunt: diminuarea cu 30% a accidentelor grave de circulatie intre Constanta si Cernavoda si scaderea timpului de calatorie Bucuresti- Constanta de la 2 ore si 30 de minute la 1 ora si 51 de minute.

Masura luata de Comisia Europeana, la solicitarea autoritatilor romane, se inscrie in seria de proiecte introduse in procedura de finantare retroactiva, prin care mari lucrari de infrastructura finantate initial din imprumuturi care trebuiau platite de Romania de la bugetul de stat sunt acoperite din fonduri europene.

"Acesta este un foarte bun exemplu despre masurile care pot fi luate de catre autoritatile romane pentru a accelera rata de absorbtie a programelor din perioada 2007-2013. Asa cum am promis, in 2015 sunt gata sa fac tot ce tine de mine pentru a ajuta statele membre cu probleme de absorbtie sa investeasca o parte cat mai mare din fondurile europene deja alocate", a mai declarat comisarul european Corina Cretu, citat de comunicat.

Fondul de Coeziune al Uniunii Europene este destinat statelor membre al caror venit national brut (VNB) pe cap de locuitor este mai mic de 90% din media Uniunii. Acesta vizeaza reducerea disparitatilor economice si sociale si promovarea dezvoltarii durabile. Printre prioritatile Fondului de Coeziune se afla dezvoltarea retelei transeuropene de transport, din care face parte si Autostrada Soarelui (A2) aflata pe axa prioritara TEN-T 7.

Comisarul European pentru Politica Regionala, Corina Cretu a infiintat la sfarsitul anului trecut un grup de lucru pentru a creste rata de absorbtie a unor tari precum Romania, Bulgaria, Cehia, Croatia, Ungaria, Slovacia, Slovenia sau Italia. Corina Cretu a declarat ca va face tot posibilul pentru a ajuta aceste tari sa investeasca restul de fonduri deja alocate, aceasta fiind prioritatea zero pentru Comisarul european roman in 2015.