Sifonare anuntata: Cum explica Guvernul 'secretizarea' firmelor cu sub 5% dintr-un contract de achizitii publice
Noul proiect de lege al achizitiilor publice clasice contine prevederea potrivit careia autoritatile contractante pot sa nu declare firmele care subcontracteaza mai putin de 5% din totalul contractului, daca nu este vorba despre activitati "esentiale prin raportare la obiectul contractului".
Aceasta posibilitate, potrivit expertilor in domeniu, confirmati de reprezentantii Agentiei Nationale de Integritate, ar avea un mare potential de a genera fraude si conflicte de interese.
"Textul de lege spune ca este vorba de activitati care nu sunt importante sau care nu au impact asupra finalitatii contractului", a explicat luni, Dominic Dumitru, director al Unitatii de Control si Verificare a Achizitiilor Publice din Ministerul de finante, la intrebarea reporterului EurActiv.ro.
"Incercam sa reglam o abordare care in practica a condus la dificultati pentru contractori. Spre exemplu, la un contract de constructii exista multe parti relativ minore, pentru care erau necesare certificari - de genul celor emise de ANRE, sau alte activitati precum montarea de camere de supraveghere. Toate aceste aspecte sunt elemente care tin de propunerea tehnica si ofertantul trebuie sa le aiba in vedere cand implementeaza contractul. Pe mine ca autoritate ma intereseaza ca antreprenorul care depune oferta sa aiba capacitatea necesara, sa fie calificat, sa aiba oferta tehnica in regula, si atat. Cine ii va face partea de camere de supraveghere nu este important. Au existat numeroase cazuri in care pentru aspecte minore au aparut dificultati, spre exemplu la inlocuirea acestor subcontractanti a fost considerata modificare a propunere tehnica. Pentru aceste tipuri de operatiuni care sunt euxiliare nu este necesar sa identifici subcontractorii".
Si totusi, actul normativ in forma actuala nu detaliaza genul de activitati "care nu sunt esentiale", ceea ce ridica semne de intrebare pentru experti si chiar pentru reprezetantii Agentiei Nationale de Integritate (ANI).
"De multe ori, 5% dintr-un contract inseamna sume mari, de exemplu 500.000 de euro si in multe cazuri chiar acesta este indicatorul de frauda. Va ramane aceeasi suspiciune si pot aparea situatii de conflict de interese" - Mihai Fentzel, sef serviciu inspectia de integritate in cadrul ANI.
In plus, a mai aratat acesta, nu sunt multe institutii de control pentru faza de post-atribuire a contractului. Reprezentantii Ministerului de Finante au anuntat, totusi, ca pana la finalizarea legislatiei vor mai fi cautate variante optime pentru a formula aceasta regula. Spre exemplu, poate fi inclusa o formula intermediara precum anuntarea acestor subcontractanti pana la finalizarea procedurii de atribuire. Asadar, discutia este deocamdata deschisa.
Citeste articolul integral pe EurActiv.ro.

România și trenurile internaționale - O istorie de 130 de ani, de la trenurile ce parcurgeau peste 3.000 de km până la rutele mult mai scurte din prezent
Walker, Texas Ranger, se întoarce! / Vești bune pentru fanii Indiana Jones / Noi dovezi despre formarea găurilor negre supermasive
VIDEO Rusia, o viață în exil: Copiii Gulagului se luptă de 30 de ani pentru a reveni acasă
Sorin Cîmpeanu, invitat în studioul HotNews.ro de la ora 18,00. Realizator - Mona Hera
VIDEOINTERVIU/ Beneficiile pe care le pot acorda firmele angajaților anul acesta, dacă au posibilitatea, explicate de Cristian Rapcencu. De la cei 400 lei din telemuncă, la decontarea concediilor și cei 1.500 lei pentru creșă sau gradiniță/ Cum se poate deduce întregul cost cu casele de marcat
Ce daca nu sunt declarati subcontractantii sub 5%?! Care e problema aici?!
Ca poate sa primeasca cineva spaga asa? Ei bine, NU poate! Este imposibil, deoarece oricum s-ar descoperi imediat din declaratia de avere si de INTERESE!
======
Despre ce "contracte mari" vorbim?! Despre cele care nu se terina niciodata din domeniul drumurilor? Sau care?
=====
Una din principalele probleme este aceasta paranoia colectiva...
Eu as fi de acord chiar cu eliminarea obligatiei de a declara subcontractantii. Nu face decat sa creeze hartogarie in plus. Ca sa nu mai spun ca de-a lungul contractelor mai lungi este foarte posibil ca un subcontractant sa dea faliment sau pur si simplu sa apara alt furnizor cu conditii mai bune.
======
Opinia mea este ca nu ar trebui declarati deloc subcontractantii.
Chiar si daca contractual ar fu subcontractat 100%, in ce ar consta problema, atat timp cat cel care a castigat licitatia ramane singur raspunzator oricum?
Imaginatia noastra bolnava ne face sa vedem porobleme acolo unde nu sunt si sa ignoram cauzele reale.