Cursă contra-cronometru pentru România să cheltuiască cele 30 de miliarde de euro din planul de redresare. Comisarul European pe Transporturi: „Ultimele plăți se pot face în 2026. După acel termen, lucrările trebuie finanțate din alte surse”

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Duminică, 29 noiembrie 2020, 9:33 Economie | EuROfonduri


Adina Vălean
Foto: Olivier Hoslet / AFP / Profimedia Images
Peste 30 de miliarde de euro primește România în plus de la Comisia Europeană, prin granturi și împrumuturi, pentru a-i investi și pentru a face reforme pentru redresarea post-COVID. Totul e să putem să-i și cheltuim la timp. Comisarul European pe Transporturi, Adina Vălean, a declarat într-un interviu pentru HotNews.ro că ultimele plăți din acest mecanism vor fi făcute în 2026, termen după care proiectele nefinalizate vor trebui finanțate din alte surse. Vălean, care a dat mai multe detalii despre noul PNRR, consideră că, pentru România, „lista proiectelor de infrastructură e ambițioasă, dar nu nefezabilă”.

  • România va avea la dispoziție peste 30 de miliarde de euro fonduri europene din granturi și împurmuturi ÎN PLUS față de fondurile europene clasice pe care să le cheltuiască până în 2026, parte a strategiei UE de redresare după pandemia de coronavirus.

Comisarul European Adina Vălean: „Nu orice proiect este eligibil pentru aceste planuri de țară, ci proiectele mature, fezabile”


Ca România să poată folosi această finanțare se discută în general doar de proiecte mature - care sunt pregătite pentru a fi contractate, aproape gata de implementare, și care să fie gata până în 2026.

Comisarul European pentru Transporturi, Adina Vălean, a explicat pentru HotNews.ro că termenul pentru contractarea lucrărilor la proiecte încă nu este definitivat, însă cel pentru finalizarea proiectelor este stabilit.

„Termenul de 2022 este încă în dezbatere, în trialogurile dintre Comisie, Consiliu și Parlamentul European, deci nu avem un termen final pentru contractare, el ar putea fi 2023”, a declarat Adina Vălean pentru HotNews.ro

„Pe scenariul actual, un plan depus în aprilie 2021 ne-ar permite să avem licitațiile finalizate până în decembrie 2022. Nu orice proiect este eligibil pentru aceste planuri de țară, ci proiectele mature, fezabile. În acest moment, nu am văzut detaliile pentru infrastructura de transporturi, dar aceste planuri de țară, după consultarea publică, vor fi depuse la Comisia Europeană și până în aprilie vor exista consultări cu experții dedicați ai Comisiei, tocmai pentru a ne asigura că proiectele depuse sunt realizabile”, a mai spus Vălean.

„Dacă proiectul întârzie, ultimele plăți se pot face în 2026. După acel termen, lucrările trebuie finanțate din alte surse”, a declarat Vălean.

Mare accent în PNRR-ul lansat de Guvern este pus pe partea de infrastructură, în special pe zona rutieră - cu peste 3,5 miliarde de euro pentru autostrăzi și drumuri expres. Cu toate acestea, unele proiecte mari precum Autostrada Unirii A8 nu apare cuprinsă în plan cu niciun tronson.


„Lista proiectelor de infrastructură e ambițioasă, dar nu nefezabilă. Proiectele mai mari, cu provocări tehnice importante, cum ar fi A8, sunt prinse în finanțarea prin instrumentele disponibile în planul financiar multi-anual al Uniunii Europene”, spune comisarul european.

„În acest moment, planul de țară este în consultare publică, deci poate suporta modificări în urma acestei consultări, iar apoi, după cum v-am explicat, merge în consultări la Comisia Europeană care se va asigura că proiectele sunt conforme și că respectă prioritățile europene. În momentul depunerii, în aprilie, se vor debloca 10% din bani și se poate începe implementarea reformelor asumate în plan”, a mai explicat Vălean.

„Știu că românii au toate motivele să fie pesimiști la capitolul infrastructură și că România nu a fost un model în absorbția de fonduri europene. Dar, dacă ne uităm în urmă, 2020 a fost un an bun pentru noi din acest punct de vedere, chiar în condiții de criză. Mai mult, în planul de țară România se angajează să sporească capacitatea administrativă în acest domeniu, prin măsuri punctuale. Mie mi se pare un bun punct de pornire și sper să vedem în realitate proiectele de pe hârtie”, a mai declarat Vălean.

Alocările financiare pe modurile diferite de transport:


----

Vălean: „Dacă un proiect nu este terminat până la termenul final, 2026, el poate fi continuat din alte surse de finanțare, inclusiv fonduri europene”


„România are nevoie de un total estimat de 70 de miliarde de euro pentru o infrastructură de transporturi pusă la punct, care să răspundă nevoilor viitoare, nu doar celor prezente. Aceste 9 miliarde, însă, sunt un bun început. Instrumentele de finanțare la acest capitol sunt diverse, de pildă, prin Mecanismul de Interconectare al Europei, pe care îl gestionez eu, avem 22,9 miliarde de euro la dispoziție pentru infrastructura esențială. De altfel, la ultima sesiune de finanțare prin acest mecanism, țara noastră a avut proiecte câștigătoare legate mai ales de calea ferată. Da, dacă proiectele sunt eligibile și prin alte modalități, ele pot fi cofinanțate astfel. Sau, după cum spuneam, dacă un proiect nu este terminat până la termenul final, 2026, el poate fi continuat din alte surse de finanțare, inclusiv fonduri europene”, a mai detaliat Comisarul European pe Transporturi.

Adina Vălean mai spune că fondul de redresare economică și reziliență are propriile lui condiții și va avea un cadru de aplicare specific.

„Deși planurile de țară trebuie să urmeze recomandările făcute de Comisia Europeană în cadrul Semestrului European și trebuie să ia în calcul atenuarea efectelor crizei, ele de asemenea trebuie să fie sustenabile, să fie verzi, să aibă o componentă digitală. Mă bucur că în planul României au fost luate în calcul toate aceste aspecte”, a spus Vălean.

Întrebată de alocarea de circa 700 de milioane de euro pentru componenta de digitalizare, despre care unele surse din piață au precizat pentru HotNews.ro au spus că ar fi prea mică, Adina Vălean a declarat că „diverse domenii au diverse componente digitale”.

„O autostradă, de pildă, nu are numai o parte fizică, ci și una digitală, care se poate referi, de pildă, la sistemele de trafic inteligent. Exact în aceeași situație e și calea ferată. Prin urmare, parte din fondurile de realizare ale unui asemenea proiect merg și înspre componenta aceasta. Pentru transporturi, această dimensiune este prevăzută în planul național. Cum digitalizarea este o prioritate a Comisiei Europene sunt convinsă că dacă cumva se va dovedi că fondurile alocate sunt prea mici în acest prim draft, până în aprilie e suficient timp să se ajusteze în mod corespunzător”, a explicat Comisarul European pe Transporturi.

HARTĂ - Proiectele pe care se vor concentra fondurile europene prin PNRR (cele îngroșate cu galben pe rutier și cele îngroșate cu mov pe feroviar):


---








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














12324 vizualizari

  • +6 (12 voturi)    
    cum vorbim? (Duminică, 29 noiembrie 2020, 10:20)

    anion [utilizator]

    „lista proiectelor de infrastructură e ambițioasă, dar nu nefezabilă”; adica fezabila? Haideti doamna, intrebati istoricul de langa dvs. ce intelege cineva fara pregatire scolara cand folositi inutil negarea negatiei!
  • +2 (8 voturi)    
    PNNR - autostrazi (Duminică, 29 noiembrie 2020, 10:24)

    atc [utilizator]

    H.N.:Adina Vălean, a explicat pentru HotNews.ro că termenul pentru contractarea lucrărilor la proiecte încă nu este definitivat, însă cel pentru finalizarea proiectelor este stabilit.
    -" Termenul de 2022 este încă în dezbatere, în trialogurile dintre Comisie, Consiliu și Parlamentul European, deci nu avem un termen final pentru contractare, el ar putea fi 2023”
    - "Un plan depus în aprilie 2021 ne-ar permite să avem licitațiile finalizate până în decembrie 2022.
    - „Dacă proiectul întârzie, ultimele plăți se pot face în 2026. După acel termen, lucrările trebuie finanțate din alte surse”, a declarat Vălean.
    1. Macar ea intelege ce spune?
    2. Proiectele ptr.liniile de pe harta (autostrazi, etc.) au termenele deja stabilite intre cele mentionate ( 2023 - 2026)? Ca daca nu, PNNR e o alta insirare de lozinci propagandistice inainte de alegeri.
  • +3 (7 voturi)    
    Vindeti pielea ursului! (Duminică, 29 noiembrie 2020, 12:30)

    AES [utilizator]

    Planul nu a fost inca adoptat. :))))) Mai e cale lunga pana aclo, DACA se va adopta in forma prezentata initial.
  • +4 (10 voturi)    
    No problem! (Duminică, 29 noiembrie 2020, 13:57)

    mike123 [utilizator]

    Dati contractual Bechtel-ului si ne lasa fara bani si autostrazi" pronto" (in no time!)
    Nu cumva sa faceti contracte cu China, ca aia e neseriosi de ..."seriosi"!..si ne trezim cu prea multe autostrazi (piei Drace!) la juma de pret!
    Evetual baga basca si niste spitale....ca biserici avem!
    • +4 (12 voturi)    
      Nici o grija (Duminică, 29 noiembrie 2020, 14:30)

      adi_69 [utilizator] i-a raspuns lui mike123

      la 5G si Cernavoda i-au rezolvat parteneru' strategic pe chinezi. Ca e rai si spioneaza. Stie unchiu' Sam ce spune, e chestie dovedita, ca si arma chimica a lui Saddam, ce dracu'.
  • -1 (7 voturi)    
    Maxim 10% luam din fondurile astea (Duminică, 29 noiembrie 2020, 15:07)

    voxpopulix [utilizator]

    Cu mafia PNL PSD la putere nu avem nicio sansa.

    Toate proiectele pe bani europeni sunt ignorate. Vezi autostrada Brasov - Sibiu, trebuia sa fie gata in 2020!!!!

    Este complicat cu bani europeni, nu pot fura cum fac din banii nostri.

    Pe la urmatoarele alegeri o sa vina si o sa minta din nou ca se poate prelungi termenul, ca fazare si alte avioane.

    Asa au spus si in trecut si mereu au fost minciuni.
  • -3 (5 voturi)    
    La Su-disti este verde cu autostrazi!!? (Duminică, 29 noiembrie 2020, 15:17)

    Entiu [utilizator]

    Putem spera la ceva bun pentru Bucovina?!
    Suceava e şi ea de acord cu Autostrada Nordului, sunt şanse mici ca Autostrada Nordului să mai fie cuprinsă în actualul Master Plan de Transport. Intr-adevar, initiative de genul acesta nu au sanse daca sunt izolate. Normal ar fi ca toate judetele afectate de Autostrada Nordului sa faca un demers comun care sa aiba forta necesara de a fi luat in considerare Bucovina.
    Au grija lor, sa fie numai la ei. Vezi pe harata. La Su-disti este verde cu autostrazi, sosele asfaltate, peste tot in sudul si centrul tarii!
  • +2 (4 voturi)    
    este foarte grav că (Duminică, 29 noiembrie 2020, 17:10)

    hdd [utilizator]

    nu se investește în infrastructura feroviară.
    Este bine că apar așa multe proiecte de infrastructură rutieră, dar, pentru oricine a fost într-un oraș mare european,

    este clar că soluțiile sunt complementare.
    De fapt, __infrastructura feroviară__ deservește majoritatea pasagerilor, nu infr. rutieră.

    Bucureștiul, Clujul, Iași-ul, Brașovul etc. orașele "mari" (pun ghilimele pt că nu sunt în top 100 mondial, sunt niște orașe mici, cu soluții relativ simple) vor fi sufocate indiferent câte șosele facem,
    dacă nu există și infrastructura feroviară complementară.

    Există două soluții principale pentru traficul din București:
    - extinderea rețelei feroviare astfel încât să existe stații de tren peste tot în Ilfov, Ialomița, Giurgiu, Teleorman, Argeș, Dâmbovița Călărași - de unde vin enorm de mulți navetiști. Din fericire Prahova are câteva stații de tren
    - extinderea pe cheltuiala statului a rețelelor de utilități (șosea, electricitate, gaz, apă, canalizare) care să permită oamenilor să aibă case aproape oriunde.

    Este moartea minții:
    De la Constanța la Severin, de la Comarnic la Giurgiu, de la Buzău la Roșiori noi stăm pe o CÂMPIE PLATĂ CA ÎN PALMĂ, dar ne înghesuim 3mil. pe 100km2!!!

    V-ați întrebat vreodată de ce? de ce e centrul Bucureștiului așa valoros?
    Simplu, pt că în altă parte nu sunt utilități.

    Toată dezvoltarea României se face pe banii românilor. Când vrei să-ți faci o casă într-un loc liniștit trebuie să plătești conectarea la gaze, curent, apă, canalizare, uneori și drumul. Nu vorbesc doar last mile, uneori tot!

    Nu sunt comunist, dar asta e incorect și prea lent.

    Statul trebuie să încurajeze dezvoltarea pe orizontală a Bucureștiului. Cu infrastructură + secții de poliție, pompieri, școli și grădinițe pe toată Câmpia asta imensă.

    Chiar dacă ai deja casă în centru, e ok să contribui și tu financiar. Pentru că dacă se mută lumea în suburbii, o să fii mult, mult mai relaxat.

    Deci statul trebuie să vină cu aceste proiecte mamut, de decongestionare.
  • 0 (4 voturi)    
    Genial! (Duminică, 29 noiembrie 2020, 17:43)

    Jegul Cristian Ioan [utilizator]

    UE vrea sa ne dea 30 de milairde, si noi ne punem problema ca nu suntem instare sa ii CHELTUIM pina in 2026??

    In copilarie citeam povestea lui Creanga "Muieti is posmagii?" si mi se parea nerealista.
    Iata ca in Teleormanistan SE POATE!
  • +1 (3 voturi)    
    pnl promitea Autostrada in Iasi (Duminică, 29 noiembrie 2020, 23:22)

    vlad.pe [utilizator]

    pnl promitea Autostrada in Iasi acum 1 an la alegerile Prezidentiale dar in ultimul plan au scos de tot Autostrada Iasi - Tg. Mures de pe lista de investitii, ce a uitat este faptul ca PeNeLe nu este singura optiune pentru regiunea Moldova, mai exista si alte partide.
  • 0 (0 voturi)    
    Problema e: cum ii dam inapoi? (Miercuri, 2 decembrie 2020, 10:22)

    Metec [utilizator]

    Nimeni de pe aici si nici madam Valeanu nu pare sa-si puna problema ca acesti bani trebuie returnati de Romania. Cum va face acest lucru? Simplu: aplicand taxe pe kilometru pe toate autostrazile construite, ca in toata UE. Sa-l vad atunci pe romanul pomanagiu si chilipirgiu cum ocoleste el autostrazile alea, pentru care a strigat amarnic si a facut greva de un minut cu "#șîeu”!
    Remember: nea Nicu a infometat si infrigurat intreaga tara, timp de 10 ani, pentru o amarata de datorie de 11 miliarde de dolari, adica o treime din cea din articol!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by