Reducerea de la 90 de zile la 30 de zile a duratei de evaluare a proiectelor, pentru a primi fonduri europene, se refera procesul de aprobare la nivelul Comisiei Europene, care trebuie sa aprobe proiectele majore in domeniul transportului si mediului. Asadar, numai initiativele de mari dimensiuni din infrastructura sunt vizate de aceasta modificare, si numai in ce priveste procedurile care tin strict de Comisia Europeana, a explicat pentru HotNews.ro Eugen Teodorovici, secretar de stat la Ministerul Economiei si Finantelor.

Vineri, 11 decembrie, presedintele Traian Basescu a declarat ca la nivelul UE s-a stabilit reducerea termenului de obtinere a fondurilor UE.

Pana acum, era vorba de 90 de zile "incepand cu data la care documentatia este completa", adica perioada de evaluare se mai putea prelungi in lipsa anumitor documente. "Cel mai probabil, noul termen de 30 de zile este valabil cu aceleasi precizari", a spus Teodorovici.

Cat priveste transmiterea platilor de la UE pentru aceste proiecte, Teodorovici a explicat ca, tehnic, nu exista niciun impediment, fiindca statul roman dispune de sume consistente pentru a rambursa cheltuielile. Un exemplu in acest sens: "Statul roman aproba, spre exemplu, proiectul de autostrada Cernavoda-Constanta. Apoi trimite dosarul Comisiei Europene. Aici el este analizat in acest termen de 30 de zile.

Dar noi, intre timp, putem demara activitatile in proiect, putem semna contractele, putem face inclusiv plati, pentru ca exista sume consistente transmise de Comisie drept avans. In momentul in care vine si raspunsul oficial pe dosar, putem cere rambursarea platilor efectuate", a explicat secretarul de stat MEF.

In aceasta perioada, mai exista o conditie pentru rambursarea banilor de la UE: rapoartele de audit asupra functionarii sistemelor de management, pe fiecare program operational in parte. Comisia Europeana nu poate deconta cheltuieli prin proiecte, pana cand rapoartele nu sunt aprobate. "Avem semne pozitive in ianuarie vor fi aprobate rapoartele pentru Programul de Crestere a Competitivitatii Economice, Programul de Mediu si cel de Asistenta tehnica. In februarie, probabil, va fi aprobat si cel pentru Transport", a mai spus acesta.

In ce priveste proiectele majore de infrastructura, Romania a primit pana acum aprobare de la Comisia Europeana pentru opt proiecte de infrastructura de mediu si a transmis Comisiei un singur proiect de transport (vezi documentele atasate).

Nota: cifrele disponibile dateaza din 20 noiembrie (mediu) si 3 noiembrie (transport)