Fostul ministru al agriculturii, Dacian Ciolos, afirma intr-un interviu pentru HotNews.ro ca peste 1000 de proiecte din cadrul Programului National de Dezvoltare Rurala sunt blocate, desi au fost selectate pentru a obtine fonduri europene, din cauza ca bancile refuza sa acorde cofinantari. Din acest motiv, mai spune Ciolos, Romania risca sa piarda fondurile alocate anului 2008 sau 2009, desi are proiecte viabile. Citeste in interviu care sunt solutiile propuse de Ciolos. Numele fostului ministru este luat in calcul neoficial drept prima optiune a Romaniei pentru un post de comisar european.

Mi se pare normal ca si in viitor Romania sa sustina o reformare a politicii agricole comune si o adaptare a ei la situatia actuala a agriculturii din UE largita

Dacian Ciolos

Rep: Ati declarat la un seminar ca Romania se concentreaza prea mult pe problema subventiilor. Adica?

Dacian Ciolos: Am spus ca am vazut in ultima perioada anumite abordari, potrivit carora Romania ar fi o tara conservatoare in Politica Agricola Comuna, aliniata Frantei si ca ar dori mentinerea actualei politici agricole comune spre deosebire de tarile nordice care au o abordare mai liberala. Cred ca e o greseala de viziune. Eu, din cate stiu, de cand am intrat in UE, Romania n-a avut o atitudine conservatoare in cadrul Consiliului de Ministri sau in negocierile cu Comisia.

Romania a avut mereu o abordare echilibrata, dinamica, in ce priveste viitorul Politicii Agricole Comune (PAC), intre politica de subventii si politica de dezvoltare rurala. Nu vad cum Romania ar putea sa aiba o abordare conservatoare cu o PAC gandita pentru statele membre din vestul UE, care a evoluat in timp. Uniunea s-a largit, iar acum, cand avem 27 de state membre, mi se pare normal ca si in viitor Romania sa sustina o reformare a Politicii Agricole Comune si o adaptare a ei la situatia actuala a agriculturii din UE largita.

Rep: Dar ce inseamna o adaptare si o reformare a PAC? Ca pana una alta Romania si statele din Est sunt preocupate in primul rand de problema subventiilor, de banii care vin de la UE?

DC: Cred ca e o falsa problema faptul ca tarile noi sunt preocupate in primul rand de subventii. Uitati, si Romania are fonduri mult mai multe pe Programul de Dezvoltare Rurala decat pe subventii. Noi avem nevoie in continuare de restructurarea agruculturii, de investitii masive in spatiul rural. E normal ca si noi, in continuare, sa sustinem mentinerea acestor fonduri pentru investitii, pentru dezvoltare rurala.

Nu cred ca trebuie sa ne focalizam doar pe politica de subventii si in nici un caz sa spunem ca actualul model de subventionare trebuie mentinut

Dacian Ciolos

Sigur ca, in paralel, pentru acele ferme care inca sunt in proces de restructurare, care inca trebuie sa investeasca, e normal sa fie si un sprijin financiar al venitului agricultorilor respectivi pana cand vor fi competitivi. Dar nu cred ca trebuie sa ne focalizam doar pe politica de subventii si in nici un caz sa spunem ca actualul model de subventionare trebuie mentinut. Pentru ca el nu ne este neaparat favorabil si nu cred ca corespunde situatiei actuale din UE. Acest sistem a fost gandit in urma cu aproape zece ani pentru a compensa niste pierderi de venit ale agricultorilor din Vest pentru ca s-a renuntat la veniturile garantate.

Rep: Adica Romania n-ar trebui sa mai beneficieze de subventii?

DC: Ba da, dar modelul de sprijin al veniturilor agricultorilor trebuie adaptat situatiei actuale.

Rep: Si cum ar trebui adaptat?

DC: Ei, aici chiar daca am eu anumite puncte de vedere personale, n-as vrea, din anumite motive, sa le expun acum. Oricum, la nivel european suntem 27 de state membre si orice decizie se va lua va fi rezultatul unui compromis intre statele membre.

Rep: Dar, in principiu, ar fi vorba de o reducere a subventiilor pe care Romania le primeste in prezent?

DC: Nu, Romania si noile state membre sunt in proces de crestere anuala a subventiilor. Acum, subventiile se dau pe baza unor decizii luate in urma cu cativa ani, cand au fost acordate pentru a compensa anumite pierderi de venit ale agricultorilor care la vremea respectiva aveau preturi garantate.

Romania a intrat in UE cand nu mai existau deja preturi garantate. Aceste subventii se dau tot in functie de nivelul productiei pe care Romania l-a avut la momentul negocierilor aderarii, pe cand acum cred ca, pe viitor, pentru perioada de dupa 2013, vor trebui gasite si alte argumente in fata contribuabililor pentru a argumenta mentinerea acestui nivel de subventii.

Rep: Ca de exemplu.

DC: Trebuie sa luam in considerare din ce in ce mai mult protectia mediului, protectia biodiversitatii, dar si anumite efecte asupra schimbarilor climatice pe care le produce activitatea agricola. Trebuie luate in considerare tehnologii care sa tina seama de aceste exigente.

Nu avem o probleme neaparat de capactiate de absorbtie, ci avem o problema in a asigura cofinantarea privata a beneficiarilor si aici fara sistemul bancar nu vad cum am putea lucra.

Dacian Ciolos

Rep: Problema banilor, problema fondurilor de la UE pare sa fie mare pentru ca banii nu prea ajung in buzunarele fermierilor. De pilda, in ce priveste Programul National de Dezvoltare Rurala, banii nu pot fi accesati pentru ca bancile refuza sa acorde confinantari. Cum stau lucrurile?

DC: Da, aici e o problema pe care o va rezolva statul impreuna cu bancile. Sigur, am auzit comentarii ca nu poate statul sa impuna bancilor, care sunt structuri private, anumite conditii. Nu poate sa impuna, dar atata timp cat si bancile, in anumite conditii, cer sprijin statului mi se pare normal sa existe o negociere pentru ca sectoare prioritare care trebuiesc modernizate si care sunt sursa de venit pentru stat sa poata fi sustinute.

Pentru ca ajungem in situatia paradoxala: daca acum doi ani ne plangeam ca n-o sa reusim sa absorbim fondurile de la UE, uitati ca pe agricultura, chiar daca a durat putin negocierea programului national de dezvoltare rurala cu comisia europeana, dupa ce am dat drumul la proiecte, de anul trecut si pana acuma, s-au depus peste 15.000 de proiecte in valoare totala care depaseste cele 8 miliarde de euro alocate Romaniei. Deci asta inseamna ca nu avem probleme neaparat de capacitate de absorbtie, ci avem o problema in a asigura cofinantarea privata a beneficiarilor si aici fara sistemul bancar nu vad cum am putea lucra.

Rep: Bancile de ce nu mai dau bani cata vreme exista Fondul National de Garantare si teoretic n-ar risca nimic. Ar trebui sa finanteze si start-up-uri in agricultura, si proiectele selectate si aprobate. De ce nu se intampla asta?

DC: Aici sunt niste lucruri pe care nici eu nu le inteleg. Nu inteleg care sunt blocajele, pentru ca sunt proiecte evaluate de catre Agentia de Plati inainte de a fi selectate si de a li se acorda finantarea. Sunt proiecte care vin pe anumite domenii pe care noi avem piata de desfacere.

In majoritatea sectoarelor agricole noi suntem importatori neti, deci asta inseamna ca exista piata de desfacere in Romania.

Cred ca e si o problema de capacitate tehnica a bancilor de a evalua proiecte din mediul agrico. E mult mai sigur sa refuzi un proiect decat sa-l iei, sa-l intorci pe toate fetele si sa vezi daca-i rentabil.

Rep: Puteti descrie pe scurt situatia din prezent referitoare la ceste proiecte din PNDR? merg? sunt blocate? Cum stau lucrurile?

DC: Acum, sigur, eu nu mai sunt la minister ca sa am datele la zi. Dar, din cate stiu, sunt multe proiecte care au fost selectate, care au contractele semnate cu Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si care nu pot demara executia proiectelor pentru ca nu au cofinantare.

Pentru ca, principiul acesta este: beneficiarul incepe cu sursele proprii, realizeaza investitia cel putin partial, vine cu factura la Agentia de Plata, i se ramburseaza o parte din bani si isi continua proiectul. Sunt multe proiecte, cateva mii de proiecte, peste 1000 de proiecte care au contractele semnate si care nu incep proiectul pentru ca nu isi pot asigura aceasta cofinantare privata, nu sunt acceptate la credit.

Rep: Ce solutii vedeti pentru ca acesti bani sa ajunga in buzunarele fermierilor?

DC: Eu cred ca ar trebui continuata o actiune pe care eu am inceput-o anul trecut in discutie cu bancile, intre Agentia de Plati pentru dezvoltare rurala si principalele banci interesate de agricultura, sa se ajunga la discutii la nivel de detalii de procedura de evaluare a proiectelor, astfel incat procedura de evaluare economica a proiectelor realizata de Agentia de Plati sa se apropie de criteriile pe care le au in vedere bancile. Si atunci riscul ca proiectele selectate sa fie respinse de banci va fi mai redus.

Va fi destul de greu Romaniei sa justifice solicitari de fonduri mai mari pentru modernizarea agriculturii cat timp cat noi nu demonstram ca reusim sa cheltuim banii pe care-i avem deja alocati in ciuda faptului ca avem proiecte viabile.

Dacian Ciolos

Altfel, riscam sa treaca un an, sa treaca doi ani, sa treaca perioada in care noi putem cheltui banii alocati anului 2008 sau 2009, si in ciuda faptului ca avem proiecte contractate, sa nu putem cheltui banii respectivi si sa-i pierdem. Sigur ca in 2010-2011 cand se va discuta PAC dupa 2012 va fi destul de greu Romaniei sa justifice solicitari de fonduri mai mari pentru modernizarea agriculturii si a satului romanesc atata timp cat noi nu demonstram ca reusim sa cheltuim banii pe care-i avem deja alocati in ciuda faptului ca avem proiecte viabile.

Rep: Sunteti prima optiune a Romaniei pentru functia de comisar european pentru agricultura. Intre timp, PSD sugereaza ca are si el propriile candidaturi. PDL sustine ca astfel de mesaje pe care le transmite PSD-ul incurca discutiile privind comisarul european. Dvs cum vedeti lucrurile acum? Ce sanse are Romania sa obtina acest post?

DC: Nu comentez aceste lucruri atata timp cat nu sunt nominalizat oficial pentru aceasta postura, nici eu nici altcineva. Din cate stiu, Guvernul inca n-a facut o nominalizare oficiala. Sunt discutii si negocieri care au loc in cadrul Guvernului, sau a coalitiei sau la Bruxelles insa eu nu sunt intr-o pozitie in care sa am elemente oficiale vis a vis de aceste negocieri si din acest motiv nu sunt nici in pozitia de a comenta afirmatiile anumitor partide.