De la demararea licitatiilor si pana la inceperea propriu-zisa a lucrarilor poate curge chiar si un an de zile. "O licitatie poate dura 3 luni sau un an. Desi au fost reduse termenele in procedura de achizitii, in Romania exista un sport national - contestatiile", a declarat Constantin Dascalu.
Constructie de autostrazi - lista prevazuta in POS Transport
- 1. Autostrada Nadlac - Arad 147,44 milioane euro; 125,32 milioane euro fonduri europene
- 2. Autostrada Cernavoda - Constanta
- 3. Autostrada Arad - Timisoara
- 4. Autostrada Orastie - Sibiu 669 milioane euro, 568,65 milioane euro fonduri europene
- 5. Un tronson din autostrada Sibiu – Pitesti 590 milioane euro, 501,5 milioane euro fonduri europene
- 6. Autostrada Lugoj - Deva
Din aceasta lista, singurul proiect in care procedurile sunt avansate este tronsonul Cernavoda-Constanta. In ceea ce priveste tronsonul Arad-Timisoara, secretarul de stat a spus ca si aici "deja se lucreaza".
Acesta a explicat ca autoritatile trebuie sa mearga "in paralel", cu procedurile pentru obtinerea finantarii de la Comisia Europeana si cu licitatiile pentru contractarea antreprenorilor.
Proces alambicat al elaborarii si aprobarii proiectelor
Pana ajunge sa fie depus la Autoritatea de Management, un proiect trebuie sa aiba studii de fezabilitate sau prefezabilitate, iar realizarea acestora poate dura 2-3 ani din momentul in care a fost incheiata procedura de achizitii, a explicat Dascalu. Aceasta deoarece pe langa elaborarea propriu-zisa este nevoie de obtinerea unor avize de mediu. Urmeaza alte cateva luni pentru intocmirea proiectului tehnic, la care este nevoie din nou de o serie de avize, mai ales cele de mediu, care se obtin foarte greu - a mai explicat secretarul de stat.
Aceasta deoarece cerintele Comisiei Europene in privinta protectiei mediului sunt foarte stricte, mai ales in zonele unde se gasesc arii protejate. Spre exemplu, a declarat oficialul, proiectul pentru centura Constanta a avut dificultati in a obtine acordul de mediu
Dupa depunerea la Minister a proiectului, Autoritatea de Management a POS Transport impreuna cu echipa de asistenta tehnica finantata prin programul UE, JASPERS, verifica documentatia si, daca este nevoie, solicita completari.
"Se verifica din trei puncte de vedere importante: analiza tehnica, partea de mediu, analiza cost-beneficiu. Cea din urma este un procedeu complex, proiectul trebuie sa demonstreze Comisiei Europene ca finantarea creaza plusvaloare", a spus Constantin Dascalu.
Planul proiectelor de autostrazi pentru care trebuie fonduri nerambursabile, in 2010
Ministerul Transporturilor a mai intocmit o lista care contine necesarul de finantare din fonduri nerambursabile in anul 2010 pentru aceste tronsoane de autostrada si stadiul la care se afla lucrarile in prezent.
- 1. Nadlac-Arad: licitatie de lucrari si contractare, in 2010. Km: 38,882. Necesar fonduri: 70,5 milioane lei
- 2. Cernavoda-Constanta. Cernavoda-Medgidia - in executie; km: 19,25. in trimestrul I al anului 2010 vor demara lucrarile de executie pe sectoarele de capat ale tronsonulu. in trimestrul II urmand a demara lucrarile Km 155+480/ kn 161+700. In trimestrul I 2010 se estimeaza demararea procedurilor de expropriere. Medgidia-Constanta - in executie. Km: 31,5; In trimestrul I 2010 se estimeaza demararea procedurilor de expropriere. In trimestrul II vor demara lucrarile de executie pe toata lungimea tronsonului.
- 3. Arad - Timisoara: in executie, km: 32,2; in 2009 - s-au executat lucrari de terasamente pe o lungime totala de 27 km. In 2010 se vor executa lucrari pe toata lungimea autostrazii.
- 4. Orastie-Sibiu, inclusiv centura Sebes: km 82,07. Licitatie lucrari si contractare 2010. Necesar fonduri: 147,23 milioane lei
- 5. Sibiu-Pitesti: km 116,64. Stadiu: Studiu de fezabilitate, pregatire procedura de achizitie a contractului de consultanta pentru sistenta tehnica in vederea atribuirii contractului de concesiune. Necesar fonduri: 14,28 milioane lei (bugetul de stat).
- 6. Timisoara-Lugoj: km35,625. Licitatie lucrari si contractare in 2010. Necesar fonduri: 95,95 milioane lei; Lugoj-Deva: Licitatie lucrari si contractare in 2010. Necesar fonduri: 158,3 milioane lei; Deva-Orastie: Licitatie lucrari si contractare 2010. necesar fonduri: 108,25 milioane lei
Pe langa cele 17 proiecte cu contracte de finantare UE, prin Programul Operational de Transportmai sunt alte 3 proiecte aprobate de Comisia Europeana, in valoare de circa 400 milioane euro, pentru care vor fi semnate "in curand" contractele. Nu este vorba insa de autostrazi, ci de reabilitarea unor drumuri nationale si "prelungirea digului portului Constanta". Detalii aici.
Pentru cel din urma, potrivit lui Constantin Dascalu, va fi semnat contractul de achizitie in zilele urmatoare.
Aceasta este situatia proiectelor aprobate si contractate - pe langa acestea insa au mai fost depuse la Ministerul Transporturilor alte 21 de proiecte (HotNews.ro va reveni cu lista acestora).
Daca la "proiecte depuse" Programul Operational Transport nu arata tocmai rau, valoarea acestora insumand 3,6 miliarde de euro, la capitolul plati catre beneficiari Ministerul se lauda cu numai 31,4 milioane de euro.
"In 2010 platile vor creste semnificativ, vor ajunge la cateva sute de milioane de euro", a spus secretarul de stat, argumentand ca proiectele mentionate vor intra in faza de executie.
ca sa nu mai zicem ca Oprescu ZICE de 3 ani ca face, de fapt nu face nik. asa ca exemplul nu e meschin, ci utopic, SF, haios si poate obraznic
Ei, atunci constructorul are in vedere in principiu 2 aspecte, sa fie oo zona cu trafic intens si cu putine rute alternative care sa fie variante in cazul celui care nu vrea sa plateasca, iar aici sunt incluse traversarile de munti Comarnic-BV, Pitesti-Sibiu, eventual catre Moldova din Transivania si eventual drumul catre mare, in rest nu prea cred ca risca.
Dar eu unul,sofer fiind nu inteleg de ce naiba nu se taxeaza pe A1 si A2, se scot bani cred super de acolo si ii investesti mai departe, chiar daca n-ai bani de instalatiile cu bariera, pui intai la capete, cine intra din laterale aia e nu plateste, dupa vreo 2 luni strangand bani, mai pui si la cate o intrare, si cred ca intr-un an se rezolva
Gvn trebuie sa plateasca diferenta dintre taxa de trecere si 180,000,000 euro. consortiu vinci/aktor oricum primeste suma de mai devreme!
acum 180 mil impartit la 365 zile da vreo 450,000/zi;
impartit la 2 euro taxa rezulta 225,000 masini pe zi;
impartin la 2 sensuri da 112,000 masini pe sens
cind in vecii vecilor va exista acest trafic. acum in zilele de sarbatori de iarna sunt maxim 50,000 de masini!
rezulta ca nu merita de facut autostrada, cel putin la banii acestia!
Minunea asta fucntioneaza asa:
1) Punem conditii sa le indeplineasca numai cine stim noi
2) Facem un caiet de sarcini imbatligat, sa avem motiv sa ii socatem pe aia caer trev dtotusi de prima "strategie", penru "neconformiate"
3) Daca nici 1) nici 2) nu tin, putem apela la factorii tehnici subiectivi de valaure (cum ar fi "metodologia") si obtinem
a) il facem castigatyor pe cine vrem
b) putem forta pretul cat mai mare, ca si spaga e mai mare dintr-un contract mai mare...
Daca si la constructii o fi la fel....
putine realizari. foarte putine.
si nu ma raportez la trecut cind nu s-a facut mai nimic.
ma raportez cu cei care fac autostrazi "care respectul mediul".
iata 5 mari companii franceze au un proiect de peste 1 miliard de euro sa reamenajeze portiunile de autostrazi care traverseaza zone protejate. (sursa www.metrofrance.com)
si o propunere de exercitiu simplu pentru don berceanu valceanu:
sa ia harta retelei cailor ferate. sa caste ochii bine.
si sa isi imagine o calatorie dus-intors RmVilcea-Bucuresti! daca nu se prinde ii dau un hint: lipsesc circa 55 km cindva inceputi de regimul comunist intre statia Ramnciului si Pitesti.
pe cand rezolvarea exercitiului?