"Romania nu va pierde fonduri daca nu avanseaza prea mult cu platile catre beneficiari si, implicit, cu cererea de rambursare catre Bruxelles. Aceasta pentru ca in categoria <> Comisia Europeana include si sumele transmise drept avans statului roman. Fondurile trimise drept avans in Romania insumeaza, pe ultimii trei ani 1,95 miliarde de euro" - arata un raport asupra utilizarii fondurilor structurale publicat marti, 9 februarie de catre Centrul Roman de Politici Europene. Totusi, socoteala “cinstita” arata ca platile sunt la un nivel mai putin decat satisfacator. Raportul formuleaza o serie de recomandari pentru cresterea ritmului de aprobare a proiectelor si rambursare a banilor catre beneficiari.

Rata de absorbtie oficiala, la finalul anului 2009, este de numai 10,26% - potrivit informatiilor publicate de Ministerul Finantelor Publice. Mai mult, daca ne uitam numai la alocarea 2007, platile+sumele transmise in avans beneficiarilor insumeaza sub 50% din fondurile disponibile. Totusi, "proiectele pentru care au fost semnate contracte acopera in proportie de 55% fondurile alocate.

Teoretic, daca totul merge bine si nu exista probleme la derularea activitatilor si in ceea ce priveste documentele depuse pentru rambursarea cheltuielilor, putem vorbi despre o potentiala rata de absorbtie de 55% raportat la suma disponibila in perioada 2007-2009", mai arata documentul citat.

O serie de probleme de fond persista inca. Pentru ca rata de cheltuire a fondurilor de 55% sa fie realizata, este nevoie de cateva masuri esentiale. Pe baza informatiilor si necesitatilor exprimate de catre actorii principali - autoritati, beneficiari, consultanti - CRPE formuleaza zece recomandari care vin in sprijinul aparatului administrativ si al beneficiarilor de fonduri structurale. Iata cateva dintre acestea:

  • Calendarul lansarilor de licitatii – un document esential pentru beneficiari. Sa fie formulate termene cat mai concrete si sa fie respectate de catre Autoritatile de Management. De asemenea, pentru cererile de proiecte cu depunere continua, este necesara publicarea periodica (lunar, spre exemplu) de informatii despre numarul de proiecte aprobate si bugetul care mai este disponibil.
  • Odata cu publicarea executiei bugetare finale pe anul 2009, Ministerul Finantelor Publice sa identifice acei ordonatori de credite care s-au angajat ca vor cheltui sume cu mult mai mari decat cele cheltuite ulterior in mod real – in contul fondurilor europene nerambursabile. Trebuie identificate cauzele acestei discrepante si adoptarea de masuri punctuale de corectare.
  • Atentie ca reforma aparatului bugetar sa nu afecteze Autoritatile de Management si organismele intermediare care se ocupa cu gestionarea fondurilor europene. Potrivit declaratiilor constante ale oficialilor, personalul este insuficient pentru volumul mare de proiecte primite. Consideram ca planul de concedieri sau reduceri salariale pe care Guvernul il pregateste trebuie sa fie intocmit astfel incat sa nu afecteze activitatea autoritatilor cu competente in domeniul fondurilor europene.
  • Contractarea mai multor evaluatori externi, fie companii de consultanta/audit fie intocmirea unei baze de date cu experti independenti. Aceste doua metode sunt utilizate si in prezent, dar recomandam utilizarea lor intr-o masura mai mare.
  • Accelerarea procedurilor pentru demararea programului JEREMIE. Acesta poate ajuta in mod real companiile, prin susținerea accesului la credite.

Raportul integral si rezumatul acestuia pot fi citite aici.