Ce criterii "abuzive" sunt impuse participantilor la licitatii, in cadrul proiectelor europene si alte greseli  - o lista intocmita de Ministerul Economiei

de Ioana Morovan     HotNews.ro, EurActiv.ro
Miercuri, 21 iulie 2010, 16:47 Economie | EuROfonduri


 documente
(21 Iul 2010) PDF, 218KB
“Ofertantul a finalizat în ultimii 3 ani, în calitate de contractor principal sau asociat, cel puţin 3 contracte pentru proiecte similare desfăşurate în administraţia publică locală (Consilii Judeţene sau Primării de municipii/sector) – având ca obiect cel putin 3 din cele 6 sub-sisteme componente ale ofertei, pentru fiecare dintre cele 3 contracte finalizate. Cel putin 2 dintre proiectele respective trebuie să fie finanţate din fonduri europene.” Asa arata un criteriu inclus de autoritatile publice intr-un caiet de sarcini pentru o licitatie pe proiect cu fonduri europene, potirvit unei liste de "greseli frecvente ale beneficiarilor" care deruleaza proiecte cu fonduri structurale, publicata recent de Ministerul Economiei. ​

Unul din motivele principale pentru care rambursarea cheltuielilor in cadrul proiectelor - denumita oficial "absorbtia fondurilor europene" - avanseaza in ritm de melc sunt, potrivit declaratiilor frecvente ale autoritatilor, problemele cauzate de beneficiari, mai exact o serie de greseli in intocmirea documentelor necesare in diferite etape din derularea proiectelor.

Documentul elaborat si publicat recent de Ministerul Economiei, valabil pentru beneficiarii Programului Operational Cresterea Competitivitatii Economice grupeaza "greselile" pe care le fac beneficiarii pe mai multe categorii: formularul cererii de rambursare, documentaţia care însoţeşte cererea de rambursare, corelarea termenelor prevazute pentru diferite etape ale proiectului, detalii legate de facturi, masurile obligatorii de informare si publicitate, prevederile privind achizitiile.

Autoritatea de resort a enumerat, in documentul citat, si "situaţii ce pot genera suspiciuni de nereguli / fraudă":

  • supraevaluarea ofertelor de preţ (prezentarea unor oferte de preţ pentru bunuri şi servicii mult peste valoarea de piaţă a acestora) ;
  • solicitare / primirea unor oferte în cadrul procedurilor de achiziţie din partea unor ofertanţi cu acţionariat comun (nerespectarea principiilor referitoare la nediscriminare şi tratament egal care afectează negativ asigurarea condiţiilor de manifestare a concurenţei reale);
  • favorizarea intenţionată a unor anumiţi contractori în cadrul procedurilor de achiziţie şi existenţa anumitor conexiuni între contractorii câştigători (administratori şi acţionariat comun) ;
  • divizare intenţionată a contractelor de achiziţii pentru a se încadra în pragul de cumpărare directă ;
  • derularea unor proceduri de achiziţie la care participă mereu aceiaşi ofertanţi (în cazul unor proiecte diferite), cu atât mai mult cu cât există şi componente comune ale livrabilului în toate aceste contracte ;
  • existenţa unor situaţii de conflict de interes – beneficiarul şi furnizorul de bunuri sau servicii selectat în urma procedurii de achiziţie au acţionariat comun (nerespectarea principiilor referitoare la nediscriminare şi tratament egal care conduc la distorsionarea concurenţei reale);
  • solicitarea rambursării sumelor aferente achiziţiei unor utilaje, deşi acestea au fost cumpărate anterior datei de semnare a contractului de finanţare.
Vezi detalii in documentul atasat.











Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














2915 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    ehe (Miercuri, 21 iulie 2010, 16:57)

    Franc [anonim]

    Situatiile enumerate sunt exact cele pe care le intalnim la ministere in contractele de achizitii si prestari servicii. De ce altii ar face altfel?
  • 0 (0 voturi)    
    titlul (Miercuri, 21 iulie 2010, 17:23)

    Traian_S [utilizator]

    vorbeste despre cu totul altceva...
  • +3 (3 voturi)    
    greseli? (Miercuri, 21 iulie 2010, 17:55)

    un roman [anonim]

    sa fim serios, sunt abuzuri facute cu buna stiinta si cu adresa!
  • 0 (0 voturi)    
    Ne ascundem după deget... (Miercuri, 21 iulie 2010, 23:18)

    Wasile [utilizator]

    E clar că ne mimăm surprinderea. Totul este calculat și aprobat dinainte, iar caietele de sarcini sunt făcute de cei ce trebuie să câștige licitația.
    De fapt, cum poate fi o licitație când participă mereu aceeași oameni, dintre care doi sunt "mână moartă", adică dau oferte la prețuri astronomice, ca să câștige cine trebuie?
  • 0 (0 voturi)    
    Ce-ati vrea (Joi, 22 iulie 2010, 16:37)

    Florin [anonim]

    Sa participe oricine? Si aia care n-au avut vreodata contracte cu primaria?

    Nenica in Romania va castiga INTOTDEAUNA cine trebuie si daca participa toata lumea ingreuneaza activitatea comisiei de licitatie.
  • 0 (0 voturi)    
    sa ne aflam in treaba... (Miercuri, 28 iulie 2010, 17:17)

    Dedalus [anonim]

    Pierdere de vreme. Ca sa nu mai spun ca unele "greseli" sunt de fapt dovada vie ca aia de le-au pus pe lista habar nu au ce inseaman o licitatie- de exemplu ce e aia "componente comune ale livrabilului!? Suntei incompetenti de-a binelea daca judecati serviciile dupa componente comune ale livrabilului"

    Dupa actuala lege, autoritatile contractante pot pune absolut ce conditii vor, pot face absolut ce vor. Dupa modificarile recente, legea a devenit inaplicabila. Pe shleau spus- in Ro nu mai exista legea achizitiilor publice, ci doar o colectie de formulare (si alea facute de niste retardati, judecand dupa codificarea lor absolut kretina...).

    Nici o autoritate contractanta serioasa nu se mai impoiedica de prostii de-astea.

    Pur si simplu negociaza spaga si iau pe cine vor.
  • 0 (0 voturi)    
    hai ca sunteti nostimi (Joi, 29 iulie 2010, 15:15)

    Dedalus [anonim]

    "Ofertantul a finalizat în ultimii 3 ani, în calitate de contractor principal sau asociat, cel puţin 3 contracte ......

    Asa arata cam toate licitatiile din SEAP!!!!

    Voi sunteti nebuni?!!

    Pe cine credeti ca intreseaza "greselile"???

    Pricepeti ca e "liber la furat". Eu garantez 99,99% ca un caiet de sarcini bine facut nu poate dat inapoi de toate instatnele din Ro judecand impreuna si de 3 sobori (sau soboare?) de preoti cu rugaciuni in toate religiile majore....

    OG 34/2006, conform utlimelor modificari din iulie a dat pur si simplu liber la trucarea licitatiilor....

    Acum este imposibil sa contesti ceva. Absolut imposibil. Suntem singura tara din Europa in care prin "licitatie" se intelege de fapt publicarea voalata a numelui castigatorului, dupa cum legea o permite.

    Pasul urmator va fi probabil publicrea direct a numelui "castigatroului", ce naiba sa ne mai incurcam cu factori de evaluare, conditii si alte prostii de-astea...


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by