Proiect de 144 milioane de euro, pentru lucrari la digul Constanta, intarziat din cauza contestatiilor la procedura de achizitii / Ofertantii si-au prins urechile in traducerile oficiale ale codurilor de proiect/ Curtea de Apel a invalidat decizia CNSC

de Ioana Morovan     HotNews.ro, EurActiv.ro
Joi, 22 iulie 2010, 16:55 Economie | EuROfonduri


 documente
(22 Iul 2010) DOC, 89KB
(22 Iul 2010) RTF, 91KB
(22 Iul 2010) PDF, 818KB
Compania germana Mobius Bau AG, detinuta de Strabag SE, a fost declarata de doua ori castigatoare a licitatiei pentru finalizarea digului din Portul Constanta (mai exact, 1 km de dig) proiect de circa 144 milioane euro - in parte, fonduri structurale europene. Alti doi participanti la licitatie au contestat de mai multe ori rezultatul, in final acestia castigand la Curtea de Apel Constanta. Potrivit declaratiilor facute pentru jurnalisti de catre Carsten Koch, liderul grupului Mobius, problema a fost creata de denumirile oficiale ale lucrarilor, din Vocabularul comun privind achizitiile publice (CPV) si incadrarea acestora pe coduri, in romana si in engleza. Ofertantul declarat castigator, in urma decizie Curtii de Apel Constanta, Van Oord Dredging and Marine Constructors, are o oferta cu aproape 20 milioane de euro mai scumpa decat Mobius.

  • Licitatia pentru „Finalizarea Digului de Larg din Portul Constanta” a fost lansata de catre Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa la data de 31.10.2009. Valoarea estimata fara TVA: 117,898,740 euro, potrivit informatiilor publicate pe www.e-licitatie.ro. Din acestea, 57,87 milioane euro sunt fonduri nerambursabile acordate prin Programul Operational de Transport.
Codul indicat pentru proiectul respectiv este CPV 45241300-1 care, in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (limba romana) este denumit "Lucrări de construcţii de diguri". La 30 martie, 2010, compania Möbius Bau AG este declarată câştigătoarea licitaţiei (dintr-un total de 11 participanţi), cu o ofertă în valoare de 80,55 milioane euro şi un termen de finalizare a proiectului de 18 luni.

  • Doi dintre participantii la licitatie au contestat rezultatul: S.C.Grup Servicii Petroliere SA, si Van Oord Dradging and Marine Constructors.
  • Motivul: "experienta similara" pe acest tip de proiecte prezentata de Mobius, castigatorul, nu este corespunzatoare.
Este vorba despre cerinta privind experienta similara, din caietul de sarcini (vezi documentul atasat, pentru mai multe detalii): "Ofertantul va prezenta Formularul B3, prin care va face dovada incheierii si finalizarii in ultimii 5 ani a cel putin un contract cu o valoare de minim 231.385.000 lei, echivalentul a 55.000.000 euro...  care a avut ca obiect executia de lucrari de specialitate - Lucrari de constructii diguri. Se vor prezenta documente doveditoare..."

Dupa cum se observa, la cerinta de mai sus nu este mentionat niciun cod CPV. "Ca sa nu dam gres, la depunerea ofertei, noi am cautat in portofoliul firmei proiecte care aveau exact codul CPV al proiectului licitat: CPV 45241300-1. Am ales un proiect principal, cu acest cod - denumirea corespondenta in engleza fiind <<45241300-1 Pier construction work>> ", a explicat pentru jurnalisti Carsten Koch, liderul grupului Mobius. Cu toate acestea, tehnic vorbind, "pier" ar avea mai mult semnificatia de "chei", pe cand "dig" ar fi trebui sa-si gaseasca un corespondent exact in "breakwater" - conform datelor tehnice ale proiectului scos la licitatie. Din acest motiv, spun reprezentantii Mobius, proiectul principal ales pentru oferta nu a fost unul similar (lucrari de diguri) ci a fost un proiect de reabilitare a unui port.

  • Acesta a fost motivul contestatiei inaintata la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor de catre cele doua companii amintite: "Möbius Bau AG nu deţine expertiza tehnică necesară deoarece principalul proiect de referinţă inclus în ofertă nu se referea la un tip similar de lucrări", deşi avea acelaşi număr CPV.
CNSC a respins contestaţia, dar admite faptul că proiectul de referinţă menţionat de Möbius Bau AG nu este unul corespunzător. Cu toate acestea, declara reprezentantii Mobius, "CNSC remarcă faptul că alte proiecte de referinţă pe care compania le-a inclus în ofertă respectă cerinţele licitaţiei şi cere Möbius Bau AG să prezinte clarificări suplimentare cu privire la acest aspect. Compania prezintă clarificările şi beneficiarul declară compania Möbius câştigătoare pentru a doua oară". Practic, Mobius a eliminat din oferta primul proiect  (care avea codul CPV al proiectului scos la licitatie) si le-a pastrat pe celelalte, asupra carora CNSC ar fi agreat ca sunt corespunzatoare (incluzand si lucrari de diguri), desi acestea nu aveau codul CPV al proiectului scos la licitatie.

  • Cei doi contestatari au facut recurs la Curtea de Apel din Constanţa. Curtea admite argumentele şi hotărăşte să excludă Möbius Bau AG din licitaţie, pronunţându-se cu privire la expertiza tehnică a Möbius. Motivul: proiectele prezentate de aceasta data nu au acelasi cod CPV cu proiectul scos la licitatie.
Ca urmare a deciziei Curtii de Apel, a fost declarata castigatoare oferta urmatoare, a consortiului Van Oord Dradging and Marine Constructors, care este cu 20 milioane euro mai scumpa si cu un termen de finalizare mai lung cu şase luni - potrivit documentelor furnizate de Mobius AG. Nu in ultimul rand, proiectul ar fi trebuit sa inceapa in luna mai, a mai spus Carsten Koch, procedurile de contestatii cauzand o intarziere de cel putin 2 luni.

Atasate, cateva documente furnizate de Mobius AG: un rezumat al cazului (Rezumat caz Dig Constanta - Mobius AG) si Motivele de recurs formulate de Mobius AG (Motive recurs Mobius AG).

Caz relevant pentru celebrele probleme in procedurile de achizitii, mai ales la proiectele cu fonduri europene

Dincolo de detaliile alambicate ale acestui caz, el exemplifica foarte bine mai multe probleme care apar in proiectele de valori mari, finantate prin fonduri europene, un bun studiu de caz pentru cei care inca se mai intreaba de ce rata de cheltuire a fondurilor este atat de scazuta. Puse cap la cap, problemele si intarzierile condus, de fapt, la prelungirea lucrarilor, intarzierea efectuarii platilor si, in final, mult discutata "absorbtie" a fondurilor UE.

Mai este relevant si dintr-un alt punct de vedere: asa cum HotNews a analizat in mai multe randuri, Autoritatea de resort in domeniul achizitiilor publice (ANRMAP) a pregatit un proiect de modificare a legislatiei achizitiilor. Intre noile prevederi - posibilitatea incheierii contractelor dupa pronuntarea deciziei Consiliului de Solutionare a Contestatiilor, fara a mai astepta justitia, indiferent daca decizia este atacata sau nu in justitie. Pe ce a fost bazata aceasta modificare? In primul rand, pe durata mare a proceselor in justitie si, in al doilea rand, pe datele statistice ale CNSC: numai o mica proportie din deciziile emise de Consiliu sunt atacate la Curtea de Apel, din care si mai putine sunt admise: 2,08% in 2009 - vezi detalii aici.

Dupa cum se poate observa, cazul prezentat in acest articol este relevant exact pentru acele doua procente declarate de catre CNSC. Suma aflata in joc nu este, insa, deloc de neglijat.

Proiectul de modificare a legislatiei de achizitii, inclusiv modificarea mentionata, se astepta sa fie aprobat in Guvern in a doua jumatate a lunii iunie, acesta nefiind adoptat nici pana in prezent.







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














1728 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    interesant...... (Joi, 22 iulie 2010, 17:22)

    VS [anonim]

    totusi, care este rolul CPV, cel stabilit in Regulamentul CE sau "interpretarea mioritica"? si de cand OUG 34 spune ceva de contracte similare? daca nu ma lasa memoria spune despre "valoare, natura si complexitate" si nu de similar pe cod CPV, care nu a fost, nu este si nu va fi responsabilitatea ofertantului.
  • 0 (0 voturi)    
    si inca nu e de vina? (Joi, 22 iulie 2010, 18:21)

    bula [anonim]

    Basescu, Boc si ceilalti asupritori ai lui Mazare?
  • 0 (0 voturi)    
    CNSC (Joi, 22 iulie 2010, 18:49)

    GIGEL [anonim]

    CNSC = 2%. Adica, pentru o hotarare favorabila trebuie sa "cotizezi" 2% din valoarea estimata a contractului de achizitie publica. CNSC e o institutie de 2 bani care emite decizii de 2 bani. Curtea de Apel e o instanta de judecata care e ceva mai greu de mituit avand in vedere ca un complet e format din 3 judecatori. Am decizii CNSC de toata jena, problema e ca "specialistii" din completele de judecata de la CNSC nu raspund pentru gafele lor. Cand o sa vedem sanctiuni pentru membrii CNSC o sa vedem si decizii juste.
    • 0 (0 voturi)    
      Esti tampit (Joi, 22 iulie 2010, 20:51)

      tom [anonim] i-a raspuns lui GIGEL

      daca afirmi lucrul asta. Curtea de apel este printre cele mai corupte institutii. Acolo exista doar cardasia dintre niste avocati jmecheri si niste judecatori fara nici un Dumnezeu, care isi impart prada de la cei care le solicita serviciile. Mai ales cand este si ultima cale de atac cum este si in acest caz. O mare parte din judecatorii de la CA nu au decat un singur crez " banul '.
  • 0 (0 voturi)    
    nu e cam mare costul? (Joi, 22 iulie 2010, 19:52)

    Hunter [anonim]

    Cum este posibil ca 1 km de dig să coste 144 milioane de euro?!?! Asta înseamnă 144.000 euro / metru. În loc de armătură de fier forjat se folosește aliaj de titan cu aur? Este folosit și pe post de adăpost antiatomic? Rezistă la cutremere de peste 9 grade? E proiectat pentru un tsunami apărut în urma lovirii pământului de către un asteroid?
  • 0 (0 voturi)    
    Prea multi "mioritici" (Joi, 22 iulie 2010, 21:14)

    Change [anonim]

    Pt. Hunter: Ai macar idee despre ce vorbesti.In afara faptului ca la betoane NU se foloseste fier forjat ci cu totul alt fel de fier, ai putea macar sa citesti cu ce se "mananca" un dig. Calculeaza, te rog: 1000m x 130m baza mare x 30 m baza mica in care intra trei dimensiuni de piatra de un anumit tip (porozitate, rezistenta, duritate etc), plus o gramada - foarte mare - de prefabricate de beton nearmat. Tare mi-as dori ca aceste comentarii sa fie postate de cei care chiar inteleg despre ce este vorba, nu doar de "mioritici" care se considera importanti daca-si dau cu parerea despre orice si oricand.

    VS, te-ai intrebat vreodata la ce foloseste codul CPV. Macar citeste regulamentul european in domeniu si s-ar putea, totusi, sa-ti schimbi parerea.

    Gigel,nici nu stii cata dreptate ai. Pana cand nu va exista responsablitatea perosanei dintr-o autoritate a statului care emite un document, nimic nu se va schimba in bine.
    • 0 (0 voturi)    
      ai idee... (Joi, 22 iulie 2010, 22:57)

      Nicky [anonim] i-a raspuns lui Change

      Ai idee cat de lung e un metru? Dar cat inseamna 144 mii de euro? Daca nu ne spui si inaltimea digului...nu avem cum sa calculam cat material intra... 130 m baza mare si 30 baza mica sti bina ca exagerezi.... astfel de structuri se fac la o panta de 1: 1 sau 1: 2 ... dar oamenii te cred si sperie cand ii iei tare, pentru ca da, ai dreptate, sunt o adunatura de mioritici, gare nu gandesc, nu analizeaza nu decid ci merg dupa oaia din fata!
      • 0 (0 voturi)    
        cum ai calculat pretul? (Vineri, 23 iulie 2010, 7:16)

        bula [anonim] i-a raspuns lui Nicky

        numai materiale? la un DIG DE LARG? cum ajungi pana acolo? cum te protejezi de valuri? torni beton in apa? In afara de faptul ca stiu cat este un metru, cate devize ai vazut in viata ta?
  • 0 (0 voturi)    
    coruptia din achizitii (Marţi, 27 iulie 2010, 7:54)

    Dedalus [anonim]

    Legislatia prezenta e foarte buna. Autoritatile contractante insa sunt foarte slab pregatite juridic si tehnic, asta fiind motivul pentru care fac caiete de sarcini incalcite.

    Proiectul de modificare in discutie cuprinde prevederi care favorizeaza in mod clar coruptia, indraznesc sa spun ca sunt voit facute sa acopere contracte "arvunite" unor clienti politici sau spagari.

    Printre modificarile propuse se numara cea care va da ovitura de gratie ultimului bastion al respectarii legalitatii (atat cat a mai ramas) anume CNSC.

    Propunerea de "amendare" a contestatarului in cazul in care CNSC nu ii da dreptate este bomboana pe coliva achizitiior publice in Romania.

    Sub pretextul "evitarii intarzierii absorbtiei" se iau din ce in ce mai multe masuri ce favorizeaza coruptia, in prezent peste 75% din licitatii fiind "cu dedicatie", dar acoperite legal.

    Acolo sunt banii de pensii si salarii, nu in evaziunea fiscala.
    • 0 (0 voturi)    
      Agentia pentru Aranjarea Licitatiilor (Miercuri, 28 iulie 2010, 15:11)

      Dedalus [anonim] i-a raspuns lui Dedalus

      Am afalat ca a si fost adoptata si publicata modificarea privind retinerea garantiei de participare la respingerea contestatiei.

      Asta inseamna un singur lucru "Liber la furat!".


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by