Taxa de clawback actuala pare sa se aplice inclusiv la TVA colectat pe vanzarile de medicamente, ceea ce incalca principiile fiscalitatii enuntate in codul fiscal si transforma TVA din taxa neutra pentru o afacere, in sursa de cost, potrivit lui Alex Milcev, partener Ernst & Young Romania. El mai sustine ca modul in care este definita baza si perioada de taxare creeaza confuzie atunci cand este aplicata medicamentelor compensate livrate inainte de intrarea in vigoare a taxei, dar achitate dupa aceasta data.

"Spre deosebire de forma ei anterioara, taxa de clawback actuala pare sa se aplice inclusiv la TVA colectat pe vanzarile de medicamente, ceea ce incalca principiile fiscalitatii enuntate in codul fiscal si transforma TVA din taxa neutra pentru o afacere, in sursa de cost. In plus, modul in care varianta actuala defineste baza si perioada de taxare creeaza confuzie atunci cand este aplicata medicamentelor compensate livrate inainte de octombrie 2011, dar achitate dupa 1 octombrie 2011, sub incidenta noii reglementari", arata acesta intr-un comunicat.

Alex Milcev a mai precizat ca, teoretic, aceste livrari pot sa cada sub incidenta taxei de clawback si pe legislatia veche si pe legislatia noua si, deci, pot fi subiect al unei duble taxari.

"In plus, ar fi binevenita o initiativa de introducere a acestei taxe in Codul fiscal, astfel incat ea sa fie protejata de modificari frecvente prin acea perioada de asteptare de 6 luni prevazuta de Codul fiscal ce trebuie sa treaca intre orice propunere legislativa in domeniul fiscal si intrarea ei in vigoare", a declarat reprezentantul Ernst & Young.

Taxa clawback aplicata produselor farmaceutice subventionate a fost modificata prin Ordonanta 77/2011 incepand cu 1 octombrie 2011. Prin noua formula, Guvernul va taxa producatorii de medicamente pentru volumele ce depasesc bugetul aprobat pentru medicamente gratuite si compensate si elimina astfel deficitele bugetare.

Taxa de clawback va functiona ca un procent platit din veniturile producatorilor si calculat printr-un raport dintre consumul total trimestrial de medicamente suportate din Fondul National de Asigurari de Sanatate si bugetul Ministerului Sanatatii si bugetul aprobat aferent acestor medicamente. Un punct cheie in calcularea acestei taxe il vor avea farmaciile si spitalele care vor raporta consumul de medicamente suportat din fondurile CNAS.

In cazul in care producatorii nu vor plati taxa in termen de 180 de zile, ei vor fi penalizati prin excluderea medicamentelor pentru care detin autorizatia de punere pe piata din lista medicamentelor cu contributie sau fara contributie personala si din lista medicamentelor prevazute pentru bolnavii inclusi in sectiunea C2 a sublistei C.

Contributiile provenite din taxa de clawback sunt considerate a fi venituri proprii ale Ministerului Sanatatii si vor fi colectate de catre ANAF.