Bancile din Germania trebuie sa isi majoreze capitalul cu 9,6 miliarde de euro pentru a atinge tinta Uniunii Europene cu privire la capitalizarea institutiilor de credit - de 9%, obiectiv ce va trebui atins pana in iunie 2012, au precizat surse bancare citate de Reuters.

Necesarul de capital al celor cinci banci germane este peste nivelul de 5,2 miliarde de euro estimat in luna octombrie. Astfel, este de asteptat ca Commerzbank, Deutsche Bank, landesbanks LBBW, NordLB si cooperativa de credit DZ Bank sa fie nevoite sa isi majoreze capitalul.

Doar Commerzbank ar putea avea nevoie de circa 5 miliarde de euro, iar Deutsche Bank de aproximativ 2,8 miliarde de euro, in conditiile capitalizarii profitului si a reducerii modeste a activelor.

Autoritatea Bancara Europeana, care analizeaza rezultatele celui de-al doilea test de stres realizat pe 70 de banci din UE, ar putea anunta saptamana viitoare care este necesarul de recapitalizare al bancilor europene. Anterior, Autoritatea a evaluat la 106 miliarde de euro suma de care ar avea nevoie institutiile de credit din UE.

Bancile au facut un lobby puternic pentru a reduce sumele pe care vor trebui sa le atraga. Reprezentantii industriei spun ca nu vor putea sa atraga sume mari de bani si, in acelasi timp, sa continue sa crediteze economia, aflata deja in dificultate.

Bancile vand active pentru a-si consolida capitalul

Intre timp, bancile europene continua sa vanda active in incercarea de a-si consolida capitalul.

Astfel, Royal Bank of Scotland, detinuta in proportie de 83% de guvernul britanic, a anuntat ca a vandut grupului olandez Heineken afacerea cu pub-uri pe care o detinea pentru 422 milioane de lire sterline (661,8 milioane de dolari).

Banca franceza Societe Generale a aratat joi ca intentioneaza sa vanda pachete de credite acordate sectorului aeronautic, de transport maritim si real-estate, in valoare de mai multe miliarde de dolari.

Reuters mai arata ca mai multe banci europene au scos la vanzare pachete de credite acordate pe pietele asiatice, in incercarea de a-si consolida capitalul. Analistii arata ca, in urma acestor vanzari de active, costurile de finantare din regiune au crescut, ingreunand conditiile de finantare pentru firmele mici si mijlocii.

Astfel, Credit Agricole a scos la vanzare 64 de credite catre o serie de companii asiatice, in valoare totala de 1,1 miliarde de dolari, dupa ce in 2009 a vandut doar opt credite in Asia, cu o valoare de 170 milioane de dolari.

Totodata, HSBC, cea mai mare banca europeana, ofera 17 credite in valoare totala de 370 milioane de dolari.

Portofoliul scos pe piata de HSBC cuprinde si credite detinute de alte banci, iar institutia financiara nu vrea neaparat sa vanda intreg pachetul, ci cauta oportunitati de tranzactionare pe piata secundara, au declarat surse apropiate situatiei.

Reuters noteaza ca astfel de operatiuni nu sunt iesite din comun, insa este neobisnuit faptul ca atat de multe credite din Asia sa fie vandute intr-un interval de timp relativ scurt. In plus, aceste active sunt oferite unei plaje neobisnuit de largi de cumparatori, transmitand documente detaliate despre creditele scoase la vanzare chiar si rivalilor, pe care de obicei ii evita.