Moody's: Absorbtia fondurilor UE poate sustine ratingul Romaniei, amenintat de criza din zona euro

de Dragos Comache     HotNews.ro
Vineri, 23 decembrie 2011, 16:08 Economie | Finanţe


Ratingul Romaniei ar putea fi influentat pozitiv de mentinerea "prudentei fiscale" pe termen mediu, de accelerarea cresterii economice si de o mai buna absorbtie a fondurilor UE, insa exista riscuri semnificative generate de criza datoriilor de stat din zona euro, se arata intr-un raport al Moody's citat de Mediafax. Agentia noteaza ca nivelul redus al datoriei de stat, accesul la finantare multilaterala si perspectivele "promitatoare" de crestere economica pe termen mediu asigura perspectiva stabila a ratingului, suprimand probleme ca dependenta ridicata de capitalul strain si performantele slabe persistente in zona investitiilor publice si companiilor de stat.

Moody's trece veniturile reduse ale populatiei intre factorii negativi, insa noteaza ca salariile mici, desi sunt pe un trend de crestere, vor continua sa reprezinte in urmatorii ani un avantaj competitiv pentru industria romaneasca.

"Ratingurile ar fi ridicate daca prudenta fiscala remarcata in ultimul an poate fi sustinuta pe termen mediu, iar cresterea economica pe termen mediu ar accelera de la nivelurile inregistrate in ultimii doi ani. Implementarea proiectelor prin care pot fi absorbite fonduri structurale UE ar fi de asemenea un factor pozitiv pentru rating", se spune intr-un comunicat Moody's.

Agentia avertizeaza insa ca progresele din ultimii ani in domeniul fiscal si in privinta reformelor structurale ar putea fi eclipsate de efectele crizei datoriilor de stat din zona euro, care ar putea afecta cresterea economica prin scaderea exporturilor, amenintand totodata perspectivele sectorului financiar si refinantarii datoriilor.

"Moody's subliniaza ca aproximativ 70% din exporturile Romaniei sunt catre tari europene, iar incetinirea cresterii din Europa ar putea inrautati proaspatul avant de crestere economica. Circa 80% din sectorul bancar romanesc este controlat de banci straine, europene. Luand in calcul raportul ridicat credite/depozite din sistemul bancar romanesc, exista posibilitatea ca deteriorarea sprijinului oferit de bancile-mama sa afecteze piata de credit locala si lichiditatea in valuta din sectorul financiar, canalizand astfel criza datoriilor de stat din zona euro catre Romania", avertizeaza analistii agentiei.

Astfel, ratingul Romaniei ar putea fi afectat, pe de o parte, de "rasturnarea" programului de consolidare fiscala, combinata cu oprirea reformelor structurale, si, pe de alta parte, de deteriorarea perspectivelor de crestere economica si a situatiei din sistemul financiar si de pe piata de credit, care sa afecteze refinantarea datoriilor, noteaza agentia.

De asemenea, Romania este vulnerabila la riscurile generate de eventuale evenimente imprevizibile, accentuate "considerabil" de criza din zona euro, din cauza datoriei externe ridicate a sectorului privat si nivelului ridicat al creditelor neperformante, se spune in raport.

"Exista o posibilitate tot mai mare ca bancile straine sa-si reduca operatiunile din tara. Daca s-ar intampla asta, potentialul de crestere pentru 2012 ar fi diminuat si mai mult, accentuand totodata constrangerile din zona lichiditatii in valuta, in special daca veniturile solide din exporturi ar scadea anul viitor", avertizeaza agentia.

Totodata, exista riscul ca alegerile de anul viitor sa impiedice sau sa ingreuneze implementarea unor noi masuri fiscale si reforme structurale, insa este putin probabil sa conduca la anularea celor deja aplicate, considera Moody's.

Moody's considera ca riscurile de finantare externa generate de criza sunt reduse intr-o oarecare masura de accesul la fonduri multilaterale, asigurat de acordul de precautie cu FMI si Comisia Europeana, si de liniile de finantare de la Banca Mondiala.

Totodata, consumul si cererea interna ar putea "prelua stafeta" de la exporturi in privinta contributiei la cresterea economica de anul viitor, sustinute si de o politica economica mai relaxata care ar putea fi adoptata odata cu scaderea inflatiei.

Moody's atribuie Romaniei ratingul "Baa3" pentru imprumuturile pe termen lung in moneda locala si in valuta, cu perspectiva stabila.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





4089 vizualizari

  • +10 (12 voturi)    
    Romania, printre cele mai mici impozite din UE (Vineri, 23 decembrie 2011, 16:16)

    Romania, pe drumul cel bun [anonim]

    Romania este pe locul 4 in UE la impozitarea veniturilor persoanelor fizice si pe locul 6 la impozitarea profitului companiilor, informeaza consilierul de stat al primului-ministru, Andreea Vass Paul.

    Astfel, Romania, cu 16%, se pozitioneaza pe locul 4 intre tarile UE cu cea mai scazuta rata de impozitare a veniturilor persoanelor fizice, dupa Bulgaria (10%), Cehia si Lituania (ambele cu 15%) si pe locul 6 la impozitarea profiturilor companiilor, dupa Bulgaria si Cipru (ambele cu 10%), Irlanda (12,5%), Lituania si Letonia (ambele cu 15%).

    "Intram in anul 2012 cu un nivel al fiscalitatii favorabil mediului de afaceri in comparatie cu alte state europene. Avem printre cele mai mici rate de impozitare a companiilor si a persoanelor fizice din UE", spune Andreea Vass Paul.
    • -3 (7 voturi)    
      Degeaba (Vineri, 23 decembrie 2011, 16:34)

      Pacala [anonim] i-a raspuns lui Romania, pe drumul cel bun

      E bine stiut, ca pe langa impozite, la cheltuielile cu angajatii Romania e teribila.
    • 0 (0 voturi)    
      aha (Sâmbătă, 24 decembrie 2011, 20:37)

      calin [anonim] i-a raspuns lui Romania, pe drumul cel bun

      Ceea ce multi uita sunt taxele "ascunse".
      Da-mi voie sa detaliez putin:
      Daca detii o firma in Romania platesti 16% pe profit apoi inca 16% pe dividende si "cu putin noroc" si 5.5% CASS pe dividende. Trebuie luat in calcul si impozitul pe dividende ca doar nu o sa lasi profitul in firma la infinit...
      Deci impozitul real este de 30-35%. Daca mai luam in calcul ca cei 65-70% din X bani bagati in propriul buzunar (dupa plata taxelor) ii cheltui in Romania, atunci realizezi ca te mai asteapta inca 24% TVA. Deci cat sunt taxele in realitate???
  • +9 (11 voturi)    
    Haideti sa simplificam lucrurile! (Vineri, 23 decembrie 2011, 16:46)

    Virgil Madgearu [anonim]

    Absortia fondurilor europene nerambursabile , daca va fi facuta inteligent, nu ca pana acum, ar putea salva in 2012 Romania de la influientele noii recesiuni ce se intrevede. Imaginati-va, este vorba de o imensa suma de bani (de ordinul miliardelor de EURO), NERAMBURSABILA, ADICA PRIMITI GRATUIT SI FARA NICI O DOBANDA, care ne stau la dispozitie si depinde EXCLUSIV DE NOI, adica de guvern sa "puna mana pe acesti bani", in sensul bun al cuvantului si sa ii investeasca in economie!. Bugetul trebuia sa prevada doar diferenta de 30% care trebuie pusa de guvernul Romaniei la proiectele aprobate, cu finantare europeana.Asta, ca sa spunem lucrurile foarte simplu, pe intelesul tuturor.Cu fondurile nerambursabile s-ar putea construi sute de km de autostrazi, dand de lucru la la zeci sau sute de mii de oameni, ca sa nu mai vorbim de efectele colaterale pozitive pentru "industrria orizontala " romaneasca implicata in constructia de autostrazi, de stimulentele pentru retelele de hoteluri, moteluri si restaurante sau alte servicii adiacente, stimularea turismului prin crearea unei infrastructuri absolut necesare de autostrazi plus statii de benzina, parcari, diverse servicii conexe , oferind alte zeci de mii de locuri de munca etc. O multime de efecte si avantaje colaterale, care s-ar produce independent sau, mai bine zis, in pofida unor posibile noi valuri recesioniste. Sa nu uitam ca SUA si-au construit retelele de autostrazi in perioada si imediat dupa marea criza economica din 1929-33, dand de lucru, pentru niste salarii mizere unor milioane de someri care, la vremea respectiva nu primeau nici un ajutor de somaj si erau, efectiv, sortiti pieirii.
    Daca as fi in locul d-lui Boc, m-as ocupa,ca prim ministru, in 2012, exclusiv de absortia si utilizarea fondurilor europene GRATUITE SI NERAMBURSABILE, prioritatea salvatoare Nr.1 pentru Romania si as delega celelalte responsabilitati ministrilor din fiecare sector de activitate. Nu exista o alta prioritate!!
    • 0 (8 voturi)    
      Fondurile (Vineri, 23 decembrie 2011, 21:03)

      Jar [anonim] i-a raspuns lui Virgil Madgearu

      alea europene trebuie sa le iei tu,eu,autoritatile locale si,mai la urma ,Boc cu ministerele lui.
      Ce dracu' sa faca Boc daca pe tine nu te duce capu',pe mine... la fel,iar de locale,nici nu mai vorbim?
      Socru'miu imi spune de 22 de ani,in fiecare an,ce-ar fi facut el de era cu 20 de ani mai tanar...
      Popor de trancanitori!
      • +8 (8 voturi)    
        Matale ai o atitudine foarte negativa! (Sâmbătă, 24 decembrie 2011, 9:51)

        Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Jar

        Si mai zici si de altii ca-s trancanitori, cand ce ziceai matale se putea scrie intr-un rand.

        Ai dreptate, multa lume da doar din gura si nu face nimic. Da' nu tre' sa ai impresia ca in alte pati e diferit.

        Problema e generata de slaba calitate a invatamantului din as zice '92-'93 incoace, cuplata cu totala lipsa de educatie manageriala din deceniile anterioare lu' '89. Ce s-a stricat in peste jumatate de veac nu se repara peste noapte.

        In alta ordine de idei insa, exista suficienti oameni in RO intre timp care s-au frecat putin de occident ca sa fie in stare sa porneasca afaceri acasa. Multi din astia o sa fie trimisi acasa de criza. Asa ca situatia, chiar daca nu e roz, n-as crede ca e neagra. Poate/probabil n-o sa ajungem la o absorbtie de 100%, da' cre' ca si la anu' absorbtia va fi pe un trend crescator.
        • 0 (0 voturi)    
          In primul rand, (Sâmbătă, 24 decembrie 2011, 11:18)

          Jar [anonim] i-a raspuns lui Eu the first

          imi place de matale ca esti foarte concis...
          In al doilea rand,nu prea ma contrazici .
          N-am nicio atitudine negativa,sunt doar iritat de faptul ca toata lumea asteapta sa-i dea Boc de mancare.Si sunt convins ca la anu' absorbtia va creste exploziv,intrucat vor intra proiectele pritocite in acesti ultimi trei ani.
          Sa fii sanatos si vesel,la multi ani!
      • 0 (0 voturi)    
        Cum sa le iei? (Sâmbătă, 24 decembrie 2011, 19:12)

        portocalul mecanic [anonim] i-a raspuns lui Jar

        Din experienta proprie: trebuie sa fii portocaliu si sa cotizezi cu procent altfel nu iei OK-ul pe linie de partid. Asa ca am preferat sa plec din tara, totusi is banii mei si prefer sa am grija de ei.
        PS: Pe langa avantajele civilizatiei am castigat mai multi bani decat daca era sa-i investesc in tara.
    • 0 (4 voturi)    
      intrebare (Sâmbătă, 24 decembrie 2011, 7:33)

      Lia [anonim] i-a raspuns lui Virgil Madgearu

      Eu tot nu inteleg care e sursa banilor din fondurile nerambursabile; stiu ca fiecare tara membra UE contribuie cu o suma de bani. Trag concluzia ca aceste fonduri se dau precum CAR-urile: pun bani mai multi si in fiecare luna ia o suma mare fiecare membru; cam asa era si schema piramidala si a cazut. Ma lamureste cineva?
      • +3 (3 voturi)    
        E ca la asigurari ... (Sâmbătă, 24 decembrie 2011, 10:06)

        Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Lia

        Un pic ca-n comunism: de la fiecare dupa posibilitati, la fiecare dupa necesitati.

        Ideea e ca dintr-o uniune relativ uniform dezvoltata economic si dpv al infrastructurii, cu o legislatie si cu reglementari asemanatoare, sau cel putin compatibile, au de castigat si statele bogate ale uniunii, nu doar cele sarace. E greu sa-ti trimiti marfa intr-o tara in care nu exista autostrazi cu TIR-ul, nu poti deschide o filiala intr-o tara fara telecomunicatii de calitate, daca afacerea ta se bazeaza la greu pe sisteme de calcul.

        Asa ca statele dezvoltate ale UE, care au un anumit model de sistem economic si legislativ, au tot interesul ca sistemul ala sa se propage si la statele mai sarace, chiar daca asta inseamna costuri crescute pt. ele. Chiar daca si statele sarace castiga, si statele bogate isi scot parleala pe termen mai lung.

        In plus, e si aspectul politic. Cu ascensiunea statelor BRIC, statele vechi si puternice din Europa (Germania, Franta, Germania, si la ceva distanta Spania, Italia - UK nu-l pun la socoteala mai ales datorita ultimelor evolutii) risca sa piarda din influenta politica la nivel global. Asa ca ele au tot interesul sa formeze o uniune puternic integrata, care sa functioneze ca o singura entitate pe plan global, si in care ele sa faca in continuare legea. Chestia asta poate parea paguboasa pt. statele mai mici/mai slabe, da' nu e. Cuvantul RO de exemplu e mai greu la nivelul UE decat la nivel global, iar cuvantul UE la nivel global e foarte greu, in plan politic si economic. Asa ca una peste alta, si statele mai mici si mai slabe beneficiaza.
      • +2 (2 voturi)    
        Dupa (Sâmbătă, 24 decembrie 2011, 11:43)

        Jar [anonim] i-a raspuns lui Lia

        Al Doilea Razboi Mondial,americanii au dat banii(Planul Marshall) Europei si Japoniei devastate de razboi pentru refacere.Americanii nu aveau ce face cu niste parteneri parliti,si atunci,imperialisti cum sunt,i-au ajutat sa se dezvolte.Mai trebuie spus aici,ca americanii,asa imperialisti cum sunt,au vrut sa dea bani si tarilor ocupate de sovietici,dar s-a opus iubitul nostru Stalin.
        Asa si-n UE.Noi cotizam cu doi lei,iar "imperialistii" astia ne dau o 100 ,numai ca sa ne ridicam si noi din mocirla in care ne-a dus comunismul.
  • -1 (9 voturi)    
    care absorbtie ?! (Vineri, 23 decembrie 2011, 22:41)

    costica [anonim]

    Gradul de absorbtie(BANI incasati de la UE) este de 3,7% din cei 19,2 miliarde Euro alocati Romaniei pe perioada 2007-2013!!!
    Adica, din 2007 pana acum am absorbit abia 3,7% si voi vorbiti de "absorbtie de miza" ??!!
    Fara sa mizati pe absorbtie, ia spuneti ce ne paste ?!
    Ca cele 2 mari riscuri adica exporturile(din cauza recesiunii Europei) si sistemul bancar european care anunta un 2012 dezastruos in toata Europa sunt si cele mai mari riscuri ale Romaniei!!!
    • -4 (8 voturi)    
      Exact (Sâmbătă, 24 decembrie 2011, 1:39)

      belhell [anonim] i-a raspuns lui costica

      Ce nu s-a facut atatia ani...o sa se faca brusc peste noapte. In titlu trebuia scris POATE, cu litere mari. Nu este experienta in absorbtia de fonduri si nu sunt oameni competenti pt asta. Plus ca trebuie sa contribui si tu cu un procent...iar romanul e calic, deci...iarasi este amagit poporul cu apa rece.
      In cativa ani Romania ii ajunge pe greci.
    • +1 (3 voturi)    
      PIERDERE DE TIMP (Sâmbătă, 24 decembrie 2011, 10:13)

      titisour60 [utilizator] i-a raspuns lui costica

      Fara sa mizati pe absorbtie, ia spuneti ce ne paste ?

      S-ar putea sa ne,,pasca´´ o guvernare USL care o sa dea drumul la tiparnita pentru ca acesta este singurul lor program de guvernare in afara de cel de injurat Ca sa poata satisface electoratul lor si sa-si tina promisiunile fara nici o acoperire economica pe care le fac singura lör solutie este inflatia, cu toate,,avantajele´´care decurg dintr-un asemenea program.Oare cand o sa inteleaga cei doi usl-ASI de FRUNTE ai tari ca program de guvernare nu inseamna a te da cu masinuta si a te juca POPA PROSTU in Cismigiu inseamna sa fi RESPONSABIL Din pacate cei doi care se si vad unul PRESEDINTE iar celalalt PRIM MINISTRU nu sufera de aceasta boala nici unul dintre ei.
      Iar tu pana ai scris acest comentariu mai bine-ti bateai capul sa faci un proiect pentru a primii ceva bani Europeni. AMIN
      • 0 (0 voturi)    
        Amin (Sâmbătă, 24 decembrie 2011, 13:49)

        un costica [anonim] i-a raspuns lui titisour60

        Perspectiva e mai mult decat ingrijoratoare. Pana una alta sunt destui care se pregatesc de iesiri din zona euro.
    • +2 (4 voturi)    
      Daca ai fi cunoscut sistemul... (Sâmbătă, 24 decembrie 2011, 10:59)

      Sting [utilizator] i-a raspuns lui costica

      ...nu te-ai fi exprimat astfel. Banii de la UE vin dupa finalizarea etapelor de investitii. La acest moment sunt destule investitii facute care asteapta banii de acolo. Acesti bani nu sunt trecuti in acel procent de 3,7% pe care l-ai mentionat.

      Probabil absortia reala depaseste 20% dar recunosc ca nu am cifre exacte. Si da, sunt de acord ca se putea mai bine.
      • -2 (2 voturi)    
        Cauta pe net... (Sâmbătă, 24 decembrie 2011, 14:39)

        costica [anonim] i-a raspuns lui Sting

        Exista cele mai recente informatii date de Dl Leonard Orban care CONFIRMA ca rata absorbtiei fondurilor europene(adica, BANI decontati de UE) este de 3,7% !!!
        Asta inseamna 3,7% din cei 37 miliarde pusi la dispozitia Romaniei pe perioada 2007-2013!!!!
        SUCCESURI!!!!
        Si cred ca puteai repede obtine informatia daca ai fi cautat, numai ca asa nu ai fi putut spune ceea ce ai spus in comentariu despre maretele reallizari portocalii ascunse !!!...mai citeste .....
  • +3 (3 voturi)    
    bani de investitii (Sâmbătă, 24 decembrie 2011, 10:11)

    daniel c [anonim]

    se intelege de ce guvernul se straduieste sa aloce cat mai multi bani pt investitii, tocmai pt a reusi cresterea absorbtiei, a unui procent cat mai mare din fondurile eu puse la dispozitia Ro. Eu le doresc pt binele romanilor sa si reuseasca
    Craciun fericit


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by