Bugetul pe 2013, principalii indicatori macro: Crestere economica de 1,6%, inflatie de 4,3%, curs mediu leu-euro 4,5

de R.M.     HotNews.ro
Miercuri, 23 ianuarie 2013, 15:29 Economie | Finanţe


 documente
Guvernul mizeaza pe o crestere economica de 1,6% in 2013, o inflatie medie anuala de 4,3% si un deficit de -2,1% din produsul intern brut, la un curs leu-euro de 4,5, potrivit proiectului de buget adoptat miercuri in sedinta executivului.

Veniturile bugetului general consolidat sunt de 209.285 milioane lei (33,6% din PIB). Cheltuielile sunt de 222.679 lei (35,7% din PIB), ceea ce conduce la un deficit de -13.394 lei.

Cheltuielile de investitii pentru 2013 sunt in valoare de 36,9 miliarde lei, respectiv 5,9% din PIB, urmand sa ajunga la orizontul anilor 2014 - 2016 la 6,5 - 7,8% din PIB, fata de 6,5 - 6,0% in perioada 2010 - 2012.

Principalele proiecte de infrastructura finantate in 2013, cu prioritate din fonduri externe nerambursabile:

Reabilitarea liniei de cale ferata Brasov - Simeria, componenta a coridorului IV paneuropean, pentru circulatia trenurilor cu viteza de 160 km/h, sectiunea Coslariu - Sighisoara - 1.008.829 mii lei, integral din fonduri externe nerambursabile
  • Autostrada Orastie - Sibiu - 699.069 mii lei, integral din fonduri externe nerambursabile
  • Reabilitare drumuri nationale, 1112 km, 546.704 mii lei, integral din fonduri externe nerambursabile
  • Proiectul ELI - 519.719 mii lei, integral din fonduri externe nerambursabile
  • Autostrada Cernavoda - Constanta- 435.448 mii lei, din fonduri externe rambursabile
  • Autostrada Lugoj - Deva, 430.091 mii lei, integral din fonduri externe nerambursabile
  • Reabilitarea liniei de cale ferata Frontiera - Curtici - Simeria, sectiunea Frontiera - Curtici - Arad - km 614, 413.414 mii lei, integral din fonduri externe nerambursabile
  • Autostrada Bucuresti - Brasov, 369.078 mii lei, integral din bugetul de stat
  • Constructia variantei de ocolire a oraselor Deva - Orastie la standar de autostrada, 324.466 mii lei, integral din bugetul de stat, cheltuieli neeligibile ISPA
  • Reabilitarea liniei de cale ferata Brasov - Simeria, componenta a coridorului IV paneuropean, pentru circulatia trenurilor cu viteza de 160 km/h, sectiunea Coslariu - Simeria, 255.935 mii lei, integral din fonduri nerambursabile
  • Autostrada Arad - Timisoara si by-pass Arad, 250.709 mii lei, din care 18.723 mii lei din fonduri externe nerabursabile postaderare si 231.986 mii lei din fonduri externe nerambursabile
  • Varianta de ocolire a municipiului Constanta, 246.166 mii lei, din care 71.804 mii lei din fonduri externe nerambursabile postaderare si 174.362 mii lei din fonduri externe rambursabile
  • Autostrada Brasov - Cluj - Bors, 188.368 mii lei, integral din bugetul de stat
  • Autostrada Nadlac Arad, 170.003 mii lei, integral din fonduri externe nerambursabile
Guvernul isi propune sa ajunga la o rata de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune nerambursabile pana la sfarsitul anului 2015 in intervalul 50 * 80 % bani europeni utilizati si returnati de Comisia Europeana.

Nivelul estimat al datoriei guvenamentale brute conform metodologiei UE pentru sfarsitul lui 2012 este de 38,1% din PIB in timp ce datoria guvernamentala neta, reprezentand datoria guvernamentala bruta diminuata cu rezerva in valuta la dispozitia Trezoreriei statului este estimata la 35,5% din PIB. Pentru sfarsitul anului 2013, pe fondul unui deficit bugetar sub 3% din PIB, se estimeaza ca nivelul datoriei brute va fi de 38,7% din PIB, iar datoria guvernamentala neta de 36,2% din PIB.

Principalele masuri fiscale pentru anul 2013:


  • Majorarea plafonului de deducere fiscala pentru cheltuielile de cercetare - dezvoltare de la 20 la 50%
  • Limitarea unor cheltuieli care nu se considera ca sunt direct conexate activitatii desfasurate - nededucerea cheltuielilor de amortizare a autoturismelor destinate transportului de persoane pentru partea de valoare care depaseste 18.000 lei pe an amortizare pentru fiecare autoturism
  • Impozit simplificat de 3% pentru contribuabili a caror cifra este mai mica de 65.000 euro
  • Impozitarea indemnizatiei (diurnei) primite de angajati pe perioada delegarii - detasarii pentru partea care depaseste 2,5 ori nivelul stabilit pentru institutiile publice
  • Revizuirea bazei de impunere a veniturilor din activitati agricole prin stabilirea unor norme de venit
  • Majorarea accizei pentru bere cu 10%
  • Devansarea cu trei luni a calendarului de crestere a accizei la tigari
  • Se includ in baza de calcul a contributiilor sociale indemnizatiile (diurnei) primite de angajati pe perioada delegarii - detasarii pentru partea care depaseste 2,5 ori nivelul stabilit pentru institutiile publice








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





1745 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    inca doi ani adio! (Miercuri, 23 ianuarie 2013, 15:39)

    foarte-curios [utilizator]

    nu se reduce inflatia, NU te apropii de zona euro. Iar zona euro intre timp se integreaza progresiv.
  • +1 (1 vot)    
    cateva greseli (Miercuri, 23 ianuarie 2013, 16:01)

    ..13 [utilizator]

    doua greseli la HN:
    "Cheltuielile sunt de 222.679 mil. lei (35,7% din PIB), ceea ce conduce la un deficit de -13.394 mil.lei."

    si alte cateva scapari in materialul trimis de guvern.

    Ceea ce este ingrijorator este ca daca masurile fiscale propuse nu isi ating telul risca ca o suma importanta sa lipseasca de la investii...Despre cresterea deficitului bugetar nu mai vorbesc...

    Mai semnalez o chestiune de logica in abordarea bugetului si in acelasi timp, denota o incapacitate de negociere/explicare ia raport cu FMI: daca bugetul local are arierate este cumva obligat isi mareasca taxele si impozitele locale... Pai daca esti pe jumatate mort ce impozit/taxa sa mai platesti????

    Ma doare capul!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by