Un cititor HotNews.ro ridica o serie de semne de intrebare legate de ajutorul de minimis aprobat recent de Guvern, printre care lipsa unei inscrieri electronice care sa permita obtinerea unui numar de inregistrare, necesitatea unui certificat fiscal pentru luna in curs care trebuie prezentat pe 1 iulie si neclaritatile legate de completarile ce pot fi depuse ulterior la proiect. Cititorul HotNews.ro, care prefera sa-si pastreze anonimatul, sustine ca a trimis o scrisoare la Ministerul de Finante pentru a obtine clarificari, dar nu a primit inca niciun raspuns.

Iata mai jos scrisoare trimisa de cititorul Cristi, din Oradea:

"Buna ziua,

Apelez la dvs. pentru ca am ajuns sa cred ca doar presa mai poate face ceva in acest caz de potentiala frauda cu fonduri din bugetul de stat. Poate daca Hotnews va face presiune se va asigura un proces transparent nesupus fraudarii. Este vorba despre ajutorul de minimis pentru IMM ce se va derula prin Ministerul de Finante.

Consider ca principiul transparentei este afectat de faptul ca in conformitate cu ghidul solicitantului, cererea de acord pentru finantare completa, insotita de documentele justificative se depune la Registratura Generala a MF, fara o inscriere electronica online prealabila pentru obtinerea de numere de inregistrare.

Neasigurandu-se o grila de evaluare a proiectelor, functioneaza principiul "primul venit, primul servit", acest fapt cumulat cu bugetul relativ mic si numarul foarte mare de IMM interesate de aceasta linie de finantare, singura sansa sa prinzi un numar de inregistrare ce va fi finantat este sa stai la coada cu 3-4 zile inainte, zi si noapte, ca sa te asiguri ca esti printre primii. Ceea ce iarasi nu e sigur, caci deja se zvoneste in piata ca primele 400 de locuri ar fi rezervate deja de cei cu relatii politice.

Dar pe langa principiul transparentei mai este incalcat si principiul nediscriminarii, deoarece inscrierea proiectelor incepe de la 1 Iulie, iar in documentatie se cere sa prezinti in original sau copie legalizata certificat fiscal valabil de la autoritatile locale (primarie) atat pentru sediu cat si pentru toate punctele de lucru. Conform legii 126/2012, certificatul fiscal de la primarie este valabil doar pentru luna in curs in care se emite. Astfel ca in mod normal nu pot sa ma prezint in 1 iulie cu un certificat eliberat in 28 Iunie.

Problema e ca cei din Bucuresti si din zonele limitrofe pot sa scoata in 1 iulie acest certificat si sa se si inregistreze, pe cand cei din zone mai indepartate (Timis, Arad, Bihor, Satu-Mare, Maramures, etc.) nu au cum sa ajunga in aceasi zi la Bucuresti sa depuna fizic proiectul complet si sa obtina numar de inregistrare... decat daca detin sau inchiriaza avioane/elicoptere.

Un alt aspect care poate da posibilitatea la fraude este un paragraf din ghidul solicitantului pagina 31, al 2-lea "ATENTIE!" - care da posibilitatea ca solicitantul sa transmita din proprie initiativa completari la Cererea de acord pentru finantare. Cu alte cuvinte, pot sa depun proiectul fara certificatele fiscale de la primarie doar ca sa obtin numar de inregistrare finantabil si apoi sa trimit completari certifcatele fiscale aferente lunii Iulie? Sau pot sa trimit doar coperta proiectului si completari ulterioare tot restul proiectului?

Cred ca ar trebui sa luati atitudine in aceasta privinta si in cele 3 saptamani care au mai ramas sa ii fortam sa nu mai fraudeze si acesti bani... e vorba totusi despe 100 mil EUR.

Eu am trimis o scrisoare la Ministerul de Finante in acest sens in data de 04.06.2013 la adresa indicata de ei pe site ("Orice informatii referitoare la schema de ajutor de minimis instituita prin H.G. nr.274/2013 se pot obtine in urma transmiterii unei solicitari scrise pe adresa de e-mail: publicinfo@mfinante.ro.") dar nu am primit nici un rapsuns pana azi, de aceea va rog sa interveniti si dvs. Cu stima, Cristi".