Economia romaneasca va inregistra in 2013 o crestere de 2,5%, care reflecta recesiunea persistenta din zona euro, urmand ca ritmul de crestere sa se accelereze in perioada 2014-2017, la o rata medie anuala de 4%, se arata in raportul pe luna septembrie al Economist Intelligence Unit, citat de Agerpres. Prognoza din septembrie a EIU este usor in crestere comparativ cu raportul publicat in luna iulie, care mentiona o crestere economica de 2,4% pentru 2013 si o rata medie anuala de sub 4% in perioada 2014-2017.

Romania a evitat intrarea in recesiune in 2012, inregistrand o crestere a PIB de 0,7%, iar recuperarea economica ar urma sa se consolideze in mod moderat in 2013. Dupa ce zona euro va iesi din recesiune, in 2014, ritmul de crestere se va accelera gradual la o medie anuala de 4% intre 2014-2017, dat fiind ca PIB-ul este sustinut de exporturi si de cresterea cererii interne, se mentioneaza in raport.

Totusi, potrivit raportului, guvernul roman va intampina greutati in a reduce deficitul bugetar la tinta stabilita de 2,1% din PIB in 2013 daca nu va trece la taieri nepopulare ale cheltuielilor publice si daca nu va restructura companiile de stat, in ciuda perspectivelor de crestere mai pozitive pentru 2013.

Programul macroeconomic al guvernului pentru perioada 2013-2016 implica o continuare a consolidarii fiscale si reforme menite sa imbunatateasca incasarile la buget, managementul fondurilor publice si absorbtia fondurilor europene. Reformele in companiile de stat, dar si in sistemul de sanatate si de invatamant se vor lovi cel mai probabil de opozitie politica si sociala, se arata in raport.

Guvernul roman si-a propus sa reduca TVA de la 24% la 19% sau cotele de contributii sociale pentru 2014, insa aceste reduceri vor fi efectuate doar atunci cand conditiile fiscale o vor permite.

O misiune comuna formata din FMI, Comisia Europeana si Banca Mondiala a incheiat un acord cu autoritatile romane la 31 iulie, avand ca scop continuarea tendintei de consolidare fiscala graduala si reducerea deficitului structural la mai putin de 1% din PIB pana in 2015. Programul se va concentra si pe restructurarea si privatizarea - sau inchiderea - companiilor de stat care inregistreaza pierderi.

Guvernul roman intentioneaza sa coopteze management privat, capital si tehnologie externe pentru modernizarea utilitatilor, indeosebi in sectorul energiei si al transporturilor. Totusi, EIU prognozeaza ca progresul in ceea ce priveste reformele structurale va fi gradual si supus intarzierilor, pe fondul opozitiei sindicatelor.

Parlamentul Romaniei a aprobat un buget consolidat pentru 2013, cu o tinta de deficit echivalenta cu 2,1% din PIB. Insa guvernul nu a reusit sa atinga tinta deficitului bugetar de 2,2% din PIB in 2012, in mare parte din cauza suspendarii, in decembrie 2012, a unor fonduri europene, din cauza unor iregularitati in ceea ce priveste platile. Intre timp, platile au fost reluate si, prin urmare, guvernul roman se afla in masura de a mentine deficitul bugetar in marja de 3% din PIB.

In ceea ce priveste politica monetara, Banca Nationala a Romaniei isi muta atentia de la controlul inflatiei, aflata intr-o tendinta constanta de descrestere, catre incurajarea recuperarii economice. Totusi, Romania va amana adoptarea euro pana cel mai devreme in 2016 sau 2017 si poate pe termen nedefinit.

Imbunatatirea absorbtiei fondurilor UE va contribui la investitiile in infrastructura, ceea ce ar putea duce la o crestere a potentialului exporturilor pe termen mai lung. Romania a obtinut 22 miliarde de euro in fonduri structurale de la bugetul UE pentru urmatorul exercitiu bugetar, 2014-2020, fata de 20 miliarde de euro pentru actualul exercitiu bugetar, (2007-2013). Romania va mai primi fonduri pentru agricultura in valoare de 17,5 miliarde de euro in perioada 2014-2020 de la Politica Agricola Comuna, o crestere substantiala de la 13,8 euro, in 2007-2013.

Romania a absorbit doar 12% din totalul fondurilor structurale aflate la dispozitia sa in perioada 2007-2013, insa este foarte probabil ca absorbtia sa se imbunatateasca in urmatorii ani.