Premierul Victor Ponta a anuntat luni, dupa intalnirea cu membrii delegatiei comune a Fondului Monetar International (FMI), Bancii Mondiale (BM) si Comisiei Europene, ca acciza de 7 eurocenti pe carburant nu va fi prevazuta in documentul scrisorii cu partenerii internationali iar presedintele Traian Basescu va semna documentele necesare. Acciza insa se va aplica de la 1 aprilie. Arieratele companiilr de stat cu pierderi au crescut insa pana la 6 miliarde de lei, ceea ce ar impune mai departe o serie de procese de insolventa pentru oprirea pierderilor, care insa va ocoli, cel putin in prima faza, CFR Marfa.

"Am tinut foarte mult ca finalul misiunii sa fie unul de succes si am fost asigurat ca in urma discutiei de ieri dintre reprezentantii FMI, CE si BM si presedinte si blocajul politic inceteza, presedintele va semna documentele necesare pentru ca acordul sa redevina operational," a declarat Ponta.

El a precizat ca acciza se va aplica de la 1 aprilie, insa nu va fi prevazuta in acordul cu membrii delegatiei comune.

"Sigur, (acciza la carburanti) intra in vigoare cu 1 aprilie. (...) Indiferent daca (Traian Basescu) semneaza sau nu, decizia guvernului si a coalitiei care sustine guvernul USL, este de a respecta in continuare toate angajamentele pe care ni le-am asumat, pentru a asigura Romaniei in primul rand o stabilitate de care avem nevoie, intr-o perioada de instabilitate si turbulente pe pietele financiare din zona", a explicat primul ministru, la intrebarile presei.

Acesta si-a exprimat speranta ca "pana la urma presedintele, dincolo de jocul politicianist si electoral, va intelege ca interesul Romaniei e sa aiba un acord cu FMI si cu Comisia Europeana".

Intrebat daca acest lucru inseamna ca majorarea accizei la carburanti nu va fi trecuta in scrisoarea de intentie cu FMI, primul ministru a raspuns: "Cam asa ceva".

"Presedintele stie ca e acciza, dar nu vrea sa o vada in fata ochilor cand o semneaza. Si mie mi se pare copilaros, dar asta este", a comentat acesta.

Seful executivului a precizat ca este necesara semnatura presedintelui Traian Basescu pe Memorandumul privind scrisoarea de intentie cu FMI, intrucat "este vorba de legea tratatelor".

"Se considera un tratat international si atunci e nevoie de semnatura presedintelui iar cei de la FMI nu vor sa aiba o incertitudine constitutionala", a explicat Victor Ponta.

Delegatia comuna a FMI, CE si BM s-a intalnit duminica la Palatul Cotroceni cu presedintele Traian Basescu. Seful statului s-a aratat nemultumit ca stocul arieratelor societatilor de stat nu a scazut conform intelegerii dintre Guvern si institutiile financiare internationale si a reiterat faptul ca nu sustine introducerea unei accize suplimentare pentru benzina si motorina, a transmis Administratia Prezidentiala intr-un comunicat de presa.

Conform unor surse apropiate negocierilor, artificiul neintroducerii accizei suplimentare la carburanti in scrisoarea de intentie va conduce, in cele din urma, la introducerea scrisorii in sedinta boardului FMI de la jumatatea lunii martie.

Conform legislatiei romanesti privind tratatele, nu este nevoie ca presedintele tarii sa semneze scrisoarea de intentie, insa ministrul de Finante si guvernatorul Bancii Nationale vor avea nevoie, pentru ca ei sa semneze documentul, de mandat din partea sefului statului.

Astfel, Traian Basescu ar urma sa le acorde mandatul lui Daniel Chitoiu si lui Mugur Isarescu, in conditiile in care acciza de 7 eurocenti la carburant nu va figura in scrisoarea de intentie.

"Fondul este flexibil si insista doar pe acoperirea deficitului creat prin amanarea accizei de 7 eurocenti la carburanti. Nici macar modul de compensare nu va fi detaliat in scrisoare, dar este evident ca pana la mijlocul anului se vor face economii de cheltuieli la unele ministere. Dupa cum era de asteptat, cele mai importante reduceri o sa fie operate acolo unde s-au dat cei mai multi bani. Daca la mijlocul anului veniturile se vor ridica la nivelul programat, atunci rectificarea nu va consfintii o reducere de cheltuieli la aceste ministere", au explicat pentru Mediafax surse oficiale.

  • Arieratele companiilor de stat au crescut la 6 miliarde de lei

Cealalta nemultumire a presedintelui Traian Basescu, legata de arieratele companiilor de stat, reprezinta un punct foarte sensibil in discutiile dintre FMI si Comisia Eyropeana, pe de-o parte, si Guvernul Romaniei, de cealalta parte.

Potrivit unor surse apropiate negocierilor, stocul arieratelor companiilor de stat a ajuns la circa 1% din PIB, adica peste 6 miliarde de lei.

Solutia invocata de creditorii externi pentru hemoragia in zona arieratelor este insolventa companiilor de stat cu pierderi.

Una dintre companiile vizate este CFR Infrastructura, insa pe "lista neagra" mai sunt si alte firme din domeniul transporturilor.

Practic, au explicat sursele, in abordarea creditorilor internationali, Romania a primit sansa sa introduca management profesionsit la companiile de stat, insa rezultatele au fost mixte, iar pentru societatile unde procedura a esuat, sansa a fost privatizarea.

Astfel, mai departe, companiile la care si privatizarea a esuat ar urma sa se indrepte, in mod firesc, catre insolventa pentru a se putea opri pierderile de la bugetul de stat.

In privinta CFR Marfa, creditorii internationali si Guvernul nu au avut, insa, discutii punctuale de data aceasta, ceea ce inseamna practic ca Guvernul a mai primit o sansa pentru a incerca privatizarea companiei, in locul lichidarii.

In perceptia creditorilor internationali, esuarea privatizarii CFR Marfa, de anul trecut, a fost cauzata de lipsa unor masuri luate de autoritatile statului roman, care au permis comportamentul unui ofertant care a condus in cele din urma la esec.

In context, insa, creditorii condidera mai departe ca transportul feroviar de marfa poate fi profitabil si atractiv pentru investitori.

Nici in privinta Oltchim Ramnicu Valcea nu s-a discutat la aceasta runda de negocieri