Rambursarea catre o parte dintre transportatori a unei fractiuni din acciza de 7 eurocenti pe carburanti care va fi introdusa la 1 aprilie ridica o serie de probleme de ordin practic. In cel mai rau caz, aceasta masura gandita sa compenseze scumpirea carburantului va avea efecte nocive asupra altor categorii de transportatori si va incuraja evaziunea fiscala si alimentarile cu carburant facute in Ungaria. Intra in articol pentru a citi despre pericolele acestei masuri care a starnit uriase controverse pe scena politica. Trebuie spus ca o parte dintre probleme au fost discutate luni intr-o conferinta de presa si de presedintele Basescu.

Guvernul va inapoia transportatorilor 4 centi din cei 7 centi reprezentand acciza la carburant care va fi introdusa la 1 aprilie, suma urmand a fi achitata trimestrial si pe baza facturii de achizitionare a carburantului, a declarat luni premierul Victor Ponta.

Asta insemna ca suma totala estimata a se incasa la buget din acciza la carburant se va reduce cu 353 milioane de lei, se arata intr-un proiect de Ordonanta postat luni pe site-ul Ministerului de Finante.

Masura se aplica numai pentru motorina, in sectorul transporturilor de marfuri si de persoane, exclusiv transportul public de calatori.

Ponta a declarat luni ca Guvernul va emite miercuri o ordonanta de urgenta prin care va reglementa modul in care transportatorii rutieri isi pot recupera patru centi din acciza la carburanti. Potrivit premierului, de aceasta masura vor beneficia numai acei transportatori rutieri care vor prezenta factura.

Guvernantii spun ca masura ar sprijini competitivitatea transportatorilor si i-ar determina sa nu mai alimenteze in Ungaria, in semn de protest, cum au amenintat. Un alt efect scontat de Guvern ar tine de combaterea evaziunii fiscale, fiindca doar cei care vin cu factura de carburant primesc patru centi.

Problemele pe care le poate aduce returnarea

  • Ca in multe exemple anterioare legate de rambursari, nici acum lucrurile nu sunt clare, procedura nu e bine definita, categoriile de vehicule incluse nu sunt clar specificate, astfel ca pot aparea confuzii si neplaceri. Functionarii fiscali, insuficienti in multe judete, vor avea si mai multe hartii de consultat si sistemul ar putea fi depasit de volumul de cereri. Premierul a refuzat de altfel sa raspunda luni intrebarii daca vor fi facute angajari suplimentare la ANAF pentru a gestiona acest proces
  • Nu exista garantie ca intregul mecanism de rambursare va fi pregatit in trei luni (primul termen de rambursare), astfel ca se pot repeta situatii din trecut cand functionarii fiscali pur si simplu nu stiau cum sa procedeze la multe luni dupa intrarea in vigoare a unei legi. Unul dintre cazurile arhi-cunoscute este cel al taxei de mediu, care a dus la nenumarate procese intre contribuabili si reprezentantii statului
  • Incurajati de posibilitatea de a recupera bani de la stat, unii jucatori din piata transporturilor vor fi tentati sa aduca facturi fictive doar pentru a avea de castigat din punct de vedere financiar. Frauda poate fi dusa si mai departe si unii ar putea infiinta firme de transport la care sa nu aiba in mod real activitate, ci doar sa le foloseasca pentru a recupera in mod fraudulos acciza din facturi false.
  • Benzinarii dubioase, la limita legii, ar putea intra in sistem mana in mana cu cei cu facturi fictive si vor face cereri de restituiri pentru alimentari care n-au avut niciodata loc.
  • Aplicarea rambursarii se aplica pentru vehiculele mari de peste 7,5 tone, iar masura poate fi privita ca discriminatorie fiindca sunt excluse categorii care folosesc mult combustibil: taximetrie, curierat, transport de alimente in vehicule de mic tonaj. Practic, acestor categorii le vor creste costurile cu carburantul si acestea vor fi transferate in scumpirea serviciilor.

Cum ar vrea transportatorii sa recupereze acciza

Recuperarea unei parti din acciza pentru carburanti platita de transportatori trebuie sa se faca intr-un mod simplu si eficient, urmarind modelul taxei pe valoarea adaugata (TVA), spun reprezentantii Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT).

FORT sustine ca prin metoda propusa de ei, atat statul, cat si firmele din domeniu pot avea o evidenta clara a sumelor care fac obiectul returnarii: Pe facturile pentru carburanti, precum si pe bonurile fiscale, acciza trebuie sa fie evidentiata separat avand si o coloana aferenta procentului ce urmeaza a fi recuperat.

Prin acest sistem, mai spun reprezentantii FORT, este descurajata utilizarea carburantilor de provenienta indoielnica, asigurandu-se concurenta loiala in piata de transport, iar veniturile la bugetul de stat cresc.

Si ARILOG - Asociatia Specialistilor din Transporturi, Depozitare, Achizitii, Productie si Supply, a dat un comunicat in care saluta decizia si propune modul de rambursare: "Propunem ca in procesul de rambursare sa se foloseasca decontarea directa intre companiile de transport licentiate si Ministerul Finantelor, utilizand principiul decontarii TVA-ului, in baza facturii fiscale pe care trebuie sa se regaseasca valoarea accizei".