O scadere a veniturilor bugetare brusca va antrena "aproape cu certitudine" intrarea Romaniei in zona de deficit excesiv in 2016 si, fara niciun acord cu creditorii internationali, cheltuielile de refinantare ale Romaniei vor deveni nesustenabile, astfel incat guvernul va fi nevoit sa recurga la cresteri de impozite sau la reduceri bruste ale cheltuielilor, arata o analiza asupra relaxarii fiscale raporta de Centrul Roman de Politici Europene (CRPE).

  • Citeste analiza in documentul atasat

Raportul "Cum putem sa evitam capcana greceasca in urmatorii 10 ani? Reflectii pe marginea politicilor fiscal-bugetare ale Romaniei in context european" ar putea afecta negativ cresterea economica, potrivit unui comunicat de presa al CRPE.

Aceasta analiza arata ca UE vizeaza, prin pactul de stabilitate fiscala, adoptarea de masuri contrare ciclului economic: in perioadele de crestere sau boom sa stranga baierele pungii si sa scada deficitul bugetar, iar in perioadele de recesiune sa puna lemne pe foc, stimuland economia, potrivit sursei citate.

Victor Giosan, autorul raportului, a aplicat modelul UE de analiza a indicilor agregati ai politicilor macroeconomice din Romania ultimilor zece ani si afirma ca, daca principiile pactului de stabilitate fiscala s-ar fi aplicat in Romania anilor 2006-2008 (daca nu ar fi existat deficitele bugetare semnificative pe perioada de crestere), tara ar fi fost mult mai bine pregatita pentru recesiunea din 2009, iar masurile draconice din 2010 ar fi fost mult mai blande.

In situatia Romaniei de azi si cunoscand aceasta istorie recenta, politicile de stimulare fiscala suplimentara intr-o noua perioada de crestere devin riscante, crede acesta, iar castigurile pe termen scurt din relaxarea fiscala ar deveni pierdere pe termen mediu.

In viziunea autorului "Romania ar trebui sa aiba rezerve atat pe linia nivelului impozitelor, cat si pe linia deficitelor bugetare si a datoriei publice pentru ca in viitoarea perioada de recesiune sa putem adopta cu adevarat masuri anti-ciclice: reduceri de impozite si/sau cresteri de cheltuieli. Tendinta de a imprima politicilor fiscale si bugetare o miscare de tip "Start and Stop" prin politici pro-ciclice nu face decat sa afecteze negativ o crestere economica durabila si solida (3%-4% pe an), care are nevoie de un cadru fiscal-bugetar predictibil, stabil si sustenabil si de servicii publice de calitate".

Raportul conchide ca politicile discretionar-ciclice, care aduc avantaje pe termen foarte scurt si mai ales din perspectiva electorala, trebuie sa cedeze intaietatea politicilor de schimbari structurale (a face lucrurile altfel, a modifica institutii, functionarea lor, a schimba cultura organizationala, a profesionaliza si stabiliza pe termen mediu si lung fundamentarea si implementarea politicilor publice) si sa fie clar subordonate acestora, se mai arata in comunicatul CRPE.