UPDATE Veniturile cuprinse in proiectul de buget pe 2015 sunt de 231,12 miliarde lei, iar cheltuielile la 252 miliarde lei. Cheltuiellie cu personalul se ridica la 57 mld lei, iar cu asistenta sociala la 79 miliarde lei.
Anca Paliu Dragu a anuntat ca Executivul va pastra majorarile de salarii decise de Parlament si Guvernul Ponta pentru angajatii din sectorul public. Majorarile salariale vor duce la o crestere a ponderii cu cheltuielile salariale de la 7,3% din PIB in acest an la 7,7% in 2016. Cresterile salariale vor fi facute intr-o singura transa, a spus ministrul Finantelor.
Ministrul Finantelor a dat detalii si despre investitiile publice. Astfel, Anca Paliu Dragu a anuntat ca valoarea investitiilor va creste in 2016 fata de valoarea care se prognozeaza a fi atinsa in 2015: de la 33 miliarde lei estimati in 2016 la 37,7 miliarde de lei prognozati in 2016. La ultima rectificare bugetara (octombrie), tinta de cheltuieli pentru investitii fusese coborata la 44,2 miliarde lei (6,27% din PIB).
Cu alte cuvinte, fondurile alocate pentru investitii in 2016 vor creste fata de executia bugetara din acest an, si nu vor fi comparate cu prognoza pentru acest an facuta in legea bugetului pentru 2015, stiut fiind ca tendinta ultimilor ani a aratat o crestere exploziva a cheltuielilor cu investitiile in ultimele luni ale fiecarui an. Din cei 37,7 miliarde lei alocati pentru investitii in 2016, aproape jumatate vor proveni de la bugetul de stat, jumatate - din fonduri europene.
Paliu Dragu a anuntat si schimbarea paradigmei contribuabil - stat printr-o atitudine mai prietenoasa fata de contribuabil.
Ministrul Finantelor a declarat ca in proiectul de buget a prognozat cresterea veniturilor nominale cu 1,6% fata de 2015.
Posibile evolutii cu impact pozitiv in 2016:
- incasari peste nivelul programat - pentru unele masuri am estimat masuri de o maniera prudenta
- venituri suplimentare din efecte economice de runda a doua
- accelerarea investitiilor private ar putea sa decurga din acest cadru fiscal stabil si predictibil
- crestere consum privat peste nivelul prognozat
Posibile evolutii negative:
- riscurile geopolitice
- risc de ordin legislativ, posibile suplimentari de cheltuieli sau reduceri de venituri care ar afecta bugetul
- riscuri economice externe legate de o incetinire a redresarii economice in UE
- amanarea reformelor structurale
Principalele proiectii macroeconomice:
- deficit ESA 2,95%
- deficit cash de 2,8%
- deficit structural 2,73
- crestere economica 4,1%
- PIB: 746,6 mld lei
- bugetul pentru asistenta sociala ramane constant
- cheltuielile salariale: crestere de la 7,3% din PIB la 7,7% din PIB
- cheltuielile pentru investitii: de la 4,7 din PIB (estimat 2015) la 5,1% in 2016. In valori absolute, o cresterea de la 33 miliarde lei la 37,7 miliarde de lei 2016.
Fara investitii nici locuri de munca nu se vad !!!.
Si bugetul asta-i ca si celelalte =apa de ploaie !!!.
Cum Gherghina e la loc caldut ,un buget croit pe genunchi nare cum iesi mai bun.
Tragem si-n 2016 mata de coada.
2. vorbim si de un buget de an electoral. daca il faceau cu deficit 2%? insemna inca 1% liber la pomeni electorale in parlament..
3. nu poti face modificari majore in alocarile bugetare fara sa tai de undeva. de unde tai? 57 mld salarii + 79 mld pensii.. mai punem 20-25 mld subventii in agricultura si s-au dus doua treimi din buget!..
Adoptati un bugetar, luati-l acasa, dati-i salariu, zice statul.
Ca din ce se vede aici, avem numai vesti buna.
Sa vedem cum arata bugetele defalcate, pe invatamant, pe sanatate, pe mediu, pe agricultura.
Asa, avem o poveste draguta dar cam stravezie.
Riscam sa nu treaca la Bruxelles si atuncisa vedem de unde se taie! Aproape sigur de la investitii....
Iar la capitolul venituri sunt calculate si datoriile istorice de la CFR, Oltchim etc, bani care nu se vor recupera vreodata