Cheltuielile de personal vor fi de 7,7% din produsul intern brut in anul 2016, mai mari decat in 2015, conform proiectului de buget pe anul 2016 propus, vineri, de Ministerul Finantelor Publice. Guvernul are in vedere si riscurile interne de ordin legislativ in anul 2016.

Proiectul de buget pe anul 2016 prevede cheltuieli de personal de 57,2 miliarde de lei, adica 7,7% din PIB 2016, in conditiile in care in anul 2015 se vor fi facut cheltuieli de personal de 51,8 miliarde lei, adica 7,3% din PIB-ul acestui an, conform estimarilor.

Cheltuielile de personal includ toate cresterile salariale aprobate in anul 2015, insa Finantele se opun momentan majorarii salariului minim pe economie pana la 1.200 de lei brut, de la 1 ianurie 2016, asa cum cerusera reprezentantii PSD.

In ansamblu, cheltuilie bugetului statului pe anul 2016 urmeaza sa fie de 252 miliarde lei, fata de 236,1 miliarde in 2015.

Propunerea de buget pe anul 2016 include la cheltuieli:

  • Distribuirea fondurilor europene pe ministere si proiecte prioritare (6,6 mld lei pentru exercitiul 2014-2020 si peste 4 mld lei pentru finalizarea proiectelor curente);
  • Cheltuieli de aparare suplimentare de 1,3 mld. lei, ajungand la alocari de 1,7% din PIB;
  • Mentinerea alocarii de 3 mld. lei pentru Programul National de Dezvoltare Locala; suplimentarea creditelor de angajament cu 1,2 mld. lei pentru reabilitarea scolilor;
  • Majorarea salariilor cu 10% pentru categoriile de personal pentru care nu s-au efectuat majorari in timpul anului 2015 (in bugetul Ministerului Dezvoltarii Regionale).
  • Cresterea cheltuielilor cu sanatatea (3,1 mld lei, incluzand majorarile salariale);
  • Cresterea cheltuielilor pentru educatie cu 9,6%, respectiv 2,3 mld lei, incluzand majorarile salariale;
  • Cresterea cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare cu 23%.

In fundamentarea proiectului de buget, Ministerul Finantelor a avut in vedere, ca riscuri geopolitice care ar putea influenta negativ economia Romaniei in primul rand cele de natura geopolitica, pe fondul razboiului din estul Ucrainei, miscarile Rusiei, situatia din Turcia si disensiunile acesteia cu Moscova, preum si razboiul civil din Siria si implicarea tarilor europene si a SUA in acesta.

Pe locul al doilea la capitolul riscuri, MFP vede riscurile intrene de ordin legislativ - orice noua prevedere - pe care Parlamentul ar decide-o - de suplimengare a cheltuielilor sau de reducere a veniturilor va afecta deficitul bugetar, majorand costul finantarii statului.

Guvernul are, insa, si asteptari pozitive: incasari bugetare peste nivelul programat, cresteri de venituri aduse de reducerea economiei gri si majorarea volumelor agentilor economici ca urmare a scaderii taxelor, aprecierea consumului privat etc.

Proiectul de buget 2016 este construit pe venituri estimate la 231,1 miliarde lei si cheltuieli de 252 miliarde lei, cu deficit bugetar de 2,95% din PIB pe metodologia ESA (adica 2,8% pe cash). Tinta de deficit structural pe anul 2016 este de 2,73% din PIB.