Imobiliare, comert, locuri de munca, lira sterlina: la mai putin de doua saptamani dupa decizia istorica a britanicilor de a parasi Uniunea Europeana, temerile legate de impactul economic al Brexitului incep sa se materializeze.

HotNews.roFoto: Hotnews

Nervozitatea era palpabila miercuri, la jumatatea zilei, pe marile piete financiare, bursele europene continuand sa piarda teren.

In jurul orei 10,30 GMT, Bursa din Paris pierdea 2,32%, Frankfurt 2,26% iar Londra 0,61% in timp ce in Asia piata din Tokyo a terminat in scadere cu 1,85% dupa ce pierduse aproape 3% la putin timp dupa deschidere.

Iata mai jos principalele efecte ale Brexitului, inventariate de France Presse:

  • Inceputul panicii in sectorul imobiliar

Brexitul nu a avut nevoie de prea mult timp pentru a lovi din plin acest sector fundamental al economiei britanice, in plin boom in ultimii ani. Incapabile sa faca fata cererilor de retrageri din partea investitorilor, trei fonduri - Standard Life, Aviva Investors si M&G Investments, care gestioneaza peste 9 miliarde de lire in active in imobiliare (birouri, magazine etc ...) - au fost constranse sa inghete temporar retragerile. Un semnal ingrijorator, care nu a mai fost vazut de la criza din 2008.

Actiunile imobiliare si ale grupurilor financiare expuse la acest sector au cazut sensibil in ultimele zile pe Bursa din Londra.

Dar, dincolo de bursa si de aceste montaje financiare complexe, intreg sectorul de constructii este gripat. Primul indicator publicat pentru iunie, luna referendumului din 23 iunie, indicele PMI in constructii s-a contractat pentru prima oara de la jumatatea anului 2013 la un ritm care nu a mai fost vazut din 2009, in timpul krach-ului imobiliar provocat de criza financiara.

  • Britanicii evita shopping-ul

In plin sezon de reduceri, britanicii nu sunt asa de prezenti in marile magazine. Potrivit cifrelor publicate de Springboard, frecventarea "high streets" (marile artere comerciale) a cazut cu 11% marti, 28 iunie si miercuri, 29 iunie, in raport cu aceeasi perioada a anului trecut. "Atentia oamenilor a fost deturnata de la shopping si sunt ingrijorati de toata aceasta incertitudine legate de ce vom deveni", a declarat Diane Wehrle de la Springboard.

Mai global, in intreg sectorul serviciilor, preponderent in economia britanica, primele semnale sunt negative. Indicele PMI al sectorului, publicat marti, arata o incetinire neta in iunie, numeroase companii amanind sau anuland comenzi din cauza incertitudinilor legate de Brexit. Chiar daca perioada studiata acopera zilele precedente votului, aceasta incetinire, potrivit Markit, care publica indicele, antreneaza o incetinire a cresterii la 0,2% in trimestrul doi fata de 0,4% in primul.

  • Piata muncii, in berna

In plina forma in ultimii ani - cu un somaj, potrivit ultimelor statistici oficiale, de 5% in aprilie, cel mai redus nivel din ultimii 11 ani - piata muncii incepe sa dea semne de nervozitate. In servicii, rata angajarilor a ajuns in iunie la cel mai redus nivel din ultimii trei ani, tot potrivit Markit. Si mai preocupant, potrivit CEB Talent Neuron, numarul de oferte de locuri de munca publicate in tara dupa vot (23 iunie-4 iulie) a scazut la jumatate, la 817.376 fata de 1,466 milioane in saptamana precedenta.

  • Devalorizarea lirei sterline

La cel mai redus nivel din ultimii 31 de ani in fata dolarului, lira a pierdut aproape 15% in raport cu bancnota verde si euro dupa votul privind Brexit. Inainte ca primele semne probabile ale unei inflatii importate sa se materializeze, din cauza scumpirii a numeroase produse importate, caderea lirei are deja un impact concret pentru britanicii care isi fac vacantele in tari europene precum Spania sau Franta, si care se trezesc cu un buget puternic amputata. Consecinta este similiara pentru numerosi pensionari instalati in sudul Europei.

Companiile exportatoare profita insa de devalorizarea lirei sterline, produsele lor devenind mai competitive peste Canalul Manecii. Dar incertitudinea mentinerii accesului la piata unica este ingrijoratoare, in special pentru sectorul auto care produce in Marea Britanie peste 1,5 milioane de vehicule anual, majoritatea exportate in Europa. Acest sector a inceput deja sa dea semne de incertitudine, inregistrand in iune o reducere a numarului de inmatriculari de 0,8% in cifre anualizate, prima din octombrie.

  • Degradarea ratingului

Brexitul a antrenat intre altele si degradarea ratingului Marii Britanii de catre Standard and Poor's, de la AAA, cel mai bun posibil, la AA, si de catre Fitch, de la AA+ la AA. Moody's, a treia mare agentie de rating, a amenintat si ea cu o degradare.

In ciuda acestor lovituri dure, randamentului la imprumuturi a scazut, investitorii incercand sa evite volatilitatea burselor si a pietelor valutare repliindu-se spre piata obligatiunilor. Marti, in cadrul primei emisiuni de obligatiuni de stat efectuata dupa Brexit, randamentul pe 5 ani a atins un minim istoric.