Opt miliarde de dolari. Aceasta este suma investită în plină criză Covid-19 de fondul suveran al Arabiei Saudite în mastodonți ai economiei mondiale, de la Boeing la Facebook, o frenezie care contrastează cu măsurile inedite de austeritate din Regat, scrie AFP.

Prințul Muhammad Bin Salman din Arabia SaudităFoto: Profimedia Images

Dublul șoc al pandemiei Covid-19 și al prăbușirii prețului petrolului au determinat guvernul să tripleze taxa pe valoarea adăugată (TVA), să suspende o serie de alocații și să reducă cheltuielile, pentru a limita creșterea deficitului bugetar.

Aceste măsuri drastice pun la o încercare dură un contract social denumit "rentier" prin care, timp de decenii, regatul și-a folosit imensele venituri din petrol pentru a oferi cetățenilor subvenții generoase și un mod de viață confortabil. Și fără impozite.

Dar, recent, Public Investment Fund (PIF) a cheltuit miliarde pentru a cumpăra participațiuni în companii externe de prim rang.

"Nu vrem să irosim o criză", a ironizat guvernatorul PIF, Yassir al-Roumayyan, în aprilie, când a confirmat că fondul, în valoare de 300 de miliarde de dolari, profită de încetinirea economiei mondiale pentru a achiziționa acțiuni la prețuri reduse.

Boeing, Facebook, Total, Walt Disney, Starbucks, Marriott, Citigroup: în cursul primului trimestru din 2020, fondul a cumpărat acțiuni în valoare de 7,7 miliarde de dolari.

PIF susține de asemenea proiectul achiziției clubului britanic de fotbal Newcastle United, o tranzacție de 372 milioane de dolari, deși acordul pare dificil din cauza acuzațiilor potrivit cărora Arabia Saudită s-ar afla în spatele unei televiziuni sportive pirat.

Bani aruncați

"Companiile se bucură când văd că acțiunile lor sunt cumpărate și prețurile cresc", a afirmat Karen Young, cercetătoare la American Enterprise Institute.

Dar, într-o țară în care TVA-ul s-a triplat pentru a ajunge la 15% din iulie, "este mai important să te gândești la modul în care saudiții văd faptul că banii și economiile țării sunt cheltuiți pe piețele internaționale", estimează ea.

La Riad, comercianții se întreabă de ce aceste sume nu au fost folosite mai degrabă pentru a susține întreprinderile mici și mijlocii sufocate de pandemie.

"Un club de fotbal, megaproiecte. A arunca banii este absolut inutil în aceste vremuri de austeritate", se plânge un funcționar, care este și șofer în timpul liber, pentru a-și rotunji veniturile.

Rezervele băncii centrale au cunoscut o scădere puternică în martie și aprilie, guvernul afirmând că 40 de miliarde de dolari au fost transferați către PIF pentru finanțarea acestor achiziții.

Rezervele, care au scăzut la circa 450 de miliarde de dolari în aprilie - cel mai scăzut nivel de ani de zile - ar urma să scadă în continuare, pentru finanțarea deficitului bugetar, cred analiștii.

Marele pariu al Arabiei Saudite

Prințul moștenitor Mohammed bin Salman, mâna forte a Regatului, a transformat PIF într-o forță însărcinată cu diversificarea unei economii ultra-dependente de petrol.

Fondul afirmă că este în căutarea "activă de oportunități strategice, atât în Arabia Saudită cât și în lume, care au un puternic potențial de a genera venituri importante pe termen lung".

"PIF face pariuri mari pe unele acțiuni. Inteligente sau nu, nu vom afla decât atunci când vom privi în urmă", spune Ali Shihabi, expert saudit.

Unele dintre aceste investiții "tactice", precum cea în operatorul de vase de croazieră Carnival, care se confruntă cu mari dificultăți, sunt în linie cu obiectivul Riadului de a dezvolta sectoarele turism și divertisment, arată el.

Dar multe alte achiziții sunt "puțin susceptibile să producă un venit substanțial pe termen scurt", potrivit lui Robert Mogielnicki, cercetător la Arab Gulf States Institute din Washington.

Investiția în Facebook a stârnit îngrijorări în Statele Unite, unde foști angajați ai Twitter au fost acuzați anul trecut de spionaj în favoarea Arabiei Saudite.

"Știam deja că saudiții au agenți la Twitter pentru a spiona disidenții", afirmă Ben Freeman, director al Center for International Policy din Washington. "Va pune o companie capăt unei campanii de dezinformare conduse de unul dintre acționarii săi?".