Criza existențială a IMM-urilor. Mijlocul de aur al economiei germane, sub asediul Covid

de Dani Rockhoff     HotNews.ro
Sâmbătă, 20 martie 2021, 19:15 Economie | Finanţe


Terasa inchisa Munchen
Foto: dpa picture alliance / Alamy / Alamy / Profimedia
Gastronomi, circari, artiști, organizatori de evenimente, posesori de buticuri, librării sau articole pentru copii, furnizori, prestatori de servicii… iar lista poate continua. Acești antreprenori mai mari sau mai mici, ca și mulți alții, unii cu veche tradiție, se află în Germania în criză existențială, amenințați de lockdown-uri prelungite, de birocrația acordării sprijinului „imediat” de la stat, de imprevizibilitatea viitorului afacerilor lor. Acestea sunt acum înghițite de „liniștea” din centrele orașelor, care înseamnă și un forțat declin identitar și cultural.
  • Frica și viitorul incert
Aproape fiecare a cincea companie din Germania își vede existența amenințată de criza coronavirusului, potrivit unui recent sondaj al Institutului Ifo din München, publicat joi. 18,7% dintre respondenți au spus acest lucru în luna februarie. În noiembrie 2020, procentul acestora a fost de doar 17,6%, în timp ce în luna mai anul trecut, el se ridicase la 21,8%.

Media include și acele ramuri ale economiei care nu au fost, sau au fost doar puțin afectate de criză. Trei sectoare foarte importante sunt mai puțin vizate decât media: industrie, inginerie mecanică și construcții. În mod oarecum firesc, cele mai puține îngrijorări existențiale se află în prezent în industria farmaceutică, în care doar 0,9% dintre companii se văd amenințate.

Industria turismului, pe de altă parte, are cele mai mari temeri de existență: vorbim de 83,7% dintre companii. Nu mult mai bine arată sondajul pentru hoteluri, unde 82,3% se tem că nu vor mai continua să existe. În cazul restaurantelor și pub-urilor, cifra este de 72,3%, dintre antreprenorii care se văd confruntându-se cu un viitor incert.

Potrivit Ifo, 34,5% dintre companiile din comerțul cu amănuntul se văd în pericol, ca și 26,3%, dintre companiile din sectorul serviciilor. Despre ce se întâmplă în acest sector economic am relatat în detaliu la finele lunii trecute, în articolul „Situație dramatică a comercianților cu amănuntul din Germania, sufocați de lockdown-uri”.

„Mai ales companiile cu probleme de lichiditate se tem pentru viitorul lor”, a declarat expertul economic al Ifo, Klaus Wohlrabe. Problema „fricii existențiale” face parte din obișnuitele sondaje de afaceri pe care le face Ifo, pe economia germană. Economiștii din München intenționează să publice nouă prognoză, săptămâna viitoare.
  • Unii sub plapumă, alții fără ea
Însă nu doar cifrele documentează un fenomen și o criză economică declanșate de pandemia coronavirusului. Dacă marile corporații au o „plapumă” relativ groasă cu care să se acopere în caz de criză, unele primind chiar sprijin de stat, IMM-urile, PFA-urile, freelancerii sunt deosebit de amenințați în contextul acestei crize, în care flexibilitatea băncilor e discutabilă, iar susținerea de la guvern împovărată de birocrație.

Anularea târgurilor, interzicerea evenimentelor publice, lipsa permisiunii pentru sărbătorile de familie a făcut ca un binecunoscut furnizor german pe zona evenimente să-și piardă afacerea. Cu o lună înainte de Crăciun, firma din Köln a depus o cerere pentru așa-numitul ajutor rapid, anunțată în noiembrie. Autoritățile responsabile au întrebat de ce afacerea de catering depinde de ajutorul Corona. Decizia a urmat la sfârșitul lunii februarie, la trei luni de la depunerea cererii. Iar pentru companie a fost prea târziu. Despre valoarea ajutorului acordat, nu sunt date publice.

Însă din multiplele reportaje făcute de televiziunile germane în rândul afacerilor mici și mijlocii, puternic afectate de criza Corona, aflăm că aceste ajutoare sunt mici, până la nesemnificative, pentru susținerea pe termen mediu a acestor afaceri. 3.000, 6.000, poate 30.000 de euro în unele rare cazuri, nu sunt bani cu care să susții o afacere familială sau un IMM căruia lockdown-urile și deruta guvernului nu îi dau o perspectiva palpabilă în timp.

Când clienților nu li se permite accesul, sau ocazia desfășurării afacerii e înmormântată de Covid și interdicțiile guvernamentale, nu rămâne mult loc de manevră. Desigur că unele afaceri și mulți comercianți au reincercat să se reinventeze, oferind servicii neexplorate suficient anterior, majoritatea în online. Însă mulți dintre aceștia au rămas cu comenzi recepționate și greu de onorat, cu stocuri de marfă perisabilă sau demodată, cu clienți anxioși. Iar online-ul e, pentru unele afaceri, doar un paleativ.
  • Depresii și economii arse
Un important număr de antreprenori mijlocii din Germania și-au „ars” toate economiile, ca și asigurările de pensii, pentru a supraviețui. Însă, chiar dacă angajații sau o parte dintre ei sunt „out” sau în șomaj tehnic, chiria merge mai departe, utilitățile la fel, furnizorii își așteaptă plata, fiscul la fel.

Tragediile unor astfel de antreprenori care fac parte din coloana vertebrală a economiei Germaniei sunt de neînchipuit: de la griji existențiale, la depresii, boli sau fatale renunțări la planuri de viitor.

În acest timp, DAX-ul bursier urcă, prețurile pe piață imobiliară încep să atragă „rechinii de criză”, iar identitatea culturală pe care o întruchipează și afacerile autohtone mijlocii și mici e în disloluție, sub presiunea unei crize și a speculanților cu bani lichizi. Mijlocul de aur al economiei germane e în pericol de a se transforma într-un bronz globalist.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





5262 vizualizari

  • -5 (11 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Sâmbătă, 20 martie 2021, 19:26)

    [anonim]

  • -1 (7 voturi)    
    Pai cam asta e planul (Duminică, 21 martie 2021, 7:32)

    Alex2016 [utilizator]

    IMM-urile și micile afaceri de familie sunt baza economica a clasei de mijloc. Big Tech și marile corporații au nevoie de mase de proletari și sclavi. Cei independenți economic prin propriile forte și neinclusi în marile organizații deranjează planurile de nivelare culturala și economica. Birocrațiile statale și elitele politice mizează pe mase mari de manevra, sărace și obediente. Genul de sclavi inculți și dependenți de firimiturile căzute de la masa stăpânilor. Iar pandemia e ocazia perfecta de a elimina micii privați și întreprinzători. Dacă cumva mai scapă citiva sau își revin după ce pandemia își va epuiza energia (adică vor decide ca nu mai e cazul sa insiste cu masurile), imm - urile ramase vor lua cu verde și ecologie pună vor sucomba de tot. Viitorul suna bine
    • -2 (8 voturi)    
      Postarea ta (Duminică, 21 martie 2021, 9:01)

      Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui Alex2016

      Dovedeste inepta mentalitate de sclav care crede ca tot ce se intampla e regizat de tot felul de oculte si planuri diabolice si el nu are nici un rol. Tu te consideri a fi iluminat cu stupide "adevaruri" conspirationiste dar esti doar o minte de sclav in inchisoarea propriei stupiditati. Fii fericit!
      • 0 (6 voturi)    
        Dar ... (Duminică, 21 martie 2021, 9:50)

        Gigi Kent [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan_100

        Dar nu e nici o consipiratie, nici o oculta, nici un plan diabolic (cel putin daca esti de acord cu ele). E chiar la vedere.

        "You will own nothing and you will be happy". Mie mi se pare ca inseamna negarea proprietatii. Adica eliminarea clasei mijocii (IMM-uri, afaceri de familie etc.). Adica ce sa vezi ... exact despre ce vorbeste Alex2016.

        Nu ar strica sa te trezesti la realitate. Deocamdata tu esti sclavul comod pentru ca nici nu iti dai seama ce se intampla.
      • -1 (5 voturi)    
        well.. (Duminică, 21 martie 2021, 11:22)

        Alex2016 [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan_100

        https://www.weforum.org/agenda/2020/06/now-is-the-time-for-a-great-reset/


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by