Gastronomi, circari, artiști, organizatori de evenimente, posesori de buticuri, librării sau articole pentru copii, furnizori, prestatori de servicii… iar lista poate continua. Acești antreprenori mai mari sau mai mici, ca și mulți alții, unii cu veche tradiție, se află în Germania în criză existențială, amenințați de lockdown-uri prelungite, de birocrația acordării sprijinului „imediat” de la stat, de imprevizibilitatea viitorului afacerilor lor. Acestea sunt acum înghițite de „liniștea” din centrele orașelor, care înseamnă și un forțat declin identitar și cultural.

Terasa inchisa MunchenFoto: dpa picture alliance / Alamy / Alamy / Profimedia
  • Frica și viitorul incert

Aproape fiecare a cincea companie din Germania își vede existența amenințată de criza coronavirusului, potrivit unui recent sondaj al Institutului Ifo din München, publicat joi. 18,7% dintre respondenți au spus acest lucru în luna februarie. În noiembrie 2020, procentul acestora a fost de doar 17,6%, în timp ce în luna mai anul trecut, el se ridicase la 21,8%.

Media include și acele ramuri ale economiei care nu au fost, sau au fost doar puțin afectate de criză. Trei sectoare foarte importante sunt mai puțin vizate decât media: industrie, inginerie mecanică și construcții. În mod oarecum firesc, cele mai puține îngrijorări existențiale se află în prezent în industria farmaceutică, în care doar 0,9% dintre companii se văd amenințate.

Industria turismului, pe de altă parte, are cele mai mari temeri de existență: vorbim de 83,7% dintre companii. Nu mult mai bine arată sondajul pentru hoteluri, unde 82,3% se tem că nu vor mai continua să existe. În cazul restaurantelor și pub-urilor, cifra este de 72,3%, dintre antreprenorii care se văd confruntându-se cu un viitor incert.

Potrivit Ifo, 34,5% dintre companiile din comerțul cu amănuntul se văd în pericol, ca și 26,3%, dintre companiile din sectorul serviciilor. Despre ce se întâmplă în acest sector economic am relatat în detaliu la finele lunii trecute, în articolul „Situație dramatică a comercianților cu amănuntul din Germania, sufocați de lockdown-uri”.

„Mai ales companiile cu probleme de lichiditate se tem pentru viitorul lor”, a declarat expertul economic al Ifo, Klaus Wohlrabe. Problema „fricii existențiale” face parte din obișnuitele sondaje de afaceri pe care le face Ifo, pe economia germană. Economiștii din München intenționează să publice nouă prognoză, săptămâna viitoare.

  • Unii sub plapumă, alții fără ea

Însă nu doar cifrele documentează un fenomen și o criză economică declanșate de pandemia coronavirusului. Dacă marile corporații au o „plapumă” relativ groasă cu care să se acopere în caz de criză, unele primind chiar sprijin de stat, IMM-urile, PFA-urile, freelancerii sunt deosebit de amenințați în contextul acestei crize, în care flexibilitatea băncilor e discutabilă, iar susținerea de la guvern împovărată de birocrație.

Anularea târgurilor, interzicerea evenimentelor publice, lipsa permisiunii pentru sărbătorile de familie a făcut ca un binecunoscut furnizor german pe zona evenimente să-și piardă afacerea. Cu o lună înainte de Crăciun, firma din Köln a depus o cerere pentru așa-numitul ajutor rapid, anunțată în noiembrie. Autoritățile responsabile au întrebat de ce afacerea de catering depinde de ajutorul Corona. Decizia a urmat la sfârșitul lunii februarie, la trei luni de la depunerea cererii. Iar pentru companie a fost prea târziu. Despre valoarea ajutorului acordat, nu sunt date publice.

Însă din multiplele reportaje făcute de televiziunile germane în rândul afacerilor mici și mijlocii, puternic afectate de criza Corona, aflăm că aceste ajutoare sunt mici, până la nesemnificative, pentru susținerea pe termen mediu a acestor afaceri. 3.000, 6.000, poate 30.000 de euro în unele rare cazuri, nu sunt bani cu care să susții o afacere familială sau un IMM căruia lockdown-urile și deruta guvernului nu îi dau o perspectiva palpabilă în timp.

Când clienților nu li se permite accesul, sau ocazia desfășurării afacerii e înmormântată de Covid și interdicțiile guvernamentale, nu rămâne mult loc de manevră. Desigur că unele afaceri și mulți comercianți au reincercat să se reinventeze, oferind servicii neexplorate suficient anterior, majoritatea în online. Însă mulți dintre aceștia au rămas cu comenzi recepționate și greu de onorat, cu stocuri de marfă perisabilă sau demodată, cu clienți anxioși. Iar online-ul e, pentru unele afaceri, doar un paleativ.

  • Depresii și economii arse

Un important număr de antreprenori mijlocii din Germania și-au „ars” toate economiile, ca și asigurările de pensii, pentru a supraviețui. Însă, chiar dacă angajații sau o parte dintre ei sunt „out” sau în șomaj tehnic, chiria merge mai departe, utilitățile la fel, furnizorii își așteaptă plata, fiscul la fel.

Tragediile unor astfel de antreprenori care fac parte din coloana vertebrală a economiei Germaniei sunt de neînchipuit: de la griji existențiale, la depresii, boli sau fatale renunțări la planuri de viitor.

În acest timp, DAX-ul bursier urcă, prețurile pe piață imobiliară încep să atragă „rechinii de criză”, iar identitatea culturală pe care o întruchipează și afacerile autohtone mijlocii și mici e în disloluție, sub presiunea unei crize și a speculanților cu bani lichizi. Mijlocul de aur al economiei germane e în pericol de a se transforma într-un bronz globalist.