Cea mai recentă amnistie este pe tichetele cadou acordate terților, publicată recent în Monitorul oficial. Problema a apărut în 2019 când ANAF a decis să interpreteze diferit legislația, în condițiile în care aceasta era neclară. Chiar Ministerul Finanțelor atrăgea atunci atenția că ANAF a interpretat greșit.

Sediu ANAFFoto: Hotnews / Florin Barbuta

Încurajați de fosta șefă a Fiscului, Mirela Călugăreanu, care se lăuda cu sancțiunile, inspectorii și-au continuat treaba. Amnistia plus faptul că ANAF trebuie să dea banii înapoi înseamnă că inspectorii au pierdut timpul: adică bani pierduți, când puteau verifica locurile în care chiar se făcea evaziune.

Pur și simplu, în loc să facă controale unde trebuie, Fiscul s-a uitat la neclaritățile din legislație pentru a face “mari descoperiri”.

Anul trecut am mai avut o amnistie, cea pe diurna transportatorilor. La fel, ANAF a decis să facă propriile interpretări, deși toți consultații fiscali acuzau faptul că organele fiscale greșesc.

*În 2020 au fost controale pe diurna șoferilor (reîncadrare) și Fiscul se uita la ultimii 5 ani la transportatorii rutieri. Asta în condițiile în care până atunci unii dintre ei au mai avut controale, dar nimeni nu le-a zis că e ceva în neregulă pe partea asta. De precizat că toți transportatorii aplicau în același fel legea, deci nu era o problemă doar la câțiva.

În 2021, Camera Consultanților Fiscali spunea că autoritățile implicate sunt lipsite de transparență și confuze. Hotnews.ro a tot relatat problema, inclusiv atunci când transportatorii au ieșit în stradă.

Șeful ANAF e supărat pe amnistiile fiscale, dar recunoaște problema legislației confuze

Șeful ANAN, Lucian Heiuș, a spus că este „foarte supărat când se dau amnistii fiscale”.

„Problema este că n-ar trebui să ajungem acolo. Am putea să nu ajungem în astfel de situații atunci când legislația ar fi foarte clară, lucru care ne-ar ajuta și pe noi, ca Fisc. Ar fi benefic și pentru contribuabili”, a precizat el.

Își dorește să se ia o decizie la nivel politic să se rescrie Codul fiscal, ori să fie o regândire a acestuia și a multor mecanisme care “s-au dovedit că ne creează probleme și nouă când mergem în control și contribuabililor.

El a observat că legislația interpretată cu bună credință într-un anumit mod de către contribuabili „și venim noi, după o perioadă de timp, și poate o interpretăm tot cu bună credință, dar altfel”.

„Atunci ajungem la tot felul de situații de acest gen care de multe ori se soluționează fie în instanță, fie prin modificări legislative și care poate în final sunt corecte pentru a clarifica și a liniști. Au fost situații de acest gen la transportatori sau la tichetele cadou”, a amintit Lucian Heiuș, în cadrul unei dezbateri PwC România.

De asemenea, a precizat că de multe ori aceste facilități date au fost folosite excesiv de către unii.

“Trebuiau să se aștepte la riscurile care pot să apară prin întinderea, cumva, la maxim a posibilelor prevederi”, preciza el.

Dacă va mai fi șef ANAF după rocada de la guvernare, rămâne de văzut.

Ce va face după ce nu va mai fi șef ANAF?

„Și eu sunt consultant fiscal și probabil că după ce o să fiu dat afară de la ANAF tot acolo o să mă întorc”, menționa el.

Legislația este confuză și în momentul de față pe anumite arii, cum ar fi în ceea ce privește TVA-ul redus la panourile fotovoltaice (lucru pentru care HotNews.ro a trimis o solicitare către ANAF de ceva timp (din ianuarie), dar până acum nu am primit răspuns). Comercianții interpretează diferit legislația și, în viitor, probabil că Fiscul va profita de această problemă. Acesta este doar un exemplu. Mici “bombe” încă se află în Codul fiscal, dar consultanții fiscali nu vor să le aducă în vedere pentru a nu da idei Fiscului.