Instituțiile de credit comunică informațiile cu privire la sumele pe care le pot plăti după primirea adresei de înființare a popririi, precum și ori de câte ori sunt încasate sume în conturile deschise de debitori, doar în baza Convenției-cadru de aderare încheiată între banci și ANAF, conform legislației în vigoare, dar se pare că există o problemă.

ANAFFoto: Hotnews / Florin Barbuta

Până la data de 31 martie 2023 singura instituție de credit care a încheiat cu ANAF Convenția-cadru este Banca Comercială Română, în baza căreia comunică, zilnic, sumele ce pot fi plătite ca urmare a popririi înființate.

ANAF va elimina prevederile referitoare la Convenția-cadru, conform unui proiect de ordin al Fiscului.

Ce problemă se rezolvă

“Se impune această modificare, ținând cont de faptul că s-au constatat situații în care băncile au procedat simultan la virarea sumelor din conturile debitorilor, întrucât nu aveau cunoștință că și celelalte bănci unde debitorul avea conturi deschise au virat sumele indisponibilizate, ceea ce a condus la nemulțumiri din partea debitorilor”, spune ANAF.

Urmare acestor modificări, băncile vor fi obligate să comunice după înfiintarea popririi, precum și ori de câte ori sunt încasate sume în conturile deschise de debitori, informații cu privire la sumele pe care le pot plăti, scopul fiind acela ca pe de o parte, debitorilor să nu le fie afectate disponibilitățile bănești, iar pe de altă parte organele fiscale să nu fie puse în situația de a restitui sumele încasate în plus.

Dacă va publicat în Monitorul Oficial, intrarea în vigoare va fi 1 octombrie 2023.

De ce?

Instituțiile de credit au nevoie de timp pentru a-și adapta sistemele informatice conform noilor dispoziții legale.

De asemenea, spune Fiscul, având în vedere că s-au constatat cazuri în care pe perioada suspendării executării silite, instituțiile de credit efectuează plăți în contul 50.67.02 deschis la nivelul Trezoreriei Operative Centrale, realizându-se astfel plata unei popriri, chiar dacă aceasta este suspendată, s-a considerat necesar a se reglementa acest caz.

Astfel, în proiectul de ordin s-a prevăzut ca în cazul în care, dacă pe perioada suspendării popririi sunt recepționate sume, Trezoreria Operativă Centrală nu validează viramentul efectuat de instituția de credit, dacă în aplicația e-Popriri se constată că suspendarea popririi a fost încărcată pe platforma e-Popriri.

Sumele virate de către instituțiile de credit pe perioada suspendării executării silite prin poprire vor fi efectuate în conturile de disponibil/venituri aferente obligațiilor fiscale datorate.