Antreprenorii sunt terorizați de termenele din e-Factura și de erori. Grupurile sunt pline de oameni care prezintă situații diferite, erori diferite. Poate una dintre cele mai „amuzante” erori vine dintr-o aplicație de facturare cunoscută care a integrat e-Factura: „A fost atinsă limita maximă de apelări pe care le poate primi ANAF. Te rugăm reîncearcă mai târziu. La început e greu, sigur va fi mai bine”.

Disperarea antreprenorilor din cauza e-FacturaFoto: Ocusfocus | Dreamstime.com

Au încercat să „îndulcească” experiența negativă prin acel mesaj. Poza este virală acum pe grupurile de antreprenori și contabili.

Pe grupurile de contabili, ne referim la cei care nu au întâmpinat probleme (pentru că situația diferă de la caz la caz) se vorbește despre faptul că au facturi trimise în sistem de câteva zile, în continuare, „în prelucrare”.

Totuși, ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, dă vina pe contribuabili pentru faptul că sistemul are erori. El s-a legat de 3 situații, în condițiile în care, marți, HotNews.ro a prezentat mai multe. De atunci și până astăzi au apărut altele noi.

Au probleme chiar și contribuabilii foarte mari. Unul dintre cei mai cunoscuți operatori de telefonie mobilă a trimis o factură de câteva zeci de ori unui client. E clar că este o eroare a sistemului Ministerului Finanțelor, dar Marcel Boloș spune că apasă contribuabilii de mai multe ori. Totuși, asta nu înseamnă că acele persoane apasă de zeci de ori pe buton.

E clar o eroare a sistemului. Și ieri am prezentat cazuri de persoane care figurează că au trimis de circa 100 de ori. E doar începutul. Reamitim că atunci când era doar opțional, unii contribuabili s-au trezit cu aceeași factură de peste 3.000 de ori.

Cum se dorea aplicarea e-Factura în 2023 și ce s-a schimbat pe parcursul anului de s-a ajuns la un instrument de tortură

În prima jumătate a anului 2023 discuțiile despre implementarea e-Factura erau diferite. Sistemul era gândit diferit, adică mai normal, nu cu platforme diferite ca acum.

Una dintre ultimele întâlniri pe temă a fost chiar cu puțin timp înainte de venirea lui Macel Boloș, după rocadă, la Ministerul Finanțelor.

La acele discuții au participat cei de la CNIF (Centrul Național de Informații Financiare) și de la ANAF.

Concluzia la acel moment a fost: un sistem care să funcționeze cu totul din Spațiul Privat aVirtual (SPV). Practic, intrai în SPV, aveai acolo butonul de e-Factura și o completai, emiteai și trimiteai direct acolo. Era ca o platformă clasică de facturare.

De asemenea, prevedea multe câmpuri precompletate deja, ca să nu mai piardă timp contribuabilii.

Adică nu ca astăzi când trebuie să intri pe site la Ministerul Finanțelor, să completezi totul de la zero, să mai generezi XML-uri, PDF-uri, să depui apoi pe o altă platformă, ca a Ministerului Finanțelor. Nu mai treceai prin atâția pași. Totul era direct acolo.

În partea a doua a anului a venit o mare schimbare în interiorul Ministerului Finanțelor. Dintr-un motiv necunoscut de mulți, s-a decis folosirea STS la crearea acestui sistem complicat pe care îl avem astăzi, care face viața antreprenorilor un calvar. Prin urmare, au renunțat la ideea inițială și s-au apucat de făcut ceva nou: sistemul de astăzi plin de erori (despre care Boloș spune că sunt generate de contribuabili).

E ca în viață, dacă unul îți zice că greșești, e posibil ca el să fie cel care greșește, dar dacă îți zic mai mulți, atunci poate ar trebui să-i asculți.

Ministerul Finanțelor și ANAF ar trebui să fie parteneri cu mediul de afaceri onest care vrea să se conformeze. Nu să înceapă un război.

Contribuabilii foarte mici nu înțeleg de ce li s-a pus asta pe cap

Întâmplare reală: aseară eram la sală, iar un domn care îmi cerea ajutorul cu privire la poziția corpului la anumite exerciții pentru a nu se accidenta voia să-mi arate un program de antrenament pe care l-a găsit pe internet.

Când a deschis telefonul, în browser era un soi de ghid e-Factura, altul decât cel al Ministerului Finanțelor. L-am întrebat dacă s-a apucat să trimită în sistem. A zis că nu: “Am înteles că am nevoie de o semnătura pentru Spațiul Privat Public (Spațiul Privat Virtual a vrut să spună), dar nu am bani pentru asta și nici nu stiu cum. Nu mă descurc”.

A continuat: „Eu sunt angajat la o firmă, dar mi-am făcut la finalul anului trecut un PFA că vreau să încerc ceva. Anul ăsta încep activitatea, iar acum văd ca aștia au băgat asta. Nu înțeleg de ce”.

Am mai vorbit una-alta pe temă, iar apoi mi-a spus că a reușit să găsească un contabil care îi cere 5 lei/factură și scapă de chinul cu înregistrarea în SPV și folosirea e-Factura.

Se aplică chiar și pentru contribuabilii foarte mici. Întrebarea este: de ce nu a făcut Ministerul Finantelor etapizat pe categorii de contribuabili această obligatie, e greu de înteles.

Sistemul e-Factura B2B e doar în 4 țări, în afară de noi, dar nu au haosul ăsta.

În Franța e obligatoriu pentru companiile mari din iulie 2024, contribuabilii mijlocii au obligația din 2025, iar cei mici din 2026.

Dacă ne uităm la Italia, după 3 ani în care au introdus în din ce în ce mai multe tipuri de contribuabili, în final l-au generalizat B2B și B2C.

Cu cine se luptă Ministerul Finanțelor: cu contribuabilii onești sau cu evazioniștii?

Când asculți declarațiile oficiale, Statul vrea să se lupte cu evazioniștii. În acest caz, putem considera că în momentul de față contribuabilii onești sunt victime colaterale.

De neînțeles de ce Marcel Bolos jigneste contribuabilii care îi plătesc salariul spunând că ei fac greșeli și tot de neînteles este de ce Statul a pornit lupta cu cei care se conformează în loc de evazioniști.

Pur și simplu acest sistemul trebuie modificat, făcut cât mai simplu, adică așa cum s-a intenționat în prima jumătate a anului 2023, nu ciudățenia care a apărut ulterior.

Dacă acești contribuabili încearcă să se conformeze, înseamnă că nu au de gând să facă evaziune. Deci Ministerul Finanțelor trebuie să vină în ajutorul lor.

Este al doilea ministru consecutiv care vede diferit contribuabilii, după Adrian Câciu și scandalul "babuini antreprenori".

Ministrul Finanțelor este un apărător al actualului sistem e-Factura. Contribuabilii corecti sunt cei care suferă acum, iar problema pare că va continua să fie ignorată.

Pare că e-Factura nu a fost testat suficient, altfel nu ar fi atât de multe erori

Ce faci când creezi un program? Îl bagi în teste alfa, beta.

Vezi ce erori, ce probleme sunt și le rezolvi. Începi cu contribuabilii mari și apoi cobori, așa cum s-a întâmplat cu casele de marcat.

*Apropo de case de marcat, datele sunt stocate de Ministerul Finanțelor, dar nu există un soft de analiză. E doar colectare de date.

Să faci o conferință pe 30 decembrie (sâmbătă, înainte de Anul nou, când oamenii erau liberi) în care să anunți că ai reușit să finalizezi sistemul și că vrei să-i anunți pe contribuabili că peste 2 zile trebuie să se conformeze, asta arată respectul față de ei.

Dacă problemele vor continua după 1 aprilie și, să spunem, peste 20-30% din contribuabilii onești întârzie cu raportarea (din motive ce țin de erori), vor fi amendați toți? Nu e considerată o problemă? Dacă scopul este legat de venituri la buget din amenzi legate de întârzieri, atunci politica fiscală e proastă, îndreptată împotriva contribuabililor onești.

Sursă foto: Dreamstime.com