Modificările fiscale introduse în 2023 și se aplică din acest an au fost făcute pe genunchi, susține Dan Schwartz, managing partner RSM.

TaxareFoto: Mellimage | Dreamstime.com

„E vorba despre acei genunchi care sunt capabili să susțină astfel de inepții. Sunt inepții politice, inepții profesionale. Atunci când vorbim despre impozitul minim (pentru marile companii n.r.) se poate scrie o lucrare de doctorat despre cât de multe erori profesionale sunt cuprinse”, a spus el, în cadrul TaxEU Forum.

Potrivit acestuia, “s-ar putea ca impozitul minim să fie o etapă intermediară în introducerea impozitării progresive pentru companii”.

„El, de fapt, impozitează suplimentar pe cei peste un anumit nivel de profitabilitate. Ce ne facem atunci când se aplică unei companii cu pierdere? Cum impozitezi profitul care nu există. Este clar impozit pe cifra de afaceri. L-au numit impozit pe profit pentru că s-au uitat pe jurisprudența Comisiei Europene. Pe legislația TVA nu este permisă o a doua taxă indirectă pe cifra de afaceri. Singura taxă permisă este TVA. L-au numit impozit pe profit ca să spună că este impozitare directă, când ea de fapt este o impozitare care nu există în niciun manual. E clar că cel care a făcut chestia asta nu a studiat niciodată nimic”, a explicat Schwartz.

Avocatul Gabriel Biriș spune că impozitul minim închide România pentru investiții.

„Niciun executiv sănătos la cap nu va investi într-o țară în care trebuie să plătească impozite înainte să facă profit. S-a mers prea departe. Trebuie văzut care este sursa acestei invenții. Multe dintre modificările astea, în special impozitul minim (pe cifra de afaceri pentru marile companii n.r.) au fost făcute inclusiv contrar experților tehnici din interiorul Ministerului. A fost decizie exclusiv politică. Au trecut peste toți, peste tot ce înseamnă profesionalism și bun simț”, a afirmat Biriș.

Potrivit acestuia, nu de la partea tehnică (din Ministerul Finanțelor) este problema, „ci de la modul cum se formează decizia politică pe baza unor experți care nici măcar nu au răspundere”.

Printre măsurile care au apărut de la 1 ianuarie 2024 se află un impozit de 1% pe cifra de afaceri la companiile mari (cu cifra de afaceri de peste 50 milioane euro), dacă impozitul pe profit de 16% este prea mic.

Practic s-a intros o formulă din care se scad diverse lucruri, precum investițiile, ori accizele.

Sunt exceptate companiile care desfășoară exclusiv activități de distribuție/furnizare/transport de energie electrică și gaze naturale și care sunt reglementați/licențiați de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei.

În cazul băncilor s-a adăugat un impozit suplimentar (pe lângă cel pe profit) de:

  • 2%, pentru perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2025 inclusiv;
  • 1%, începând cu data de 1 ianuarie 2026.

De asemenea, s-a introdus un impozit suplimentar de 0,5% și pentru companiile de petrol și gaze cu o cifră de afaceri de peste 50 milioane euro.

Practic, pe lângă impozitul pe profit să se aplice și acest nou impozit.

Sursă foto: Dreamstime.com