Autoritatea pentru Conduită Financiară (FCA) din Marea Britanie a anunțat joi că 9 persoane au fost trimise în judecată pentru promovarea pe Instagram a unor scheme de investiții neautorizate, o acțiune în premieră împotriva unor așa-ziși „finfluenceri”, relatează Reuters.

Autoritatea pentru Conduita Financiara din Marea BritanieFoto: Jonathan Goldberg / Alamy / Profimedia Images

FCA afirmă că între mai 2018 și aprilie 2021 Emmanuel Nwanze, în vârstă de 30 de ani, și Holly Thompson, 33 de ani, au oferit pe Instagram sfaturi despre cumpărarea și vânzarea de contracte pentru diferență (CFD), instrumente de investiții financiare cu risc ridicat.

Potrivit autorității britanice de reglementare, cei doi i-au pe alți 7 „finfluenceri”, cu vârste între 25 și 37 de ani, să promoveze contul de Instagram pe care erau oferite aceste sfaturi.

Cei 7 au împreună în jur de 4,5 milioane de urmăritori.

Aceștia și Thompson au fost puși sub acuzare pentru emiterea neautorizată de promoții financiare, o infracțiune pedepsibilă cu amendă și până la doi ani de închisoare.

Nwanze a fost pus sub acuzare și pentru conducerea unei scheme de investiții neautorizate, o infracțiune pentru care este prevăzută aceeași pedeapsă.

Procesul urmează să înceapă pe 13 iunie la Londra.

FCA a cerut oricăror persoane care au fost prejudiciate de schemă să reclame situația la birourile locale de protecția consumatorului.

Tot mai multe țări iau măsuri de reglementare a „influencerilor”

Mutarea vine în contextul unui trend mai larg în Europa de a reglementa activitățile cu scop lucrativ, dar și de altă natură, ale influencerilor pe rețelele de socializare.

Miniştrii culturii din statele UE au cerut chiar săptămâna aceasta la o reuniune a Consiliului UE de marți măsuri pentru încurajarea unui comportament responsabil în rândul „influencerilor” activi pe reţelele de socializare şi dezvoltarea unor organisme sau mecanisme de reglementare a activităţilor lor.

La începutul acestui an Italia a aprobat noi reguli stricte pentru a îmbunătăți transparența privind postările influencerilor care au milioane de urmăritori pe platformele social media. Orice conținut care conține mesaje publicitare va trebui etichetat ca atare în mod clar pentru a putea fi identificat cu ușurință, vedetele riscând în caz contrar amenzi de până la 600.000 de euro.

Noile reguli stabilite de AGCOM, autoritatea italiană de reglementare a concurenței în audiovizual, se aplică influencerilor care postează în limba italiană și care lucrează cu branduri italiene, dacă au peste un milion de urmăritori pe rețelele de socializare.

După ce a supus subiectul dezbaterii publice, Franța a adoptat anul trecut o lege care interzice influencerilor să promoveze produse precum cele din tutun, de asemenea cu scopul de a asigura o transparență mai mare în ceea ce privește conținutul plătit.