Finantele au publicat in Monitorul Oficial OMFP nr. 2604/2011, prin care se adopta procedura efectiva de scutire la plata a penalitatilor de intarziere si a eventualelor majorari existente in perioada trecuta, pentru plata debitelor principale si a dobanzilor de intarziere restante la data de 31.08.2011.

Astfel, documentul prevede ca daca plata sau compensarea se efectueaza pana la 31.12.2011 penalitatile si 50% din majorarile de intarziere se anuleaza. In mod similar daca suma debitului si dobanzii de intarziere se achita pana la 30.06.2012, suma scutita la plata este jumatate din suma determinata mai sus.

Vezi cine acorda facilitatile la plata, ce obligatii are autoritatea fiscala si ce trebuie sa faca un contribuabil pentru a putea beneficia de Ordinul MFP.

  • Cine acorda facilitatile la plata ?

In functie de structura obligatiei bugetare, sunt organe competente de acordare urmatoarele autoritati:

a) ANAF impreuna cu unitatile din subordine;

b) Autoritatea Nationala a Vamilor;

c) Directii de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice, ce au trimis la ANAF debite de recuperat de la contribuabil, in cazul unor situatii punctuale.

Adrian Benta de la compania Bentaconsult, explica pentru HotNews detaliile acestui Ordin:

Ordinul defineste mai exact ce se intelege prin obligatii fiscale principale existente la data de 31.08.2011, astfel:

(1) - obligatii fiscale individualizate prin declaratii depuse de contribuabil pana la data de 31.08.2011 sau decizii de impunere emise pana la data de 31.08.2011;

(2) - obligatii fiscale individualizate in inscrisuri emise de directii de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice, comunicate pana la 31.08.2011.

Majorarile de intarziere sunt cele generate pentru perioada 01.01.2006 - 30.06.2010.

Astfel nu intra in sfera posibilelor scutiri de penalitati, debitele referitoare la perioade anterioare lunii august 2011, pentru care s-au depus declaratii cu intarziere si debitele stabilite suplimentar prin masuri de control finalizate dupa 31.08.2011.

Ordinul mai stabileste expres faptul ca de facilitatea amintita nu se poate beneficia daca plata obligatiilor bugetare se face ca urmare a unei popriri sau ca urmare a valorificarii bunurilor sechestrate.

  • Ce obligatii are autoritatea fiscala conform procedurii ?

Pana pe data de 15 Octombrie 2011, autoritatea fiscala verifica conform evidentelor fiscale si notifica contribuabilii ce s-ar incadra in conditiile din ordonanta. Contribuabilii interesati ce nu au fost notificati se pot adresa autoritatilor competente pentru clarificarea situatiei. Autoritatea fiscala are obligatia, la solicitarea contribuabilului, sa clarifice eventuale neconcordante intre evidenta fiscala si evidenta contribuabilului.

  • Ce poate face contribuabilul ?

Contribuabilul interesat de obtinerea facilitatii, poate depune o cerere prin care solicita o situatie a obligatiilor de plata exigibile, ce urmeaza a fi stinse si beneficiaza de facilitate.

In termen de 5 zile de la data depunerii cererii, organul de administare a creantei, comunica contribuabilului situatia solicitata si intocmeste un borderou provizoriu de scadere din evidenta fiscala a posibilelor debite ce se incadreaza in facilitate.

Daca in termen de 10 zile de la comunicarea situatiei, se sting prin plata sau compensare obligatiile principale si dobanzile, organul de administare valideaza borderoul de scadere a debitelor.

In termen de 3 zile de la data stingerii obligatiilor, organul de administare va emite o noua decizie privind calculul de accesorii (observam ca de la data comunicarii situatiei si pana la data platii au trecut aproximativ 15 zile, situatie ce genereaza dobanzi), dupa plata acestor diferente, organul de adminstrare emite, dupa caz:

a) decizia de anulare a penalitatilor si anulare a 50% din eventualele majorari de intarziere, cand procedura se realizeaza in 2011;

b) decizia de anulare a jumatate din sumele de la a) daca procedura se efectueaza in 2012, cu plati pana la 30.06.2012.

Deciziile se intocmesc in doua exemplare, unul pentru organul de administrare iar unul se comunica contribuabilului.

  • Ce se intampla daca nu se efectueaza platile in termen de 10 zile, de la comunicarea situatiei?

Daca nu se efectueaza platile in termen de 10 zile, atunci se anuleaza borderoul provizoriu de scadere si se repune situatia initiala, in fisa pe contribuabil se vor reflecta in continuare debitele si accesoriile calculate.

Contribuabilul poate relua procedura prin depunerea unei noi cereri ori de cate ori apreciaza ca poate beneficia de facilitatea stabilita de ordonanta.

  • Ce se intampla daca un contribuabil plateste toate obligatiile restante fara sa depuna cererea ? (nu aplica procedura)

Prin toate obligatiile intelegem inclusiv plata penalitatilor de intarziere si a majorarilor ce puteau fi scutite la plata. Acest contribuabil are dreptul sa solicite aplicarea facilitatii, prin depunerea unei cereri. In acest caz, se poate solicita restituirea sumelor ce sunt obiectul anularii la plata.