Redactia HotNews a initiat un demers jurnalistic, solicitand celor mai valorosi economisti sa isi expuna opiniile legate de viitorul zonei Euro si al Uniunii Europene. Astazi, publicam raspunsul profesorului Daniel Daianu. "Ceea ce s-a convenit ieri la sedinta ministrilor de finante este neconvingator. Germania subestimeaza pericolele in momentul de fata. Poate ca mizeaza pe aranjamente radical schimbate pana la intalnirea la nivel inalt din 9 decembrie. Dar daca nu vor fi acestea posibile - mai ales ca intelegeri numai intre cateva tari nu sunt suficiente - ce se va intampla?", se intreaba fostul ministru de finante.

Daniel DaianuFoto: Agerpres
  •  Am avea prabusiri bancare, falimente in serie, chiar daca moneda unica nu ar fi scoasa din circulatie

Criza de incredere este tot mai mare si abordarile diferite ale liderilor europeni alimenteaza temerile. Nici FMI nu are de unde sa obtina resursele necesare pentru a sprijini Italia. Numai daca BCE ar imprumuta FMI. Pietele se gripeaza tot mai mult, recesiunea este iminenta in Europa si putem atinge pragul cand orice interventie ar fi prea tarzie: to little and too late. Am avea prabusiri bancare, falimente in serie in economii europene, fragmentarea zonei euro, chiar daca moneda unica nu ar fi scoasa din circulatie.

Eu inteleg rationamentul Berlin-ului, de a pune presiune pe tarile care au nevoie de corectii, dar ma tem ca este prea unilateral si trece cu vederea o dinamica a cercurilor vicioase, inclusiv politici de austeritate ce pot avea efecte perverse. Eu as lasa BCE sa intervina pentru a pune limita la randamentele obligatiunilor suverane cerand, totodata, tarilor din zona euro ca pana la un anume moment sa accepte modificari de reguli si constitutionale, reforme structurale, care sa disciplineze executii bugetare. Deci, interventia BCE are sens ca instrument de urgenta, fie direct, fie indirect (prin alimentarea EFSF) cu anumite conditionari.

  • Aceasta criza a demonstrat ca deficitele externe, intre tarile membre ale UM, conteaza

EFSF (alimentat de BCE) ar putea sa garanteze si achizitii de obligatiuni suverane de catre banci astfel ca creditarea sa nu se prabuseasca in Europa. Fundamental, trebuie sa se modifice design-ul UM prin crearea unei trezorerii comune, a unei integrari fiscale de adancime, care, deci, nu se poate rezuma la reguli privind deficitele bugetare. Fiindca, aceasta criza a demonstrat ca deficitele externe, intre tarile membre ale UM, conteaza, iar aceste deficite includ dezechilibre intre sectoarele neguvernamentale. Pe termen mai lung, ramane marea problema a clivajului intre Nord si Sud, a diferentelor mari de competitivitate. UM nu este o arie monetara optima si convergenta, daca nu are loc, intr-un fel sau altul va implica transferuri fiscale repetate intre regiuni. Daca acestea nu pot avea loc in mod institutionalizat, tensiunile vor reapare ca si tendinte de fragmentare.

CE ar trebui sa reduca si dobanda sub 1% intrucat nu inflatia este pericolul iminent, ci prabusirea sistemului financiar european. Apare si o incongruenta de conduita flagranta. Bundesbank a cumparat bund-urile nevandute la un anume randament, adica ceea ce pare ca se refuza BCE cu obstinatie.

Citeste si Cum sa fie evitat un dezastru financiar sau De ce criza in zona euro va continua