Mai intai cateva consideratii de principiu. Germania are limita de deficit inca din 1949 fixata prin Constitutie. SUA il au si ele de prin 1985. Franta il avea si ea de pe la 1958. Cu toate acestea, cand tara, poporul au cerut, ele nu au mai fost respectate. Pe urma, mai trebuie spus ca daca ai un Lamborghini in curte, poti cheltui in plus cu pana 10-20% din valoarea lui (crescandu-ti astfel deficitul) pentru ca, la o adica, ai ce sa vinzi si sa iti echilibrezi bugetul. Important nu e deficitul in sine ci cum investesti banii pe care ii cheltuiesti. Trei, echilibrul acesta bugetar nu e o garantie ca iti va fi bine. Spania si Irlanda- nu ca a zis-o TB la o saptamana dupa Stiglitz- erau pe excedent si au fost loviti de criza mai abitir decat altii cu deficite bugetare consistente, scrie Dan Popa pe blogul Hymerion.ro

Cateva studii mai arata ca in tarile cu un sistem de taxare nepotrivit, in care munca nu e defel incurajata, poti sa inscrii regula de aur la fiecare paragraf din Constitutie, ca aceasta regula va ramane tot ineficienta. Cele mai mari parti din deficitul bugetar provin din cheltuielile administratiei locale.

In SUA, regula de aur a fost inscrisa in bugetele unor state si in cel federal ca amendament la echilibrul bugetar. A luat forma legii Gramm-Rudman-Hollings (1985) si apoi (in 1987) al Budget and Emergency Deficit Control Reaffirmation Act. Cele doua legi prevedeau ca in cazul in care cheltuielile erau depasite, intra in vigoare un mecanism automat prin care surplusul era taiat. Procedura nu a produs rezultatele scontate, prevederile lor fiind înlocuite prin Budget Enforcement Act (1990). Ei au dat, ei au incalcat, fie numele lor binecuvantat, vorba lui Iov.

Germania. Articolul 110 din Constitutia germana din 1949 spune că veniturile şi cheltuielile trebuie să fie echilibrate. Sectiunea 115 adaugă faptul că veniturile din împrumuturi nu trebuie să depăşească valoarea creditelor pentru investiţii în buget şi nu se poate face o exceptie de la aceasta regula. Cu toate acestea, din 1970 incoace, Germania a renuntat tacit sa o mai aplice. Potrivit OECD, in 2009 Germania a adoptat o noua regula bugetara care limita deficitul structural la 0,35% din PIB. Nici ea nu a putut fi respectata.

Austria isi poate modifica Constitutia doar prin referendum. Din 1974, bugetul lor nu a mai inregistrat surplus (OECD, 2011). Drept e ca austriecii sunt printre cei care cheltuie masiv in zona sociala.

Belgia. Ministrul lor de Finante nu considera potrivita pentru economia belgiana aplicarea acestei reguli de aur. Nu in acest moment.

Spania. A adoptat regula de aur in Constitutie, chiar daca inainte de criza tara era pe excedent bugetar, la fel ca in cazul Irlandei. Ceea ce arata ca nu deficitul este in mod necesar si suficient cauza crizei prin care tara a trecut.

Franta. Constitutia lor din 1958 prevedea o asemenea regula de aur care era insa formulata suficient de confuz ca sa nu fie respectata. Acum probabil ca va fi mult mai riguros formulata.

Italia. Experienta italieneasca o gasiti aici. Dezamagitoare din unele puncte de vedere, dar asta este…

Portugalia. A cunoscut de-a lungul vremii deficite mult mai mari decat media ultimilor ani, care urcau si la 14%. Nu s-a lovit de crize datorate acestui fapt.

Concluzii. Poti trece in Constitutie (unii au trecut de zeci de ani) limita deficitului bugetar- asta nu inseamna ca o vei si respecta. In tarile cu un sistem de taxare cum este cel al Romaniei, este irelevant sa bagi in Constitutie nivelul maxim al deficitului- se vor gasi cai prin care nu se va respecta neam aceasta prevedere. E bine sa fii moderat, dar asta nu te face mai destept si nici mai eficient. Problema nu este cifra deficitului in sine ci cat de finantabil este. Daca eu am in beci un Picasso si castig 1000 de lei pe luna, pot sa-mi cresc deficitul fara a fi in pericol cu pana la 30-40% din valoarea Picasso-ului. La o adica il vand (privatizez-cum ar spune Statele) si ma scot.

Unii vor castiga iar altii vor pierde prin limitarea deficitului, pentru ca vor avea o presiune mare pe cresterea economica. Insistenta cu care se merge in directia inscrierii in Constitutie a nivelului maxim al deficitului arata imposibilitatea actualilor lideri de a gasi solutii reale in fata crizei.

Discutiile se pot adanci. Sursele folosite pentru acest text il reprezinta studiile OECD pe fiecare tara in parte citata- ed.2011), Banca Mondiala, researchurile FMI si altele.

Citeste si comenteaza pe blogul Hymerion.ro