GRAFIC Evolutia retragerilor din banci in timpul crizei. Circa 17-18 mld RON sunt bani cash la populatie, in afara sistemului bancar

de Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 21 decembrie 2011, 9:20 Economie | Finanţe & Bănci


In iulie 2011, romanii au retras din banci circa 600 de milioane de lei din depozitele la vedere in lei, peste 55 de milioane de lei din conturile in euro si alte noua milioane de lei in alte valute. In primele luni din an, depozitele respective scadeau cu alte cateva sute de milioane de euro (echivalent lei). Daca tragem linie si scadem, fata de momentul ianuarie 2009, in septembrie 2011 depozitele la vedere in lei ale populatiei  erau cu peste 10 miliarde mai mici. "De la sfarsitul lui 2010 pana acum, bancile au pierdut depozite de 1,2 miliarde de euro", spune si Nicolae Cinteza, Directorul Directiei de supraveghere din BNR. Banii retrasi au fost apoi depusi la alte banci sau tinuti la saltea. Sursa datelor: BNR

Potrivit unor apropiati ai BNR, in momentul acesta sunt circa 17-18 mld RON la nivelul populatiei bani cash. Cea mai mare crestere a banilor aflati in afara sistemului bancar a venit in timpul crizei. O dovada a faptului ca exista lichiditati, care insa circula greu, este volumul de vanzari cu ocazia Black Friday.  Promotiile reusesc sa ii faca pe romani sa scoata banii de la ciorap ..si cam atat






Din graficul de mai sus tragem usor concluzia ca economisirea, atata cata e, se face preponderent in lei, ceea ce e bine.  Economiile in valuta straina sunt facute si pentru detineri privind avansuri la credite sau reflecta doar preferinta de a economisi intr-o moneda mai sigura decat leul.  Depozitele overnight sunt preponderent cele la vedere, care permit utilizarea in orice minut, spre deosebire de cele la termen, care presupun pastrarea lor in banci pentru o perioada minima de timp.

Daca ne uitam la depozite pe termen mai lung, avem graficul de mai jos, care nu are foarte multe lucruri de interpretat.




Criza a insemnat  "consumul" depozitelor bancare, pe fondul taierii veniturilor populatiei si a dificultatilor financiare. O parte- mica din fericire- si-au retras banii si pe fondul temerii caderii unor banci. Acest lucru nu se va intampla si trebuie sa spunem asta- BNR are toate parghiile necesare pentru a evita prabusiri apocaliptice. Dar viteza retragerii depozitelor este sub media altor State. In alte tari din UE care nu au adoptat euro, depozitele au scazut cu o dinamica mai mare decat la noi. E un plus pentru Romania.

Sa mergem acum mai departe. In afara cetatenilor romani onesti si cu drept de vot, in Romania mai constituie depozite si nerezidentii, dar si administratia publica. In cazul nerezidentilor, o sa observati cele cateva episoade de retrageri ale depozitelor. Ele corespund momentelor - cheie in criza Greciei si cea a datoriilor suverane. Grafic, stam asa:




Mai apoi, avem asa cum spuneam inainte, depozitele administratiei publice. Am adunat intr-un singur grafic depozitele administratiei locale si centrale. Iata ce-a iesit:



  
Totalul creantelor Administratiei publice a crescut la 33,6 la suta ca pondere in produsul intern brut, la sfarsitul trimestrului II din acest an, de la 31,2 la suta, cat era in perioada similara din 2010, potrivit datelor Bancii Nationale a Romaniei.

Aceasta crestere s-a realizat, in principal, ca urmare a majorarii depozitelor administratiei publice, pana la un nivel de 7,4 la suta ca pondere in PIB (in crestere cu 1,7 puncte procentuale), si al actiunilor si altor participatii ale statului, care au crescut cu 0,8 puncte procentuale, pana la 18,3 la suta din PIB. Creantele comerciale au oscilat in jurul a 8 la suta din PIB.

Ponderea angajamentelor Administratiei publice in PIB s-a majorat la 40,6 la suta, in trimestrul al doilea din 2011, comparativ cu trimestrul II din 2010, cand reprezentau 36,4 la suta. Cresterea s-a datorat emiterii de noi titluri in lei si in valuta atat pe termen scurt, cat si pe termen lung, precum si atragerii de noi imprumuturi.

Datoriile comerciale ale Administratiei publice, exprimate ca pondere in produsul intern brut, s-au diminuat la 5,2 la suta la finele trimestrului II 2011, fata de 6,3 la suta la finele trimestrului II din 2010.

Necesarul net de finantare a Administratiei centrale s-a diminuat, ajungand la 0,9 la suta din PIB, fata de 2,1% in trimestrul II de anul trecut.

Daca revenim la segmentul populatiei si ne uitam la evolutia depozitelor la termen, vom vedea ca retragerile din depozitele la vedere (euro si lei plus alte valute) se regasesc in parte in depozitele la termen. Am spus in parte.
 

De la inceputul anului, romanii au reusit sa economiseasca in depozite bancare aproape 6 mld. de lei, mai mult de trei sferturi din aceasta suma fiind constituita in lei.

La sfarsitul trimestrului trei, depozitele la termen ale populatiei valorau 89,5 mld. de lei, in crestere cu 5,95 mld. lei fata de nivelul inregistrat in decembrie 2010.

In bancile din Bucuresti erau constituite depozite la termen in valoare de 32,6 mld. de lei, adica aproximativ 36% din suma totala a economiilor.

Pe de alta parte, locuitorii Capitalei sunt responsabili si pentru o treime din cresterea valorii depozitelor pe parcursul acesui an. Potrivit datelor BNR, economiile depuse in bancile din Bucuresti au sporit cu 1,9 mld. de lei.

In primele noua luni ale anului, cei mai economi romani s-au dovedit a fi, dupa bucuresteni, cei din Cluj, subsidiarele bancilor din acest judet imbogatindu-si depozitele cu 357 mil. lei.

Constantenii au economisit in depozitele la termen 237,2 mil. lei, plasandu-se astfel pe locul II in clasamentul cresterii economiilor.
Locul III este ocupat de persoanele care locuiesc in jud. Arges, institutiile de credit sporindu-si depozitele cu 210 milioane de lei.
In majoritatea cazurilor, depozitele la termen ale romanilor au crescut pe seama sporirii celor in moneda nationala.
Cu toate acestea, in Giurgiu, Arad si Timis, populatia a preferat sa economiseasca mai mult in valuta.
Pe scurt, in Romania nu au existat episoade de panica in ultimii ani. Oricum, retragerile au fost incomparabile cu cele care au provocat aducerea cu avionul de la Londra, pe timp de noapte, a unor sume de bani cash care sa fie depusi la vedere in sediile unor banci pentru a nu genera reactii nedorite. O banca de top stie cum era pe-atunci...










Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





7114 vizualizari

  • +11 (13 voturi)    
    FOARTE FRUMOS, FOARTE TEHNIC, FOARTE CLAR (Miercuri, 21 decembrie 2011, 9:51)

    pointless man [utilizator]

    Ce ne facem insa cu onor statul care impoziteaza veniturile din dobinzi ? Intr-o societate normala si fara criza ar fi o masura fireasca. Dar asa ? Ce sa mai spunem ca la anumite tipuri de depozite nu se multumeste cu retinerea la sursa ci obliga banca sa-ti calculeze si sa tipareasca formularul aferent pe care il primesti prin posta si cu care te deplasezi dumneata la fisc. Acolo alte hirtii plus plata in numerar. Au fost momente in care suma platita (2 LEI !!!) depasea cu mult valoarea hirtoagelor plus a timpului pierdut de functionari. Ca al tau nu se pune la teroristii bolsevici.

    Sa ne reamintim vorbele lui Lenin: "Vom zdrobi burghezia intre pietrele de moara ale taxelor si inflatiei." Inflatia a mai trecut, persecutia prin taxe imbecile a ramas. Trageti singuri concluzia din ce soi de indivizi este alcatuit Ministerul de Finante. Si mai vorbim de "criza" ?
    • +5 (7 voturi)    
      excelent comentariul (Miercuri, 21 decembrie 2011, 10:20)

      nenea [anonim] i-a raspuns lui pointless man

      subscriu
      PS. banii nu sunt retrasi din banci pentru ca s-a intrat in panica. sunt retrasi pentru ca oamenii au nevoie de ei. atat la privat, cat si la stat salariile au ramas cel putin constante...
      • +3 (5 voturi)    
        MULTZAM ! (Miercuri, 21 decembrie 2011, 10:28)

        pointless man [utilizator] i-a raspuns lui nenea

        Da un vot, ceva acolo, ca acusi vin postacii naimiti si ma ingroapa.
        • 0 (0 voturi)    
          Stai relax (Joi, 22 decembrie 2011, 13:00)

          flavian [utilizator] i-a raspuns lui pointless man

          Ca aici nu-i vorba de politica. Ci de simpla matematica. Onor statul nu stie altceva decat sa-si taie singur craca jumulind oamenii pana la refuz. Iti dau si eu un citat pe tema asta:

          "Să fii guvernat înseamnă să fii ţinut în beznă, inspectat, spionat, condus, legiferat, numerotat, înrolat, îndoctrinat, să ţi să ţină predici, controlat, estimat, evaluat, cenzurat, condamnat de creaturi care nu au nici dreptul, nici înţelepciunea şi nici virtutea de a o face ... să fii guvernat înseamnă că la fiecare tranzacţie, la fiecare operaţie să fii notat, înregistrat, taxat, ştampilat, măsurat, licenţiat, autorizat, admonestat, interzis, corectat, pedepsit.. Asta înseamnă să fii guvernat"

          Cat priveste bancile.. dormi linistit, FNI veghiaza pentru tine.. pardon.. BNR. Sau FGDB. Sau cine mai promite in ziua de azi ca poate sa acoperi pagube de miliarde, in ciuda faptului ca la FNI a durat 10 ani sa despagubeasca o suta amarata de milioane. Dar nah, ei au "parghii" si bancile nu mai pica in ziua de azi.. decat Lehman.. si DSB.. si in curand alea grecesti gen Alpha.. sau alea italiene gen Uni.. si alea austriece gen Volksbank.. sau...
    • -2 (2 voturi)    
      este problema bancii.. (Miercuri, 21 decembrie 2011, 11:14)

      hash [anonim] i-a raspuns lui pointless man

      unde ai acel "anumit tip de depozit".

      In cel mai rau caz poti trimite formularul prin posta, cu confirmare de primire.

      Este problema dvs. ca ingrosati randul la agentiile fiscale, din moment ce statul va ofera alternative la acest mod direct de a interactiona cu functionarul.

      Mie mi se pare ca lucrurile merg din ce in ce mai bine - declaratii electronice, e-banking, registru electronic al salariatilor - au fost cateva sincope insa lucrurile progreseaza.

      Banii au fost retrasi din banci exact pe motiv de panica, altfel ar fi trebuit sa apara in economie - doar nu si-au cumparat chifle cu 1 mld euro?!

      Inca mai trebuie ceva, si anume aplicarea unui impozit pe tranzactiile financiare - a.k.a. "bursa" (volatilitatea pietelor dauneaza economiei, dar asta e alta discutie).
      • 0 (2 voturi)    
        MA SCUZATI DAR E CLAR CA NU STITI DESPRE CE (Miercuri, 21 decembrie 2011, 11:39)

        pointless man [utilizator] i-a raspuns lui hash

        e vorba. Tocmai ca banca ar vrea sa fie doar problema ei DAR NU O LASA STATUL. Si NU pot sa folosesc posta deoarece TREBUIE sa platesc personal si in NUMERAR. Eu nu spun ca lucrurile nu progreseaza ci doar ca diversi dinozauri comunisti incearca mereu sa bage niste strimbe. Iar porcariile astea au un singur scop - sa frineze acele progrese despre care vorbeati. Cita vreme acei nenorociti fac jocurile ne putem astepta la orice revenire masiva spre mai rau.
        • 0 (0 voturi)    
          atitudine neconstructiva (Miercuri, 21 decembrie 2011, 23:23)

          hash [anonim] i-a raspuns lui pointless man

          iarasi, ocoliti problema. va e jena sa denuntati? continuam sa ne lamentam in loc sa apucam taurul de coarne?

          dinozaurii comunisti suntem, mai mult sau mai putin, tot noi.

          (adevarul supara, sariti cu minusurile.)
  • +1 (3 voturi)    
    mda (Miercuri, 21 decembrie 2011, 10:44)

    eu [anonim]

    si eu am retras toate economiile din conturile curente... de ce sa se foloseasca banca de ei ? mai bine ii tin la saltea

    in caz ca nu stiati, maririle de taxe si impozite se calculeaza in functie de cati bani are populatia... si cel mai usor se uita bnr in conturile noastre si vede ca avem.. si trimite raportul mai departe la finante.

    asa finantele nu mai stiu cati bani am avut, cat mai am...

    toata populatia ar trebui sa faca la fel, daca are bani putini sa-i scoata si sa-i tina la saltea, iar daca are multi, sa transfere prin conturile elvetiene cum fac toti politicienii

    si atunci hai sa vedem cum mai calculeaza finantele cati bani avem
    • +1 (1 vot)    
      sa crezi tu (Miercuri, 21 decembrie 2011, 11:25)

      Soljenitin [utilizator] i-a raspuns lui eu

      Sa crezi tu ca nu au sa stie. Pot vedea oricand extrasele tale de cont si vor sti oricand sumele plimbate de tine pe acolo. Ca atare, nu tine. Singura metoda prin care se poate aplica ce zici tu este sa se evite bancile, sa se dea salariile direct in mana.
      • 0 (0 voturi)    
        :) (Joi, 22 decembrie 2011, 9:14)

        alex [anonim] i-a raspuns lui Soljenitin

        Dragule, BNR nu stie cati bani ai exact tu, sau X, sau Y. Dar pe ei ii intereseaza totalul de bani si ala il calculeaza foarte simplu- doar stie cati bani cash a emis (ca doar BNR emite banii cash).

        PS: nu e asa simplu sa iti vada BNR extrasul de cont- detalii personale. Eu cred ca multa lume nu intelege conceptul de "secret bancar"- uneori nici bancile din RO.
    • 0 (0 voturi)    
      LOL (Joi, 22 decembrie 2011, 9:06)

      alex [anonim] i-a raspuns lui eu

      Asta a fost tare. Adica daca tu te duci si ridici cash de la banca nu mai stie BNR (si Min Finantelor) cati bani "are populatia"? Hahaha.

      Taticu, tu te duci sa ridici hartie igienica de la banca sau bani cash? Si daca ridici bani cash, pe banii aia cine ii face? Nu BNR-ul? Deci daca BNR stie exact cat cash a eliberat in piata, fii tu sigur ca stie exact si "cati bani are populatia la saltea".

      Cu lasatul banilor in banca sunt de acord. Nici mie nu imi place sa las banii bancii si dupa aia sa le ascult lamentarile pe la televizor- criza, riscuri, vrajeli- prin care doar incearca sa isi majoreze marjele intre credite si depozite si sa se umfle cu profituri. Cand marja intre credite si depozite va fi sub 3% atunci le mai dau bani pe mana, pana atunci...salutare si le urez succes sa fraiereasca pe altii...
      • 0 (0 voturi)    
        Hartie igienica (Joi, 22 decembrie 2011, 13:16)

        flavian [utilizator] i-a raspuns lui alex

        Pai banii nu-s altceva decat hartie igienica cu sigla BNR. Ba daca stau bine sa ma gandesc, ai nostri nu-s buni nici pentru asa ceva, ca-s din plastic. Macar cu dolarii sau cu euro o sa poti sa aprinzi focul pe viitor daca strangi o roaba asa cum se intampla la ultima criza economica... ;)

        Asa ca lasa depozitele de hartie igienica, in vremuri cacacioase e bine sa ai intai ce baga in gura, ca o frunza gasesti tu dupa aia. Ia mai bine si fa ceva rezerve de papa, aur sau motorina, ca alea se scumpesc mai abitir decat poate sa acopere orice dobanda la banca... ;)
  • +1 (3 voturi)    
    ca orice om normal (Miercuri, 21 decembrie 2011, 10:45)

    Stefan [anonim]

    Daca te uiti numai pe 2011 ai zice ca exista stabilitate si certitudine legat de evolutia lucrurilor :)

    Eu mi-am retras banii din banca fiidca nu aveam avantaje sa-l tin acolo. Avem o inflatie de 3% in euro. Banca imi da o dobanda de 4% si imi retine max 5% pentru transfer + extragere + conversie 3%. Adica ar trebui sa fac o depunere la termen de 2 ani ca sa ies pe 0. Mai bine tin banii la saltea, scot cat vreu eu, cand vreu eu si nu am frica ca maine banca decide sa piarda mai toate activele la bursa.
    Normal ar fi ca sa merite sa depui banii in banca, poate nu imi ies mie socotelile calumea. Dar dece sa ma complic pt un castig de 1% pe an cand am un salariu de 1000 de euro ? Adica castig 10 euro ca sa astept 4 ore la ghiseu sa fac o retragere mai mare de 2000 ron ? Nu merita pt mine.
  • +1 (1 vot)    
    comisioane (Miercuri, 21 decembrie 2011, 10:51)

    iessien [anonim]

    eu personal nu mai depun la banci de cand anul trecut am avut nevoie sa retrag dupa aprox 2 luni de la depunere si am avut neplacuta surpriza sa scot mai putini bani decat am depus(comision de retragere, comision de intretinere, comision de deschidere,etc).Prefer sa-i tin acasa, fara sa risc pierderea banilor si prin eventualul faliment al banci,
  • +1 (1 vot)    
    Intrebare (Miercuri, 21 decembrie 2011, 12:27)

    msrp [anonim]

    La modul cel mai sincer si fara niciun fel de bascalie. Pentru cei care s-au hotarat sa isi scoata banii de la banci sa ii tina la saltea pentru a inlatura riscurile.

    Despre riscul de spargere apartament/incendiu/etc ce ziceti?
    • +1 (1 vot)    
      riscul e mai mic :) (Miercuri, 21 decembrie 2011, 16:13)

      unul fara depozite [anonim] i-a raspuns lui msrp

      Si eu tin banii tot la saltea. Riscul de incediu e foarte mic. Ramane doar cel cu spargerea care pentru romanul de rand, fara lux opulent, e si el mic. In plus, daca chiar ii tii in saltea :), nu prea se fura saltelele. Unii ii tin bagati prin carti, altii prin cutii cu alte vechituri. Nu se fura nici cutiile astea. Putini sunt cei care chiar au un seif sau o caseta de valori la vedere care sa te duca cu gandul ca merita furata.
      Cum a spus cineva mai sus, nu vad avantajul de a tine banii la banca. Personal ii schimb in euro si ii pastrez in euro in special pentru ca toate tranzactiile (ma refer la masini, terenuri, apartamente) sunt in euro. De cele mai multe ori se prefera plata in euro pentru a evita pierderile prin schimbul valutar. In cazul meu, am avut si am doar masina sh si la 2-3 ani o schimb. Acum sunt la a 4-a si toate, cu o singura exceptie, le-am platit in euro. Acum vreau sa cumpar un teren iar pretul tot in euro e exprimat iar plata va fi tot in euro.
  • +1 (1 vot)    
    si eu am scos banii de la banca (Miercuri, 21 decembrie 2011, 13:09)

    Anonimus [anonim]

    dar i-am cheltuit intr-o investitie imobiliara. ca mine probabil sunt si altii sau unii care pur si simplu i-au cheltuit pe consumul curent. mai stiu cativa care i-au dat inapoi la banci, facand plati anticipate la credite. banii astia nu se evalueaza cumva? ei ar trebui scazuti din cei 1,2 miliarde euro.
  • 0 (0 voturi)    
    bun comentariu pointless (Joi, 22 decembrie 2011, 8:50)

    parliboi [anonim]

    locul de comentarii este sa exprimi niste puncte de vedere nu descrierea "dinozaurilor" cap coada (hash)! pentru aia trebuie masa intinsa cu mancare si bautura si sa tot diseci si sa diseci! in cel mai rau caz in astea cateva randuri poti sa-ti exprim ceva frustrari si...atat! mai ai poate multumirea ca mai gasesti cativa care gandesc ca tine!
  • 0 (0 voturi)    
    banii de la saltea....... (Joi, 22 decembrie 2011, 18:17)

    LEC [anonim]

    Era o metoda de dinainte, de a tine la doseala banii, in special de frica ...ilicitului.
    Dar este o metoda de a ramane fara ei: bancnotele isi pastreaza formatul si valoarea , numai ca... se schimba culorile intre ele ... si se presch, imba la banca numai o suma modica.
    Desigur ca , multi bani tinuti la saltea , nu au fost taxati legal , asa ca ... tineti-va bine.
    Intr-un stat normal ( nu e cazul Romania) , banii lasa urme pe unde trec, prin banci si conturi.
    Italia a introdus o lege , recent, care limiteaza orice fel de tranzactie/plata la max 1000 euro cash; restul, prin banci

    Dl ministru de finante , se aude si la dv ?

    Folclorul actual crediteaza statul ca fiind un mare furacios , asa ca si plebea , s-a orientat

    si face cum poate , sa plateasca taxe cat mai mici, .... poveste lunga ... sa ridice mana unul are nu i-a tras-o statului , macar odata-n viata lui..


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by