Asculta Jurnalul Economic Radio France Internationale - HotNews.ro

Descarca fisierul audio in format MP3

Standard&Poor's a retrogradat ratingul a 9 tari din zona euro

Standard&Poor's a a anuntat vineri seara ca a retrogradat ratingul a 9 tari din zona euro si a mentinut ratingul altor 7 state. S&P isi justifica decizia spunand ca liderii europeni "au luat masuri politice insuficiente" pentru redresarea sistemului financiar. Franta, Austria, Malta, Slovacia si Slovenia au fost retrogradate cu o treapta, in timp ce Italia, Cipru, Portugalia si Spania au pierdut doua trepte. Asa cum era de asteptat, ratingul Frantei a fost redus la AA+. Perspectiva este insa negativa, ceea ce inseamna ca Franta ar mai putea suferi si alte taieri. Germania, Olanda, Belgia, Estonia, Finlanda, Irlanda si Luxemburg si-au mentinut ratingurile. S&P a avertizat totodata ca masurile de austeritate nu sunt suficiente pentru a rezolva problemele financiare ale Europei. Reprezentantii agentiei sunt de parere ca, singure, masurile de austeritate "risca de devina auto-distructive" si, in plus, "nu acopera intregul spectru al turbulentelor financiare". Ei spun ca acest avertisment trebuie indreptat atat catre Fondul Monetar International, cat si catre puterile Europei.

Comisia Europeana, "uluita" de momentul ales de S&P

Comisarul european insarcinat cu reglementarea pietelor financiare si activitatea agentiilor de rating, Michel Barnier, s-a declarat sambata "uluit" de momentul ales de Standard & Poor's pentru a degrada rating-ul mai multor tari europene, in conditiile in care Zona Euro se pregateste sa inaspreasca regulile bugetare. "In momentul in care guvernele si toate institutiile europene sunt mobilizate" pentru intarirea controlului costurilor publice si al guvernantei Uniunii monetare, "raman uluit de momentul ales de Standard and Poor's si, pe fond, de evaluarea sa, care nu ia in calcul actualele progrese", a aratat oficialul european.

Guido Westerwelle, ministrul german de Externe: Agentiile de rating alimenteaza artificial criza

Ministrul german al Afacerilor Externe a acuzat faptul ca agentiile de rating ar alimenta "artificial" tensiunea si este nevoie de crearea unor agentii europene "independente", dupa ce Standard and Poors's a degradat vineri seara calificativele a noua tari europene. "Evolutiile pozitive de pe piete din aceasta saptamana au aratat ca deciziile si masurile luate incep sa-si produca efectele pentru a triumfa asupra crizei datoriilor", a afirmat oficialul german. "Imediat ce aceste vesti bune apar si, o data cu ele, un pic de destindere", tensiunea este readusa "artificial", sustine acesta. "Aceasta arata limpede ca avem nevoie urgenta de concurenta dar si de agentii de rating independente, europene, care nu au interese politice sau economice sa atace euro si sa apere interesele Europei", a mai spus ministrul german, adaugand ca va face o propunere in acest sens la nivelul Uniunii Europene.

Noua taxa pe poluare auto a intrat in vigoare si calculatorul oficial functioneaza

Noua varianta a taxei de poluare auto a intrat in vigoare vineri, 13 ianuarie, iar calculatorul oficial este acum functional, dupa cateva zile in care diverse calculatoare online neoficiale afisau valori de taxa diferite pentru masini identice. Principala noutate adusa de legislatia taxei pe poluare auto pentru 2012 este aceea ca persoanele care cumpara o masina pentru care nu s-a platit anterior o astfel de taxa trebuie sa o achite acum. In schimb, noua lege aduce si o reducere a taxei de poluare cu pana la 25% fata de variantele anterioare, astfel ca cei care au platit-o in vechea forma pot cere rambursarea diferentei. Noua taxa costa de la aproximativ 350 de euro pentru o masina cu motor de 1,4 litri pe benzina Euro 4 din 2006-2007 pana la circa 2.000 de euro pentru un autoturism cu motor de 1,7 litri turbo diesel, Euro 3, din 2002-2003. Pentru masinile vechi de 7-8 ani cu motoare de 3 litri Euro 3, taxa ajunge la aproape 6.000 euro, insa daca propulsorul este Euro 4, atunci cuantumul taxei poate fi mai mic de 2.500 euro. In cazul in care masina are propulsor Euro 2 si are 10-11 ani vechime, taxa trece usor de 9.000 euro.