La privat, patronul iti mareste salariile in cel mai bun caz atunci cand ii aduci la randul tau mai multi bani. Cand iti creste productivitatea, cu alte cuvinte. La Stat, salariile iti cresc atunci cand vin alegerile, indiferent de productivitate. Vezi tu pe urma, Stat, de unde dai banii. Te imprumuti, maresti taxele si impozitele, dai afara alti bugetari, important e ca milionul de votanti sa vina cu zambetul pe buze la vot. Sa visezi la deficit bugetar aproape de de zero la suta avand o productivitate slaba, disponibilizari la Stat mai mult decat firave, dar totusi sa promiti cresteri de salarii este o bataie de joc la adresa economiei.

Mugur Isarescu, Guvernatorul BNRFoto: Agerpres

Mai jos e o colectie de declaratii ale Guvernatorului Mugur Isarescu, legate de cresteri salariale in sectorul public. Declaratiile au fost facute cu ocazia celor mai recente iesiri publice ale Guvernaorului.

  • Decizia (in privinţa creşterii salariilor bugetarilor) trebuie atent cântărita. Discuţia despre salariile bugetarilor, ca despre toate salariile, nu este corectă. Dezbaterea publica e dominata de salariile bugetarilor, ca si cum numai ei ar exista in Romania. Bugetarii reprezintă doar o pătrime. Mai sunt alte trei milioane şi ceva de salariaţi, şi ei sunt cei care suportă, de fapt, şi salariile bugetarilor
  • Trebuie de asemenea stimulata cresterea productivitatii, dar nu prin cresteri salariale. Pana si Trichet, guvernatorul BCE a spus ca ar fi o solutie prosteasca
  • Cresterea mai rapida a salariilor decat a productivitatii muncii nu duce la un nivel de trai mai ridicat, ci dimpotriva, la unul mai scazut, intrucat decalajul dintre cei doi indicatori fundamentali se sparge mai devreme sau mai tarziu in crestere galopanta a preturilor, depreciere a monedei nationale, indatorare externa. Toate acestea influenteaza negativ investitiile si de aceea intarzie, in loc sa grabeasca, convergenta reala a economiei
  • La urma urmei, salariile pot fi majorate oricat din punct de vedere nominal. Piata insa nu va recunoaste decat cresterea acoperita de spor de productivitate. Restul se transforma in inflatie si depreciere a monedei nationale, aducand nivelul real al cresterii salariilor acolo unde el are acoperire in productie si in productivitate
  • Principalele riscuri care planeaza asupra atingerii tintei de inflatie in 2008 (tot an electoral, la fel ca acesta) ar putea fi majorarile salariale peste productivitate si chetuielile bugetare in exces

Promisiuni ale Guvernului Boc in privinta cresterilor salariale ale bugetarilor au existat inca din 2010. FMI nu s-a opus, dar a solicitat prudenta din partea autoritatilor fiscale. Ca sa n-o mai lungim prea mult, spunem doar asa: in cel mai fericit caz, cresterea salariala ar putea fi de 3%, in ritm cu inflatia. Dar chiar si in aceste conditii, fara restructurarea sectorului public, fara cresterea veniturilor (greu de estimat) sau reducerea cheltuielilor Statului cu mai mare viteza decat cea a cresterilor salariale (pentru scaderea deficitului), a mari salariile devine o masura nesustenabila pe care o va corecta inflatia sau taxe si impozite mai ridicate.

Vezi aici un raport al Bancii Mondiale pe aceasta tema (2008), sau constatari la nivelul anului trecut de la Min. Finantelor Publice.