Asculta Jurnalul Economic Radio France Internationale - HotNews.ro

Principalele cauze pentru penele de electricitate: uzura avansata a instalatiilor, lipsa de investitii si furtul de energie

Principalele cauze ale penelor de electricitate din ultima saptamana sunt uzura avansata a instalatiilor, lipsa de investitii si furtul de energie, se arata intr-o analiza realizata de Mediafax. Potrivit acesteia, doua treimi din retelele electrice sunt intr-un grad avansat de uzura fizica, 30% din instalatii au tehnologie din anii '60, iar investitiile au lipsit atat inainte de vanzarea Electrica, cat si dupa cedarea distributiei companiilor straine. In ultimele saptamani, in contextul conditiilor meteorologice dificile, zeci de sate, in principal din sud-estul tarii, dar si orase, printre care si Capitala, au fost afectate de intreruperile cu energie. Explicatia frecventa data de companiile de distributie a energiei a fost vremea neprielnica, respectiv caderile substantiale de zapada si gerul, din cauza carora a crescut foarte mult consumul de electricitate. Surse din piata de energie au declarat pentru Mediafax ca retelele electrice nu ar fi fost afectate atat de grav de conditiile meteorologice daca ar fi fost modernizate si adaptate cererii actuale de electricitate. In unele zone, distribuitorii de energie nu au construit la timp noi retele, astfel incat sa poata prelua consumul noilor utilizatori. Drept consecinta, liniile existente sunt suprasolicitate. Potrivit Mediafax, aproape 70% din activitatea de distributie a energiei la nivel national este controlata de companii straine. Cinci din cele opt companii de distributie a energiei au fost privatizate in perioada 2005-2008, fiind cumparate de CEZ (Cehia), E.ON (Germania) si Enel (Italia).

Ministrul britanic de Externe: Zona Euro a fost construita fara iesiri. Grecia va intampina probleme daca decide sa abandoneze moneda unica

Grecia va intampina probleme majore daca incearca sa paraseasca Zona Euro, din cauza faptului ca uniunea monetara a fost construita fara iesiri. Declaratia a fost facuta ministrul britanic de Externe, William Hague. "Trebuie sa fie pregatiti sa adopte masuri pentru a impiedica sume in euro sa iasa din tara, posibil sa apeleze la controale la granita", a declarat ministrul britanic, adaugand ca guvernul elen nu are "vechea moneda pregatita in seifuri gata sa fie distribuita." Ministrii de Finante din Zona Euro urmeaza sa se intalneasca astazi pentru a discuta al doilea pachet de ajutor financiar pentru Grecia, in valoare de 130 de miliarde de euro. Surse au declarat pentru Reuters ca oficiali din cadrul ministerelor de finante din zona euro examineaza modalitati de a amana oferirea unor parti sau a intregii sume de ajutor destinata Greciei. Ministrul german de finante a declarat, insa, ca nu ar avea niciun sens ca suma prevazuta in cel de-al doilea pachet de salvare a economiei elene sa fie esalonata.

Iranul a intrerupt vanzarile de petrol catre Franta si Marea Britanie

Iranul a intrerupt vanzarile de petrol catre Franta si Marea Britanie. Anuntul a fost facut de purtatorul de cuvant al Ministrului iranian al Petrolului, care a precizat ca Iranul intentioneaza sa livreze petrol catre alti clienti. Iranul extrage 3,5 milioane de barili de petrol pe zi si exporta 2,5 milioane. Putin peste 20% din export se face catre tarile Uniunii Europene, in principal catre Italia, Spania si Grecia. 70% dintre exporturi sunt catre Asia. Franta a importat, anul trecut, circa 58.000 de barili de titei iranian pe zi, cantitate ce acopera 3% din necesarul de petrol al tarii, scrie Agentia France Presse. Iranul a anuntat miercuri ca intentioneaza sa de "revizuiasca" in scadere exportul de petrol catre tarile europene, fara a-l intrerupe "pentru moment".

Prima uzina din UE in care sunt asamblate masini chinezesti se deschide pe 21 februarie in nordul Bulgariei

Prima uzina din Uniunea Europeana in care sunt asamblate masini chinezesti se deschide pe 21 februarie in nordul Bulgariei. Producatorul chinez Great Wall Motor deschide impreuna cu holding-ul local Litex o uzina care asambleaza modele ale marcii chinezesti, din colectii de piese aduse din China. Capacitatea anuala de productie a noii uzinei poate ajunge la 72.000 de masini, daca s-ar lucra in trei schimburi, iar in anii urmatori se vor adauga mai multe modele pe linia de asamblare, dar si furnizori locali, potrivit directorului de markting al grupului Litex. "Este prima uzina a unui constructor auto chinez care va produce in Europa, pentru Europa", a declarat acesta. Uzina se afla la circa 250 km de Bucuresti si asambleaza o masina de oras al carei pret porneste de la 8.200 euro, o camioaneta de la 12.800 euro si un SUV care costa in jur de 15.000 euro. Compania ar vrea ca in 2016 sa aiba in gama europeana zece modele si lasa de inteles ca o buna parte dintre ele vor fi asamblate in Bulgaria.