Stiti bancul acela cu Ceausescu, caruia i se prezentau aceleasi vaci campioane si in vizitele din Cluj, si la cele din Craiova sau Bucuresti, in incercarea de a-l convinge pe seful statului ca in orice judet, Romania are vaci campioane. La fiecare vizita, Ceausescu era salutat de o vita cu foarte mult respect. "Sa traiti tovarase Secretar General!", auzea Ceasusescu din gura vacii, de fiecare data cand vizita un judet. La un moment dat, Ceausescu se opreste in fata vacii si o intreaba:"Auzi tovarasa, ne stim de undeva, ca vad ca ma saluti cu atata respect?". La care vaca: "Sigur ca ne stim, ca ne-am intalnit si in Gorj, si in Cluj, si in Bucuresti, iar saptamana viitoare ne vom vedea la Constanta!". Din pacate, bancul a devenit realitate. Ca sa incaseze subventiile APIA, turme de animale sunt plimbate de pe o plantatie pe alta, miscandu-se in acte dintr-un judet in altul. Cand mi-a spus cineva treaba asta, am crezut ca face bancuri noi. Dar joi, Curtea de Conturi a publicat un ditamai Raportul care confirma. Platile ilegale constatate: peste 11 milioane de euro (vezi atasament).

"Inventarierea" la nivel national a stabilit ca 9,5 milioane de animale din speciile bovine, ovine, caprine si suine, care apareau ca fiind identificate si inregistrate in SNIIA in diverse exploatatii, au fost in miscate necontrolat si fara documente legale intre exploatatii, au fost sacrificate si introduse in consumul uman, au murit s.a. fara ca aceste evenimente sa fie consemnate in SNIIA (baza nationala de date) conform legii.

La randul lor, proprietarii de animale au solicitat prime, in multe cazuri, si pentru animalele care nu indeplineau cumulativ conditiile legale de eligibilitate, nu au respectat forma si continutul documentatiei depuse pentru incasarea primelor, au inscris in cereri si/sau in documentele anexate acestora date eronate, nu au mentinut in exploatatie, in perioada stabilita, efectivul de ovine/caprine pentru care au solicitat prime, au dat "declaratii pe proprie raspundere" nereale cu privire la inexistenta datoriilor la bugetul de stat si/sau la bugetul local s.a.

Una dintre conditiile pentru a beneficia de despagubiri a fost si aceea ca animalele sa fie detinute cu respectarea normelor sanitar-veterinare in vigoare, inclusiv identificarea si inregistrarea in baza nationala de date (SNIIA), se arata in Raport. In perioada 2009-2010, APIA a platit operatorului suma totala de 769.636 lei (cca. 183.246,7 euro), atat pentru proiectarea "extensiei" cat si lunar, pentru mentenanta, administrarea bazei de date si pentru asistenta tehnica.

Pana in anul 2009, pentru acordarea despagubirilor conform prevederilor legale (HG 1415/2004), documentatia a fost intocmita de catre solicitanti si de catre medicii veterinari oficiali din cadrul DSVSA judetene, verificarea si aprobarea acesteia s-a facut de catre conducerile DSVSA, iar avizarea si plata despagubirilor s-a facut de catre DADR judetene, din fondurile prevazute in bugetul MADR. In continuare, conform HG 1214/2009, DADR judetene au fost scoase din circuitul de avizare si de plata a documentatiei pentru despagubiri, intreaga activitate, inclusiv plata, fiind preluata de catre ANSVSA, prin DSVSA judetene.

Curtea de Conturi a auditat activitatea a 119 entitati dintre care 3 entitati la nivel central si 116 entitati la nivel teritorial (39 DSVSA judetene; 39 centre judetene APIA; 38 DADR judetene), intocmind 116 rapoarte de audit al performantei in care au fost prezentate vulnerabilitatile, punctele critice, verigile slabe, formulandu-se recomandari si propuneri.

  • Urmare constatarii si a unor erori/abateri de la legalitate si/sau regularitate, au fost intocmite si 59 de procese verbale de constatare in care au fost calculate si prejudicii bugetului de stat, la o valoare totala, estimata, de 52.329,9 mii lei (cca.12,4 milioane de euro), din care pagube (plati nelegale) de 49.364,3 mii lei (cca. 11,7 milioane de euro) si accesorii calculate de 2.965,6 mii lei (cca. 0,7 milioane de euro) - curs valutar de 4,2 lei pentru un euro.

Concluzia generala a raportului special este ca tintele si obiectivele activitatii de identificare si inregistrare a animalelor, si ale celei de acordare a sprijinului specific al statului in sectorul zootehnic, nu au fost atinse la nivelul de performanta cerut de legislatia in domeniu, una dintre cauzele principale fiind aceea ca niciuna dintre cele trei entitati centrale auditate nu s-a implicat si preocupat indeajuns pentru a implementa propriile atributii, competente si responsabilitati legale.

Un Raport pe aceasta tema a fost inaintat Premierului.