Gabriel Biris: Taxa cu cel mai aberant design din Romania este impozitul pe cladiri. Daca o cladire este detinuta azi de o persoana fizica, va plati un leu. Daca maine aceeasi cladire trece pe firma, se va plati intre 30 si 100 de lei

de DP     HotNews.ro
Luni, 5 martie 2012, 8:32 Economie | Finanţe & Bănci


Gabriel Biris
Foto: Hotnews
"In momentul de fata, taxa cu cel mai aberant design este impozitul pe cladiri. Se face diferenta intre persoane fizice/persoane juridice nu intre locuinte/ spatii comerciale. Daca o cladire este detinuta azi de o persoana fizica, va plati un leu. Daca maine aceeasi cladire trece pe firma, se va plati intre 30 si 100 de lei. Ceea ce e aberant", a explicat Gabriel Biris intr-o discutie cu grupul de bloggeri.
Vezi mai jos ce crede Biris despre reforma sistemului de pensii, relaxarea fiscalitatii si impozitarea muncii.

  • Sistemul de pensii e o uriasa schema Ponzi inventata de Bismark intr-un alt context social, cand populatia traia putin si se nasteau multi copii. Prin urmare, in sistem exista “fresh blood” mai mult decat era necesar. Noi avem o masa mare de pensionari ale caror pensii trebuie platite. Trebuie sa fim rezonabili. Daca ne uitam si la alte tari, vedem ca ceva ne lipseste: plafonarea bazei de calcul a tuturor contributiilor sociale. Plus o baza larga de impozitare. Contributiile astea se bazeaza si pe principiul solidaritatii sociale. Dar solidaritatea asta sociala nu functioneaza ca la manele- fara numar. Daca e neplafonata nu este acceptata, iar orice politica sociala ca sa aiba succes, trebuie sa fie acceptata. Si atunci pun un plafon la faza de calcul a acestor contributii la un plafon rezonabil astfel incat principiul solidaritatii sa nu se translateze in jefuirea celor harnici.
  • Plafonul trebuie sa fie suficient de jos ca sa ii stimuleze pe cei care muncesc si castiga mult, dar nu atat de jos incat sa distruga echilibrul bugetar. La noi, in cea mai prudenta abordare posibila, luand numai un potential de largire a bazei de impozitare de 30-35%, din cele 600.000 de PFA si profesii liberale care plateau si platesc destul de putin. Un plafon la 3 salarii medii, adica undeva la 1500 de euro ar adduce circa doua miliarde de lei in plus.
  • Cred ca TVA ar trebui redus la un nivel in trei trepte: 20%, 10% si 5%. De asemenea, trebuie eliminate exceptiile fiscale.
  • Salariile de peste 6000 de lei sunt cam 40.000 in toata tara adica foarte putin.
  • In 2007 erau 132.000 de companii cu un singur angajat care probabil si-au infiintat firma doar pentru a-si incasa salariile.  Veniturile lor au fost de 17,2 miliarde de lei. Daca faci impartirea iti da un salariu de vreo 2800 de euro. Contributiile trebuie asezate rezonabil si eliminate exceptiile. Exceptiile creeaza frustrare si lipsa coeziunii sociale.
  • Eu sunt de partea celor harnici. Inainte de 2005, doar munca era impozitata. Castigurile de capital erau impozitate cu: 0 %- speculatiile imobiliare, 1%- cele de pe bursa si 5% impozitele pe dividend. Grila progresiva a fost aplicata strict la munca. Cum se construieste clasa medie, supraimpozitand-o?
  • La noi nu s-a luat de la cei bogati, ci de la cei care castigau putin peste medie. Cei care castigau foarte mult cunosc metode prin care sa plateasca Statului extrem de putin.

Vezi aici care sunt primele masuri pe care le-ar lua Gabriel Biris daca ar fi ministru de finante.

  • Cand spunem ca cineva e platitor de TVA intelegem ca e platitor la buget, adica are dreptul sa isi deduca TVA. Neplatitorii de TVA nu inseamna ca nu platesc TVA ci ca nu-l deduc. Ei sunt end-useri. Problema vine din evaziunea fiscala. Daca ne uitam ca TVA aduce 8% din PIB, adica un sfert din venitri, in total frauda fiscal sumele provenind din frauda de TVA isi dubleaza ponderea. Vina este si a legislatiei europene. Americanii nu au introdus TVA probabil ca nu de prosti. Care ar fi echivalentul sistemului american in SUA? Taxarea inversa in sistemul business-to-business. Sistemul se aplica atunci cand avem o tranzactie intracomunitara. Sa dau un exemplu: daca un agricultor din Timis vrea sa isi cumpere un tractor cu 10.000 de euro, el poate sa il cumperede la Szeged, unde plateste 10.000 de euro plus zero TVA ca se aplica taxarea inversa, sau il poate cumpara de la Arad. Plateste 12.400 de euro. Oare de unde isi va cumpara tractorul?
  • TVA a fost conceput de catre francezi pentru a lua de la fiecare jucator de pe lant cate o bucatica. In asa fel incat daca un jucator da faliment, Statul sa piarda doar bucatica corespunzatoare.

N. red.: Gabriel Biris s-a alaturat incepand de sambata, 3 martie, formatiunii "Noua Republica".







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





3124 vizualizari

  • +2 (4 voturi)    
    Mda (Luni, 5 martie 2012, 9:04)

    cristi [anonim]

    Din pacate, noi am luat toate prostiile inventate de francezi. Nu am stiut sa ne orientam si noi spre o tara serioasa. Asta este. Pe de alta parte tin sa anunt autorul ca, peste tot, clasa medie este formata in mare parte din antreprenori nu neaparat din salariati. Problema la noi este ca este lovita din toate partile exact cei care ar trebui sa formeze clasa medie. Atatia cati au mai ramas.
    In privinta tva-ului are dreptate. La tranzactiile intre firme nu ar trebui sa existe deloc tva. Sa fie cu taxare inversa. Este stupid sa te complici cu tva-ul din moment ce oricum fiecare jucator trebuie sa il ramburseze. Si ar disparea o mare parte din evaziune in acest fel.
    P.S. Si cei care castiga peste medie stiu multe metode pentru a nu plati prea multe contributii. Si asta pentru ca aceste contributii sociale "de solidaritate" sunt doar un furt din buzunarul contribuabilului bazat pe o promisiune de viitor pe care nici un guvern nu o poate garanta (se vede deja situatia in momentul de fata in toata europa).
  • +3 (3 voturi)    
    Ponzi (Luni, 5 martie 2012, 9:11)

    luci [anonim]

    Sistemul de pensii e clar ca e schema ponzi, dar ce propuneti dv. reprezinta o plafonare la contributiile la schema asta. Nu intelege nimeni ca nu rezolva problema sistemului ci, POATE, o prelungire a agoniei. Trebuie gasite cauzele declinului demografic si luate masuri pentru reducerea lui. Noi, cei de varsta lui Biris, poate poate mai apucam cativa ani de pensie, pana murim de la chimicalele din mancare, dar copiii nostri nu vor mai apuca. Statul nu va mai avea atatea venituri din schema asta ponzi, incat sa mai dea la viitorii pensionari. De ce e declin demografic? Nesiguranta zilei de maine (casa, servici). Nu poti sa te pui pe facut copii daca nu esti sigur ca iti ia banca casa in x timp sau ramai fara servici si nu mai ai bani de chirie. Aici trebuie umblat. Numai ca sistemul capitalist nu va rezolva problema asta pentru ca e un sistem prea egoist.
    • +8 (8 voturi)    
      Gresit (Luni, 5 martie 2012, 9:36)

      cristi [anonim] i-a raspuns lui luci

      Nu luci, trebuie ca statul sa isi vada doar de functia sa de baza, adica sa fie un arbitru al economiei si al societatii, nu un jucator. Si sa lase cetateanul sa fie responsabil EL pentru propria viata. Atunci cand cetateanul va invata sa fie responsabil si nu sa tot astepte ca statul sa ii tot dea abia atunci se va vedea diferenta. Cetateanul trebuie sa fie responsabil pentru viata sa atunci cand va ajunge sa fie batran, nu este treaba statului sa faca asta deoarece totdeauna statul va favoriza pe unii sau altii in detrimentul unora sau altora. Cea mai ineficienta si corupta organizatie intotdeauna va ramane statul (si in Romania unde asta s-a ridicat la rang de mandrie nationale, brand de tara dar si peste tot in lume). Istoria asta arata.
    • +3 (3 voturi)    
      Declin demografic (Luni, 5 martie 2012, 12:04)

      Eu [anonim] i-a raspuns lui luci

      Unde vedeti voi declin demografic? Anul trecut am trecut de 7 miliarde si se preconizeaza ca in 2050 vom trece de 9 miliarde. Se vor importa muncitori din tarile producatoare de muncitori. :)
      • +1 (1 vot)    
        Vorbim de RO (Luni, 5 martie 2012, 15:21)

        tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui Eu

        Declinul demografic din RO, nu vorbim de toata planeta.
        Mai mult, am ajuns la 7 miliarde datorita Asiei, in Europa si America de Nord populatia fie a scazut usor fie a ramas constanta.
  • +1 (1 vot)    
    scop (Luni, 5 martie 2012, 9:39)

    eu [anonim]

    poate taxa are ca scop impiedicarea companiilor sa cumpere toate cladirile din oras... sa mai lase si persoanelor fizice...
  • -1 (5 voturi)    
    Taxa pe mijloacele auto e si mai aberanta (Luni, 5 martie 2012, 10:09)

    motoras [anonim]

    Cea mai aberanta taxa e cea asupra autoturismelor: cu cat cilindreea e mai mare, cu atat creste taxa pe fractiunea de 200cmc din cilindreea totala.
    La un motor de 1500cmc taxa este de numai 64 lei.
    La un motor peste 3001cmc taxa este 4640 lei.
    De 72 de ori mai mult.

    Stimati guvernanti, de ce va incomodeaza un autoturism performant de 72 de ori mai mult decat unul de clasa mica? Ocupa de 72 de ori mai mult spatiu? Face umbra pamantului de 72 de ori mai mult? Degradeaza drumurile tarii? Polueaza de 72 de ori mai mult?
    Caraghiosilor !
    • -1 (5 voturi)    
      Este taxă de lux, dragule (Luni, 5 martie 2012, 11:48)

      meioza [utilizator] i-a raspuns lui motoras

      Dacă ai nevoie de o mașină, una de 1000 cmc ți-e suficientă, hai una de 1400 dacă e mașină de familie. Dacă vrei să te dai rotund cu una de 3000 cmc, trebuie să plătești...

      Ce e în neregulă cu asta?
      • 0 (2 voturi)    
        Care lux ? (Luni, 5 martie 2012, 14:14)

        anonim [anonim] i-a raspuns lui meioza

        O masina cu motor mare evident consuma mai mult, iar taxele si accizele la combustibil sunt deja foarte mari, se plateste asa zisul lux.

        O camioneta 4x4 cu care sa te duci la camp nu e un lux, este un mijloc de productie. Ce sa faca un mic intreprinzator cu un logan ?!?
        La fel o duba mai acatarii, nu mai vorbim de alte masini specializate.

        Drumurile europene si judetene sunt varza, ce pretentii sa mai ai la celelalte, cum iesi dintr-o mocirla cu Dacia? Chemi un preten ?!?

        Sa luam chiar exmplul Daciei, care in Romania produce din ce in ce mai mult autovehicole scumpe (Duster > 50% din productia curenta), cele ieftine le muta in Maroc sau in alte tari. Hai sa nu le mai cumparam, ca e "lux", ce zic aia care muncesc la Dacia sau la oricare alta firma ce produce subansamble in Romania.

        Nu mai vorbesc de reparatii (si aici intra toti cei care hamalesc prin service-uri). Care sunt tarifele la un Logan si care la un autovehicol mai serios.

        Gandirea asta, "muri-ar capra, iote ce masina si-a tras" de fapt nu loveste in ala cu bani.
        Da... prinde chestia cu "sarac si cinstit" este ?!?
      • +2 (2 voturi)    
        "Dragule" (Luni, 5 martie 2012, 14:26)

        MG [utilizator] i-a raspuns lui meioza

        Doar prostii se dau "mari" si se bucura de necazul altora.

        Daca tu cumperi "O masina" care are un motor mare si FIABIL la un pret ok (5000euro sa zicem) FARA sa fie masina de LUX! si DUPA aia vine statul si mareste impozitul in mod aberant - nefiind vorba de masina de lux - de 20x, a cui este vina?

        A statului, ca si paguba. Masina merge si se inscrie la bulgari, si ZERO bani statului Roman, nu-i asa, ca de ce sa se bucure de banii mei proletarii lenesi si politicienii?

        Cand ai cumparat-o, impozitul era ok.
        N-ai cumparat-o cand avea impozitul mare - doar atunci ai putea avea o vina.

        Pana si bulgarii stiu sa impoziteze PUTEREA si nu CAPACITATEA motorului, doar guvernantii romani sunt DOBITOCI.
      • +2 (2 voturi)    
        Neregula... (Luni, 5 martie 2012, 14:33)

        Unul [anonim] i-a raspuns lui meioza

        In neregula ste mintea ta socialista. Este neregula sa platsti impozit pe ceva ce nu aduce profit.
        Cand cumperi o masina generezi veniuri la stat prin cumpararea de benzina, prin taxa de drum, afaceri de asigurari. etc...
      • 0 (0 voturi)    
        Alternative (Marţi, 6 martie 2012, 14:38)

        ionu7 [utilizator] i-a raspuns lui meioza

        O alternativa la fel de buna la impozitarea actuala ar fi o taxa calculata in functie de culoarea masinii. Masinile albe si negre ( cele mai populare culori) sa fie taxate la minimum, iar cele care au culori mai putin populare sa fie suprataxate progresiv cu sume de pana la 100 de ori mai mari decat minimul. Avantajul ar fi ca ti-ai putea revopsi masina cu cuantumul taxei pe un an. Ai avea si ce alge: alb sau negru. :(
    • -2 (4 voturi)    
      de-aia! (Luni, 5 martie 2012, 12:12)

      MitikaP [utilizator] i-a raspuns lui motoras

      Asa e peste tot in lume amice: daca esti jmecher si iti iei masina cu care sa-i intreci pe toti trebuie sa dai mai multe impozite la stat.
      Cine te tine sa iti iei un Logan de 1.4l si sa platesti putin?
      De-aia suntem unde suntem pt ca multi dintrei cei care conduc tara asta gandesc ca tine!
  • +1 (1 vot)    
    ... (Luni, 5 martie 2012, 10:49)

    anonim [anonim]

    Taxele modice pe proprietate pentru persoane fizice, in general taxele si preturile mici pentru acestea, sunt o mostenire a sistemului comunist. Noi vrem sa scapam doar de partile rele ale comunismului, ne facem ca nu le vedem pe cele care ne convin.
    Cu TVA-ul nu e chiar asa. Este o taxa de consum, pe care o plateste utilizatorul final. Daca tu ca firma cumperi un produs pe care-l revinzi, sau il folosesti in procesul de productie iti recuperezi TVA-ul. Daca nu vinzi produsul nu-ti recuperezi nimic, banii raman la stat.
    Rolul taxei e de a impozita valoarea adaugata la fiecare tranzactie, spre exemplu un produs care costa initial 100 de lei va avea 25 lei TVA, prelucrat ajunge sa coste 200 deci 50 de lei TVA, samd. Deci nici vorba sa fie acelesi sume de platit sau recuperat.
    • 0 (0 voturi)    
      tva (Luni, 5 martie 2012, 14:51)

      luci [anonim] i-a raspuns lui anonim

      Dar cu deductibilitatea limitata la combustibili, ce ziceti? Chiar prin faptul ca "pana la data X va fi limitata", nu inseamna ca statul baga mana in punga contribuabilului, doar asa... ca are puterea legislativa si a fortei? Adica, stie ca nu e fair play, dar nu are de ales. Cam asa se traduce. Iar in 2011 nu se deducea deloc tva--ul la combustibil.
  • 0 (0 voturi)    
    pensii (Luni, 5 martie 2012, 20:27)

    PFA [anonim]

    Pentru echilibrarea sistemului de pensii (adica schema Ponzi despre care se vorbea) eu cred ca ar fi suficient sa contribuie si avocatii, cu dl. Biris in frunte. Sa vedem atunci daca ar mai fi la fel de vehement in sustinerea spolierii micilor antreprenori de catre sistemul asta falimentar.
  • 0 (0 voturi)    
    Prevederi aberante (Marţi, 6 martie 2012, 10:00)

    sile231 [utilizator]

    Gasim in intregul cotet legislativ. Iar faptul ca d-l Isarescu ne-a avertizat ca legislatia fiscala obliga la evaziune si nimeni din cei raspunzatori nu misca un deget pentru a o corecta demonstreaza ca suntem un popor de timpitzi. O zi buna !
  • 0 (0 voturi)    
    tva (Duminică, 3 februarie 2013, 14:53)

    voicu [anonim]

    am cumparat un tractor europard foton[brasov] si vreau sa stiu daca imi pot recupera tva-ul


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by