Tribunalul Bucuresti a admis in parte actiunea formulata de Grupul de clienti BCR (denumit G1) in dosarul nr.51316/3/2010, declarand abuzive comisionul de administrare si cel de monitorizare a riscului (prezent doar in contractele de nevoi personale). Clauzele care le reglementau au fost declarate nule, banca fiind obligata sa le inlature din contract. Banca a fost obligata sa restituie toate sumele incasate cu acest titlu, de la semnarea contractului pina la momentul executarii hotaririi. In fine, banca a fost obligata sa achite cheltuielile de judecata ocazionate de acest proces, adica 70.000 RON. De cealalta parte, oficialii BCR au explicat pentru HotNews.ro ca BCR va face recurs la Curtea de Apel, întrucât "apreciem că fiecare judecător este îndreptățit la propria opinie, iar majoritatea covârșitoare a deciziilor judecătorești anterioare au dat câștig de cauza băncii pe spete asemănătoare, incluzând toate cazurile judecate la Înaltă Curte de Casație și Justiție.

Vezi in text pozitia ambelor parti.

"Dupa mai mult de un an de zile de la declansarea procesului, precum si dupa un proces de ordonanta presedintiala “cistigat” de banca (o “victorie” care acum i s-a intors impotriva, intrucit va trebui sa plateasca si sumele incasate cu titlu de comision pe perioada de un an si doua luni de la respingerea cererii de OP), putem spune, cu o anumita doza de bucurie ca, in sfirsit, am cistigat.

S-a demonstrat in sfirsit, pe fondul dreptului, ca in contractele BCR cu clientii sai de retail, sunt ascunse clauze abuzive. Comisioanele considerate de Tribunalul Bucuresti drept abuzive nu sunt nimic altceva decit dobinzi ascunse de banca sub denumirea de “comisioane” pentru care banca mama a BCR, Erste, a fost sanctionata cu amenda de CE si de CJUE si cu interzicerea praticarii de asemenea comisioane in intreaga Europa", spun reprezentantii clientilor.

In cazul cu numarul 51316/3/2010, din graficele de rambursare rezulta ca cei mai multi dintre debitorii – reclamanti aveau de achitat un minim de 50 de euro lunar (cu exceptia celor care aveau credite de nevoi personale, care aveau in plus si un comision de urmarire a riscului, cifrat la 0,35% lunar din valoarea initiala a creditului).

Intr-un an, acesti debitori ai BCR au platit bancii minim 600 de euro cu acest titlu. Au platit aceasta suma minim 3 ani, de unde un minim per persoana de 1800 de euro. Acesti bani trebuie sa fie restituiti de banca, fiecaruia dintre acesti reclamanti.

Pe de alta parte, fiecare dintre debitori mai au de plata catre banca, in virtutea contractului, cel putin 10 ani (pentru unii dintre ei, perioada ramasa este chiar si de 20 de ani). Cumulat, pt acesti 10-20 de ani, acesti debitori vor fi facut o economie de 18.000-36.000 euro. Nu este o suma enorma raportata la fiecare dintre debitor, dar nici neglijabila. Imultiti, va rog, aceste sume de bani cu 600 de persoane (citi reclamanti sunt inca implicati in cele doua procese colective contra BCR). Veti ajunge usor la 10 milioane de euro. Din acest punct de vedere, cred ca alianta procesuala pe care am construit-o, parteneriatul meu cu clientii BCR, a dat roade. Procesele colective sunt eficiente.

Pentru cei care se indoiesc, ii invit sa vada ca banca a fost obligata chiar si la cheltuieli de judecata de 70 de mii de lei.

In litigiul dintre reclamanti (clientii BCR) si pirita (BCR) exista adevaruri de netagaduit. Unele adevaruri ale acestui proces sunt notorii. Alte adevaruri ale acestui proces sunt prezumate de lege. BCR nu a reusit nici macar sa tinteasca aceste prezumtii, daramite sa le mai si rastoarne. In fine, alte adevaruri ale acestui proces sunt probate cu actele de la dosar.

Astfel :

-in contracte sunt inserate, in contra vointei consumatorului si, de cele mai multe ori, in mod insidios, clauze abuzive;

- banca s-a folosit de aceste clauze abuzive, trecind toate riscurile asupra clientilor;

- costurile platibile de clienti s-au majorat treptat, cu mult deasupra oricarei asteptari rezonabile a acestora, in baza acestor clauze abuzive, prin modificari unilaterale ale contractului;

- reclamantii vor sa continue contractul cu banca si vor sa plateasca ratele, dar in limitele rezonabile pe care le-au putut concepe la momentul contractarii.

Introducerea in contract si utilizarea clauzelor abuzive sunt bombe biologice care pot oricind exploda in curtea fabricantului, ruinind increderea clientilor in banca si in sistemul bancar, in totalitatea sa; restaurarea acestei increderi nu este posibila fara eliminarea din contract a clauzelor abuzive si inlocuirea lor cu clauze legale si echilibrate.

Pozitia BCR: decizia instanței (notă bene: într-un proces de grup!) confirmă mai presus de orice legitimitatea clauzelor de calcul al dobânzilor

Tribunalul București a comunicat astăzi hotărârea privind judecarea în prima instanță a acțiunii introduse de către un grup de clienți ai băncii referitoare la anumite clauze din contractele de credit ale acestora. Instanță a admis parțial acțiunea, respingând că nefondate cererile privind modul de calcul al dobânzilor. Instanță a admis, tot parțial, cererile privind calculul comisioanelor de administrare credit și gestiune risc (acesta din urmă aferent numai contractelor de credite de nevoi personale)

  •  BCR a ales cu bună știință să restructureze creditele și să ajute peste 20.000 de clienți împreună cu familiile lor să depășească dificultățile financiare din ultima perioadă. Bancă a dorit întotdeauna să își sprijine clienții alegând calea dialogului și nedorind să se judece cu aceștia. De altfel, în speță citată, grupul de 192 de clienți deși reprezintă proporțional un segment foarte restrâns, ar fi putut beneficia de foarte multă vreme de o soluție foarte avantajoasă de refinanțare, pe care, din motive neclare, au respins-o; suntem în continuare deschiși la o soluție amiabila despre care credem că, în primul rând, este în interesul financiar al acestora iar, în al doilea rând, îi ferește de timp pierdut și de cheltuieli cu avocații.
  • Remarcăm faptul că decizia instanței (notă bene: într-un proces de grup!) confirmă mai presus de orice legitimitatea clauzelor de calcul al dobânzilor. Totodată, reiterăm faptul că înțelegem greutăţile prin care trec clienții în această perioadă dificilă și încercăm să găsim soluții în limitele legale/financiare. Așa cum niciun agent economic nu poate vinde un produs sub costurile sale de producție, bancă calculează dobândă unui credit astfel încât să poată acoperi costurile sale de finanțare și să își poată îndeplini rolul sau simplu, dar fundamental, de finanțator al economiei.
  • Referitor la decizia instanței privind comisioanele de risc și de administrare a creditelor, BCR va face recurs la Curtea de Apel, întrucât apreciem că fiecare judecător este îndreptățit la propria opinie, iar majoritatea covârșitoare a deciziilor judecătorești anterioare au dat câștig de cauza băncii pe spete asemănătoare (incluzând toate cazurile judecate la Înaltă Curte de Casație și Justiție).