Investitorii au de miercuri ocazia sa cumpere actiuni din pachetul de 15% din Transelectrica scos de autoritati la vanzare. Vor exista doua paliere de pret pentru subscrieri (minim-14,9 lei si maxim-19,2 lei) si doua transe de alocare (investitori de retail si mari investitori-subscrieri peste 500.000 lei). Merita? Pozitia de monopol a societatii e cotrabalansata de datoriile mari, investitiile restante, perspectiva liberalizarii preturilor la energie (preturi mai mari=consum mai mic, in plus ANRE poate fi mai putin generoasa cu Transelectrica in perioada urmatoare pentru a se evita transferarea asupra consumatorilor a costurilor suplimentare de transport).

Aparent, mare oportunitate mare. Pretul minim (14,9 lei) de subscriere este sub cel din IPO-ul din 2006 (16,8 lei-in acel moment, oferta fiind suprasubscrisa de 6 ori!). Intre timp perspectivele s-au schimbat, compania a subperformat, datoriile i-au crescut (mare sensibilitate la fluctuatiile cursului de schimb, datoriile sunt in valuta). Investitiile restante lasa un mare semn de intrebare asupra viitorului ...minoritarilor. In cazul unei majorari de capital risti sa fi diluat de nu te vezi (sumele de care compania ar avea nevoie pentru investitii depaseste capitalizarea bursiera-recent unul dintre operatorii din eolian ameninta cu procese pentru intarzierea conectarii). Cum sta la profit? Transelectrica a dat bine pe 2011 (90,2 milioane lei profit net neauditat) raportat la rezultatele din 2010 (9,55 milioane lei) dar prost in comparatie cu profitul din al doilea trimestru (178 milioane lei). Dupa ce primise o majorare de tarif din partea ANRE compania a inceput anul in forta; din pacate, ultimele doua trimestre au fost pe pierdere. Marja de profit este minuscula (3%) si nu ne putem astepta la un salt spectaculos din perspectiva apropiatei demarari a procesului de liberalizare a preturilor in energie. Majorarea tarifelor va scadea contitatile trasportate; e greu de crezut apoi ca ANRE va aproba pe banda rulanta noi cresteri de tarife de transport de teama ca acestea sa nu se reflecte in facturile consumatorilor ce urmeaza oricum sa se ingreuneze. Un PER (raportul dintre pretul actiunii si profitul pe actiune) de 12 aferent celui mai mic pret de subscriere ar fi atractiv... in conditiile unor piete bull (investitori hiper-optimisti), ceea ce nu este cazul acum. Singurul avantaj al companiei este pozitia sa de monopol, stii cel putin ca n-o sa dea faliment (cum a patit Flamingo, un IPO de succes la vremea sa). Din punctul meu de vedere, singura sansa pentru incheierea cu succes a ofertei (subscriere de minim 70%) este data de dimensiunea sa redusa (vreo 40 de milioane de euro s-or mai gasi prin buzunarele marilor investitori institutionali). Eu personal nu voi subscrie.