Mai bine mai tarziu decat niciodata. Ministrul Finantelor Bogdan Dragoi a inaintat marti un proiect de lege prin care Statul incearca sa faca ordine in zona complicata si stufoasa a evaziunii cu pacura. De ani de zile in Romania motorina era vanduta drept pacura, numai din diferenta de accize profitul fiind de 359 euro/tona. Pacura si produsele asimilate sunt utilizate drept combustibil pentru incalzire. Totusi, exista cazuri cand aceste produse sunt utilizate drept combustibil pentru motor, situatie in care sunt accizate la nivelul motorinei. Nivelul accizelor pentru pacura este de 15 euro/tona, in timp ce nivelul accizelor pentru motorina este de 374 euro/tona, adica de aproximativ 25 de ori mai mic. La o cisterna de 26 de tone, profitul depaseste 9000 de euro.

  • Cum se face evaziunea in mod concret?

Motorina e trecuta in acte drept pacura si pleaca “la export” de la antrepozitele fiscale în regim suspensiv care sunt neaccizate. Ele nu ajung insa niciodata la destinatia din acte, ci sunt vandute prin intermediul unor firme fictive in tara. Castigul mediu este de aproximativ 400 de milioane de lei pentru o cisternă de 26.000 de litri de produs neaccizat.

De regula, retelele sunt formate din 10-15 persoane, specializate fiecare: unul raspunde de relaţia cu antrepozitul fiscal, altul de relatia cu banca, altul de falsificarea facturilor, de transport şi de distribuţie. De regula, se folosesc cisterne inchiriate tot in baza unor documente false, pentru ca evazionistilor sa li se steraga urma.

"Proiectul de lege nu strica, dar ma indoiesc ca va starpi evaziunea. Vor cadea evazionistii incepatori. Starpirea evaziunii fiscale in zona acestor produse nu a reusit nici in tarile civilizate. E insa un pas important si necesar", au declarat pentru HotNews.ro reprezentanti ai jucatorilor de pe piata carburantilor.

  • Constructorii -"grosul" clientilor evazionistilor

"In Romania se observa o crestere alarmanta a importurilor de astfel de produse energetice. Aceste produse sunt frecvent importate din tari terte, au caracteristici fizico-chimice foarte apropiate cu cele ale motorinei, dar nu indeplinesc conditiile minime pentru a putea fi incadrate la codurile aferente motorinelor. Ulterior punerii in libera circulatie pe teritoriul Uniunii Europene, la un nivel al accizelor de 15 euro/tona, aceste produse energetice sunt oferite spre utilizare, in calitate de combustibil pentru motor, firmelor din domeniul constructiilor si care detin parcuri mari de autovehicule si utilaje de constructii", se arata in Nota de Fundamentare a proiectului legislativ.

  • Potrivit aceluiasi document, in Romania exista producatori care realizeaza pacura si produse energetice asimilate pacurei din punct de vedere al accizelor, din amestecul motorinelor si a reziduurilor. Fata de aceasta practica, exista indicii ca produsul finit nu este utilizat drept combustibil pentru incalzire, ci din contra, este utilizat drept combustibil pentru motor, evitandu-se plata unei accize mult mai mari. In unele cazuri produsele energetice cu nivel ridicat al accizelor, de tipul motorinelor, sunt achizitionate de antrepozitari autorizati de productie produse energetice, in general din categoria pacurelor, ca materii prime in scopul declarat de a fi amestecate cu reziduuri, ulterior acestia comercializand motorina ca atare, fara nicio prelucrare, dar pe care o declara ca fiind un produs energetic de tipul pacurei, cu nivel de accizare de 15 euro/1.000 kg.

De asemenea, in multe din cazuri, prin intermediul firmelor fantoma, aceste produse cu denumirea de "pacura" provenite din import, din achizitii intracomunitare ori din productie nationala sunt "spalate" prin intermediul unor firme fantoma ajungand a se comercializa, inclusiv prin statii de distributie a carburantilor ca motorina.

Urmare a faptului ca, utilizarea efectiva a acestui tip de produse energetice este dificil de urmarit si deoarece aceste produse energetice prezinta un grad ridicat de risc in ceea ce priveste evaziunea fiscala, nivelul accizelor pentru motorina fiind de 25 de ori mai ridicat decat cel al accizelor pentru pacura, se impune reducerea acestui risc prin introducerea obligativitatii marcarii si colorarii pacurei, precum si a produselor asimilate acesteia.

"In prezent, mentionam ca legislatia nationala prevede marcarea si colorarea motorinei utilizata drept combustibil pentru navigatie, utilizare scutita de la plata accizelor potrivit art. 20660 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. De altfel, aceasta practica s-a dovedit eficienta in ceea ce priveste contracararea utilizarii frauduloase a motorinei scutite de la plata accizei.

Pe cale de consecinta, introducerea unei practici similare si pentru pacura si produsele asimilate acesteia, va avea un efect pozitiv in lupta impotriva evaziunii fiscale din domeniul produselor energetice", se arata in fundamentarea proiectului de lege.

  • Ce se propune de fapt?

"Se introduce obligatia marcarii si colorarii pacurei si a produselor energetice asimilate din punct de vedere al accizelor acesteia, in vederea diminuarii evaziunii fiscale din domeniul produselor energetice. Scopul aplicarii marcatorilor fiscali este acela de a se monitoriza utilizarea efectiva a acestor produse energetice, astfel incat produsele sa fie taxate corespunzator in functie de utilizare. Proiectul de act normativ prevede ca pe teritoriul national sa nu se mai utilizeze, transporte, detina in afara antrepozitului fiscal sau sa nu se mai comercializeze, produse tip pacura, fara a fi marcate si colorate. In conditiile in care se constata prezenta acestor produse fara a fi marcate si colorate, se va proceda la stabilirea ca obligatie de plata a unei accize la nivelul motorinei.

Totodata, in situatia in care se constata utilizarea sau comercializarea acestor produse drept carburanti pentru motor, se va aplica de asemenea nivelul accizelor pentru motorina. Pentru aplicarea unui tratament nediscriminatoriu, marcarea si colorarea acestor produse va fi obligatorie atat pentru produsele din productia interna, cat si pentru produsele provenite din achizitii intracomunitare sau din import", prevede proiectul lansat luni.