Pentru ca motorina sa nu mai fie vanduta drept pacura, Finantele vor sa coloreze pacura. La o cisterna vanduta "la negru", castigul depaseste 9000 de euro

de DP     HotNews.ro
Luni, 19 martie 2012, 15:58 Economie | Finanţe & Bănci


Mai bine mai tarziu decat niciodata. Ministrul Finantelor Bogdan Dragoi a inaintat marti un proiect de lege prin care Statul incearca sa faca ordine in zona complicata si stufoasa a evaziunii cu pacura. De ani de zile in Romania motorina era vanduta drept pacura, numai din diferenta de accize profitul fiind de 359 euro/tona. Pacura si produsele asimilate sunt utilizate drept combustibil pentru incalzire. Totusi, exista cazuri cand aceste produse sunt utilizate drept combustibil pentru motor, situatie in care sunt accizate la nivelul motorinei. Nivelul accizelor pentru pacura este de 15 euro/tona, in timp ce nivelul accizelor pentru motorina este de 374 euro/tona, adica de aproximativ 25 de ori mai mic. La o cisterna de 26 de tone, profitul depaseste 9000 de euro.
 

  • Cum se face evaziunea in mod concret?
Motorina e trecuta in acte drept pacura si pleaca “la export” de la antrepozitele fiscale în regim suspensiv care sunt neaccizate. Ele nu ajung insa niciodata la destinatia din acte, ci sunt vandute prin intermediul unor firme fictive in tara. Castigul mediu este de aproximativ 400 de milioane de lei pentru o cisternă de 26.000 de litri de produs neaccizat.

De regula, retelele sunt formate din 10-15 persoane, specializate fiecare: unul raspunde de relaţia cu antrepozitul fiscal, altul de relatia cu banca, altul de falsificarea facturilor, de transport şi de distribuţie. De regula, se folosesc cisterne inchiriate tot in baza unor documente false, pentru ca evazionistilor sa li se steraga urma.

"Proiectul de lege nu strica, dar ma indoiesc ca va starpi evaziunea. Vor cadea evazionistii incepatori. Starpirea evaziunii fiscale in zona acestor produse nu a reusit nici in tarile civilizate. E insa un pas important si necesar", au declarat pentru HotNews.ro reprezentanti ai jucatorilor de pe piata carburantilor.

  • Constructorii -"grosul" clientilor evazionistilor
"In Romania se observa o crestere alarmanta a importurilor de astfel de produse energetice. Aceste produse sunt frecvent importate din tari terte, au caracteristici fizico-chimice foarte apropiate cu cele ale motorinei, dar nu indeplinesc conditiile minime pentru a putea fi incadrate la codurile aferente motorinelor.  Ulterior punerii in libera circulatie pe teritoriul Uniunii Europene, la un nivel al accizelor de 15 euro/tona, aceste produse energetice sunt oferite spre utilizare, in calitate de combustibil pentru motor, firmelor din domeniul constructiilor si care detin parcuri mari de autovehicule si utilaje de constructii", se arata in Nota de Fundamentare a proiectului legislativ.

  • Potrivit aceluiasi document, in Romania exista producatori care realizeaza pacura si produse energetice asimilate pacurei din punct de vedere al accizelor, din amestecul motorinelor si a reziduurilor. Fata de aceasta practica, exista indicii ca produsul finit nu este utilizat drept combustibil pentru incalzire, ci din contra, este utilizat drept combustibil pentru motor, evitandu-se plata unei accize mult mai mari. In unele cazuri produsele energetice cu nivel ridicat al accizelor, de tipul motorinelor, sunt achizitionate de antrepozitari autorizati de productie produse energetice, in general din categoria pacurelor, ca materii prime in scopul declarat de a fi amestecate cu reziduuri, ulterior acestia comercializand motorina ca atare, fara nicio prelucrare, dar pe care o declara ca fiind un produs energetic de tipul pacurei, cu nivel de accizare de 15 euro/1.000 kg.

De asemenea, in multe din cazuri, prin intermediul firmelor fantoma, aceste produse cu denumirea de "pacura" provenite din import, din achizitii intracomunitare ori din productie nationala sunt "spalate" prin intermediul unor firme fantoma ajungand a se comercializa, inclusiv prin statii de distributie a carburantilor ca motorina.

Urmare a faptului ca, utilizarea efectiva a acestui tip de produse energetice este dificil de urmarit si deoarece aceste produse energetice prezinta un grad ridicat de risc in ceea ce priveste evaziunea fiscala, nivelul accizelor pentru motorina fiind de 25 de ori mai ridicat decat cel al accizelor pentru pacura, se impune reducerea acestui risc prin introducerea obligativitatii marcarii si colorarii pacurei, precum si a produselor asimilate acesteia.

"In prezent, mentionam ca legislatia nationala prevede marcarea si colorarea motorinei utilizata drept combustibil pentru navigatie, utilizare scutita de la plata accizelor potrivit art. 20660 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. De altfel, aceasta practica s-a dovedit eficienta in ceea ce priveste contracararea utilizarii frauduloase a motorinei scutite de la plata accizei.

Pe cale de consecinta, introducerea unei practici similare si pentru pacura si produsele asimilate acesteia, va avea un efect pozitiv in lupta impotriva evaziunii fiscale din domeniul produselor energetice", se arata in fundamentarea proiectului de lege.

  • Ce se propune de fapt?
"Se introduce obligatia marcarii si colorarii pacurei si a produselor energetice asimilate din punct de vedere al accizelor acesteia, in vederea diminuarii evaziunii fiscale din domeniul produselor energetice. Scopul aplicarii marcatorilor fiscali este acela de a se monitoriza utilizarea efectiva a acestor produse energetice, astfel incat produsele sa fie taxate corespunzator in functie de utilizare. Proiectul de act normativ prevede ca pe teritoriul national sa nu se mai utilizeze, transporte, detina in afara antrepozitului fiscal sau sa nu se mai comercializeze, produse tip pacura, fara a fi marcate si colorate. In conditiile in care se constata prezenta acestor produse fara a fi marcate si colorate, se va proceda la stabilirea ca obligatie de plata a unei accize la nivelul motorinei.

Totodata, in situatia in care se constata utilizarea sau comercializarea acestor produse drept carburanti pentru motor, se va aplica de asemenea nivelul accizelor pentru motorina. Pentru aplicarea unui tratament nediscriminatoriu, marcarea si colorarea acestor produse va fi obligatorie atat pentru produsele din productia interna, cat si pentru produsele provenite din achizitii intracomunitare sau din import", prevede proiectul lansat luni.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





6620 vizualizari

  • +5 (5 voturi)    
    ... (Luni, 19 martie 2012, 16:36)

    ... [anonim]

    desigur, chiar si la ora asta principala problema e diferentierea motorinei (fluida ca apa, galbena si clara) de pacura (neagra "ca pacura" si cu consistenta mierii de albine) si nu coruptia celor care semneaza documentele de drum. Daca nu ar colora finantele motorina nici ca am putea sa o deosebim de pacura.
    • 0 (0 voturi)    
      pacura sau combustibil pt. centrale (Marţi, 20 martie 2012, 10:09)

      grisa [anonim] i-a raspuns lui ...

      Nu-i chiar asa.Se transporta pacura de culoarea motorinei si la analize apare pacura sau combustibili pentru incalzire .Desi are culoare motorinei caracteristicile chimice difera si ca atare se plateste acciza dupa pacura ,pe urma se foloseste in anumita proportie in amestec cu motorina la camioane si utilaje de santier .Prinde orbu scoate-i ochii!
  • +1 (1 vot)    
    ... (Luni, 19 martie 2012, 16:38)

    ... [anonim]

    "Se introduce obligatia marcarii si colorarii pacurei si a produselor energetice asimilate din punct de vedere al accizelor acesteia, in vederea diminuarii evaziunii fiscale din domeniul produselor energetice." Eu totusi sper ca HN a gresit si statul vrea sa coloreze motorina, nu pacura. :))
    • +1 (1 vot)    
      pai nu (Luni, 19 martie 2012, 17:16)

      dsad [anonim] i-a raspuns lui ...

      e cam asa:
      pe poarta rafinariei iese o cisterna cu un produs care in acte e pacura, deci are accize mici. acest produs ajunge in rezervoarele tirurilor, pentru ca el este, de fapt motorina.
      De aceea, tot ce iese ca "pacura" trebuie colorat, astfel incat, daca acea culoare va fi detectata in rezervoarele tirurilor, sa poata fiscul sa ii amendeze.
      Deci sa se coloreze pacura, sau motorina vanduta ca pacura.
      • +1 (1 vot)    
        ... (Luni, 19 martie 2012, 19:35)

        ... [anonim] i-a raspuns lui dsad

        fratilor, vorbiti serios? voi ati vazut vreodata pacura? E ca smoala de neagra. Cum si cu ce sa o colorezi?
        • 0 (0 voturi)    
          pacura si combustibil pt centrale (Marţi, 20 martie 2012, 10:17)

          grisa [anonim] i-a raspuns lui ...

          Nu fi surprins, pacura nu mai e pacura care o stii tu ,iar cei cu articolul nu s-au exprimat mai in detaliu.e vorba de pacura si derivati petrolieri care sunt de regula cobustibili lichizi pt centrale ,sau focare, sau incalzire ,sau ecologici ,sau.... ca au gasit evazionisti denumiri cu nemiluita.Sa nu mai zic de solventi pt tot felul de vopsele ,toate sunt motorine de calitate foarte proasta si care laboratorul o scoate ca si derivati. Asa sta treaba!
    • 0 (0 voturi)    
      Cum poti colora un produs de culoare neagra? (Marţi, 20 martie 2012, 9:49)

      .... [utilizator] i-a raspuns lui ...

      Inteleg ca un fluid incolor sau semitransparent poate fi usor colorat, insa cred (dupa umila mea parere) ca pacura e unul dintre fluidele cele mai intens colorate chiar si pentru daltonisti. Poate pana la urma vor dori poate sa o faca incolora.
  • 0 (0 voturi)    
    ariadna - pt cunoscatori (Luni, 19 martie 2012, 17:00)

    SADu [anonim]

    nu-i ceva nou. la ratb prin 2000 autobuzele mergeau cu combustibil de tip m scutit de accize ... cine isi mai aduce aminte..
    • 0 (0 voturi)    
      in 2000 cand era primar stim noi cine? (Luni, 19 martie 2012, 17:40)

      curling [anonim] i-a raspuns lui SADu

      tre sa fie o greseala! rectifica imediat!
      vrei sa spui iniante de 2000 sau dupa 2008.
      • 0 (0 voturi)    
        o, da (Luni, 19 martie 2012, 18:19)

        nano2k [utilizator] i-a raspuns lui curling

        dupa mintea ta primarul facea evaziunea... ce minti simple...
  • +4 (4 voturi)    
    Culoarea rosie (Luni, 19 martie 2012, 17:19)

    florin irimia [anonim]

    Aceasta procedura se aplica de mult in toate statele UE. Motorina pentru incalzire si cea pentru agricultura se coloreaza in rosu. Daca la un control eferctuat de politie pe strada se va gasi acesta motorina in rezervorul tau , atunci ti se va confisca masina. Scurt si clar.
    • 0 (0 voturi)    
      ... (Luni, 19 martie 2012, 20:47)

      abcd [anonim] i-a raspuns lui florin irimia

      "scurt si clar" pe naiba motorina e un solvent destul de bun, poate fi colorata cam de oricine cu vopsele disponibile in comert. Ca sa nu mai spun ca anumite motorine au tendinta naturala de a vira in rosu. In mod normal ar trebui facuta o expertiza. Oricum de treaba cu motorina pt agricultura vs. motorina pt tractoare s-au "ingrijit" producatorii auto. La majoritatea masinilor noi daca ii pui motorina "de tractor" risti sa-ti faci in 50 de km o paguba cam cat un sfert de masina prin distrugerea injectoarelor si a pompei de injectie.
  • +1 (1 vot)    
    O idee buna, dar insuficient... (Luni, 19 martie 2012, 17:43)

    Lucky [anonim]

    Motorina folosita pentru utilaje agricole trebuia si ea sa fie mai ieftina decat cea pentru camioane sau turisme...
    Ar trebui si aceasta sa fie colorata. In SUA, de ex., motorina pentru agricultura se coloreaza roz...
  • 0 (0 voturi)    
    Coruptie institutionalizata! (Marţi, 20 martie 2012, 11:15)

    Ioan Bota [anonim]

    Sa-i spuna cineva reginei ca suntem singura tara din UE care comercializeaza pe baza unui "atestat de comercializare en-gross produse energetice" motorina si benzina care trec prin 14 firme pana la destinatia finala. Si in astea 14 firme se gasesc baietii destepti de care vorbea presedintele si care sunt bine-mersi si acum. Sa anuleze ordinul ANAF prin care a creat baietii astia destepti si conceptul de atestat pentru comercializare en-gross.
    Si cata vreme ii tine in brate pe hotii aia din virful vamilor (BOTA) care prezentau la Brasov (cazul MONEA) pacura drept motorina, in Romania vor exista destepti (hoti) si prosti.
  • 0 (0 voturi)    
    birocratie cretina (Marţi, 20 martie 2012, 22:03)

    Rafael Che Guevara [anonim]

    Cei ce fac regulamentele sunt dusi rau. Orice om cu minime cunostite tehnice stie ca pacura e deja colorata in negru (fiind unul dintre produsele negre ale titeiului), pe cand motorina de culoare galbuie pana la portocaliu (este unul din produsele albe). Diferenta dintre cele doua este atat de drastica incat nici nu trebuie alta marcare. Poate ca cei ce fac regulamentul incearca sa creeze conditii pentru amplificarea fenomenului; si anume sa faci un produs negru cum ar fi pacura sa arate ca unul de tip "alb" ca motorina. Dar, o data ca nu vor reusi din punct de vedere fizico-chimic si pe de alta parte chiar daca ar reusi asta atunci curbele STAS si PRF vor arata clar care e motorina si care e pacura ( pacura distila atmosferic prima picatura dupa ce toata motorina a fost distilata). Ca idee de baza nu poti face ca pacura sa arate ca motorina deci regulamentul nu e fondat. Dar poti sa faci ca motorina sa arate ca pacura. Aici trebuie lucrat.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by