Ministrul Finantelor, Bogdan Dragoi, a declarat luni pentru Mediafax ca Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) va trece printr-o ampla reorganizare, mai profunda decat cea suportata de administratia fiscala din Bulgaria. Potrivit agentiei de presa, reoganizarea va fi facuta pe baza unei evaluari a Bancii Mondiale, organism care va propune si masurile, si va cuprinde atat optimizarea numarului de administratii fiscale, cat si intreg sistemul IT.

"Vom avea o expertiza de la Banca Mondiala, care va face o analiza de ansamblu a structurii de colectare si va veni cu propuneri atat pe structura, cat si pe sisteme IT, cu scopul de a anula suprapunerile si birocratia. Va avea un efect pe termen mediu si nu imediat [...] Scopul final va fi si optimizarea numarului de adminsitratii fiscale", a declarat ministrul Finantelor, Bogdan Dragoi.

Reorganizarea ANAF reprezinta una dintre principalele conditionalitati ale acordului de imprumut de tip preventiv pe care Romania il va semna in vara cu institutia internationala. Prin acordul negociat cu Banca Mondiala, Ministerul Finantelor urmareste sa obtina o plasa de siguranta suplimentara de la institutia internationala sub forma unei linii de credit de 1 miliard de euro, care va ramane la dispozitia Romaniei timp de trei ani in cazul blocarii pietelor externe, la un cost de 0,25% pe an.

Potrivit ministrului Finantelor, Banca Mondiala a realizat in Bulgaria doar o analiza de structura si nu a mers mai in profunzime, pe partea de sistem IT, pe programe de optimizare a informatiilor. Reprezentantul ministerial nu a precizat daca si in Romania vor exista firme private de colectare a arieratelor la buget asa cum s-a decis in Bulgaria, argumentand ca o astfel de decizie se va pune in discutie abia dupa ce va fi gata analiza Bancii Mondiale.

"Vom lucra inclusiv partea de design a structurii IT, ce aplicatii software si echipamente hardware ne trebuie, vom face o analiza la nivel national a atributiilor directiilor generale ale finantelor publice. Urmarim nu doar a creste din colectare, ci si scaderea birocratiei si imbunatatirea relatiei control-contribuabil", a explicat Bogdan Dragoi.

Programul va urmari si cresterea flexibilizarii colectarii, prin implicarea tot mai mare a sistemului bancar, avand ca rezultat limitarea interactiunii "fata in fata" intre contribuabil si institutia colectoare.

"Se pun pe hartie minusurile pe care le ai, ce poti sa faci si toate se analizeaza la final. In perioada 2012-2015 se va finaliza partea de simplificare de proceduri si crestere a calitatii serviciilor [...] La nivel de control urmarim implementarea unor aplicatii moderne care sa indice pe baza unor criterii sectoarele si companiile cu risc fiscal, pe care comisarii vor fi obligati sa le controleze", a continuat ministrul Dragoi.

Astfel, prin informatizarea completa si trecerea la o baza de date centralizata, va fi permisa nu doar modalitatea de declarare si plata a datoriilor catre autoritatile centrale si locale, dar se va elimina si o buna parte din subiectivismul din cadrul actului de control, sustine ministrul Finantelor.

Acesta a explicat ca la finalul programului vor exista standarde de calitate privind relatia contribuabil-fisc si asistenta contribuabilului, dar si o crestere a platilor de taxe prin sistemul electronic.

"Odata inceput, acest proces nu va tine de un guvern sau altul. Toata lumea vrea eficientizarea fiscului si imbunatatirea relatiei controlor-contribuabil [...] Scopul final al proiectului este pe de o parte imbunatatirea colectarii, care va permite dirijarea de cheltuieli pentru investitii, precum si o mai buna relatie intre contribuabili si administratiile fiscale", a precizat Bogdan Dragoi.

In structura ANAF, pe langa aparatul propriu, functioneaza 42 de directii judetene ale finantelor publice si circa 220 de administratii ale finantelor publice municipale, orasenesti, comunale si ale sectoarelor din Bucuresti. Tot sub coordonarea ANAF activeaza Garda Financiara si Administratia Nationala a Vamilor.