"Cresterea incasarilor bugetare prin eficientizarea administrarii fiscale, indeosebi prin aplicarea de proceduri moderne de control, lupta impotriva evaziunii fiscale si a coruptiei, reducerea drastica a cheltuielilor materiale ale institutiilor bugetare si ierarhizarea investitiilor publice in functie de influentele economico-sociale favorabile ale acestora; eliminarea practicilor prin care "baietii destepti" au devenit rentieri ai statului prin fraudarea banului public" sunt doar cateva tinte ale noului Cabinet trecute la capitolul "Buget" in Programul de guvernare care va fi citit luni in Parlament.

"Caderea puternica a economiei din anii 2009 si 2010 a fost generata de un model economic vulnerabil, bazat pe indatorare excesiva, indeosebi a sectorului neguvernamental si o alocare ineficienta, respectiv catre sectoarele neexportatoare de bunuri si servicii dar, in schimb, mari importatoare", se mai arata in document. Dezechilibrele interne au fost puse in evidenta de criza financiara internationala manifestata prin inghetarea finantarii externe private, ceea ce a determinat implozia economiei romanesti.

"Pentru restabilirea echilibrelor economice a fost necesara o corectie fiscala de amploare, ale carei efecte trebuiau sa fie atenuate de o absorbtie foarte accelerata a fondurilor europene in scopul inlocuirii fluxurilor de capital strain care s-au redus drastic dupa 2008. Trebuia astfel compensata caderea cererii de bunuri si servicii generate de fluxurile straine de capital, cu o cerere generata de absorbtia substantiala a fondurilor europene. Nerealizarea acestui obiectiv a fost determinata atat de carentele programelor guvernamentale ale PDL, cat si de incapacitatea practica de implementare a Guvernelor Boc si Ungureanu.

Reforma fiscala, in lipsa fondurilor europene, nu s-a facut prin reducerea risipei si coruptiei in achizitiile de bunuri si servicii, nici prin eficientizarea proiectelor de investitii (in ultimii 3 ani Romania a avut 5% cheltuieli de capital in buget, cel mai ridicat nivel din Europa Centrala, cu efecte nesesizabile, insa, asupra cresterii economice). De asemenea, nu s-a imbunatatit nici structura veniturilor bugetare si nici colectarea acestora.

Este drept ca trebuiau eliminate excesele sectorului public privind aparatul administrativ, dar guvernul a recurs la cele mai facile masuri, prin taieri masive de cheltuieli bugetare cu afectarea, pe multiple planuri, a celor mai vulnerabile categorii ale populatiei. S-au redus astfel dramatic cheltuielile cu asistenta sociala si s-a majorat substantial (cu 5pp) taxa pe valoarea adaugata, care este un impozit regresiv, ce-i afecteaza cu precadere pe cetatenii cu venituri reduse si medii.

Corectia fiscala era necesara, dar modul in care s-a realizat atat in plan economic, cat si in domeniul fiscal a fost profund injusta prin modul de impartire a poverii ajustarii.

De aceea, astazi, in Romania traim bine macroeconomic si traim rau la nivel microeconomic, respectiv la nivel individual si familial. Guvernul are ca obiectiv fundamental crearea premiselor pentru o crestere economica durabila, insa echitabil repartizata, astfel incat sa traim bine atat la nivel macroeconomic, cat si la nivelul fiecarui cetatean.

In prezent in toata lumea se regandeste raportul intre eficienta si echitate. Desigur, vom avea preocupari pentru politici economice care sa genereze o crestere economica durabila prin stimularea muncii, economisirii, investitiilor si competitivitatii. In acelasi timp, vom actiona pentru reconstruirea si consolidarea coeziunii sociale prin politici adecvate. Aceasta echivaleaza cu asigurarea unei cresteri economice inclusive, concretizate intr-o mai echilibrata repartizare a veniturilor in societate. Astfel, se realizeaza cresterea si consolidarea clasei mijlocii - temelia sociala a democratiei si reducerea substantiala a polarizarii sociale din Romania. Asa cum disciplina bugetara nu este nici de dreapta nici de stanga, tot astfel grija fata de coeziunea sociala nu trebuie sa aiba culoare ideologica. Spre deosebire de guvernele Boc si Ungureanu, noi ne propunem sa fim disciplinati bugetar si sa refacem coeziunea sociala.

Ca masuri si actiuni concrete Guvernul isi propune urmatoarele prioritati in domeniul finantelor publice:

- Realizarea unui mix eficient intre politicile de stimulare a cresterii economice si obiectivul asigurarii stabilitatii economice si financiare a tarii;

- In acest scop, vom continua acordurile cu partenerii externi (Uniunea Europeana, Fondul Monetar International, Banca Mondiala si altii) si vom respecta prevederile acestora. Prin limitarea deficitului bugetar si a datoriei publice vom contribui la asigurarea procesului dezinflationist si la stabilitatea cursului de schimb al monedei nationale;

- Executia bugetara se va realiza de o maniera prudenta, concomitent cu respectarea obligatiilor asumate catre diferite categorii de cetateni, si anume, in cursul acestui an, reintregirea salariilor personalului bugetar la nivelul din iunie 2010 si restituirea sumelor retinute fara baza legala pensionarilor;

- Punerea in aplicare a unei strategii eficiente pentru accelerarea absorbtiei fondurilor europene - sursa de crestere economica durabila si de modernizare a tarii;

- Gestionarea finantelor publice va fi caracterizata prin predictibilitate, transparenta, reguli si proceduri clare in toate segmentele acestora, atat la nivel central, cat si la nivel local;

- Elaborarea pe baze fundamentate a cadrului bugetar multianual pentru stimularea mediului de afaceri si intarirea clasei mijlocii;

- Guvernul sustine semnarea de catre Romania a Tratatului Fiscal promovat la nivel european si va stimula dezbaterea publica a prevederilor sale, urmand sa adopte cu operativitate si alte masuri de intarire a guvernantei economice adoptate la nivelul Uniunii Europene"